Jeg har Wallbox Pulsar Plus, og en fordel med den, er at laststyring (Power Boost) kjøres lokalt, dvs direkte ledning fra strømmåler og ut til selve boksen. Dvs ikke avhengig av operativt WiFi for at det skal virke.
Avhengig av lokale forhold kan det ha noe å si i forhold til Easee. Det kan sikkert noen med Easee uttale seg om, men har forstått det som at Pulse og Easee snakker sammen på WiFi.
Bakdel med kabel, er jo at den (Cat5) må legges mellom sikringsskap og Wallbox. Greit om en uansett må trekke kabel, ugreit for meg som måtte grave ned trekkerør..

En fordel med Easee og Tibber Pulse, er at den henter strømdata fra HAN-porten på strømmåleren, mens PowerBoost må kobles på inntaket/hovedledningen inn i sikringsskapet, mellom strømmåler og fordeling i sikringsskapet. Skal du ha laststyring, er det sikkert billigere å legge til med en gang, så slipper du flere besøk av elektriker.
Etter Wallbox fikk kontroll på softwaren for endel måneder siden, har den fungert bra. Litt utfordringer med å få kontakt med den på wifi, men det er «lokale forhold».
Begge eksemplene har effektjustering, og det er ett must for å tilpasse seg eventuell effektbasert nettleie, selv om kanskje ikke e-golfen er den «tørsteste» av bilene på normallading.
Fordelen med laststyring, er om nettselskapet har effektprising (som jeg har) at jeg kan max’e ladeeffekt opptil en grense for huset. Om varmepumpen eller induksjonskomfyren starter, reduserer ladingen, eller stopper opp. Har da gått fra makseffekt i måneden fra 13-14kw til 7,5kw, som for meg utgjør ca 300kr i redusert nettleie/mnd.
Sent from my iPhone using Tapatalk