Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SOH fall 2020 40Kwh 830 km

Startet av signal, fredag 22. april 2022, klokken 06:01

« forrige - neste »

signal

Kjøpte bil 10 mars. Tysk import.
SOH var 97,22.
Etter 10 dager så jeg i leafspy 97,21
Dagen etter 97,20
I går, 30 dager senere, ca, 97,19
Er det andre som har lignende observasjoner?

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

jkirkebo

Sitat fra: signal på fredag 22. april 2022, klokken 06:01
Kjøpte bil 10 mars. Tysk import.
SOH var 97,22.
Etter 10 dager så jeg i leafspy 97,21
Dagen etter 97,20
I går, 30 dager senere, ca, 97,19
Er det andre som har lignende observasjoner?

Med et fall på 0,03 pr. måned vil fallet være på 3,6% på 10 år. Så om det fortsetter i den takten ville jeg vært rimelig fornøyd.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BUGS

Har logget SOH siden bilen var ny. Det virker som det er programmert inn en "standard" degradering i BMS som gradvis reduserer SOH. Med jevne mellomrom så kjører BMS en sjekk for å finne reell SOH og oppdaterer til riktig verdi. Dette vises av de bratte fallene i SOH i begynnelsen. Nå det siste året har kurven flatet ut på rundt 91%

Du kan ikke vise dette vedlegget.

signal

Kanskje et dumt spørsmål men hva er BMS?
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

RJK

Battery Management System, eller kort og godt batteristyringsprogrammet på norsk.

Engelsk Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system

Dansk wiki (fant ikke norsk):
https://da.wikipedia.org/wiki/Batteristyresystem
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

signal

Jeg synes dette er litt rart at 40KWH skal få slik reduksjon av SOH over kort tid.
På min forrige Leaf, 2012 modell, så skiftet jeg batteriet etter at det originale var kommet ned på ca 75%. Bilen var da gått 40000 km.
Det batteriet som ble satt inn var ifra en skadd 2017 Leaf med 10000 km og var 30KWH. Dette ble utført i november 2020. SOH var 98,56. Jeg beholdt samme SOH hele tiden til jeg solgte bilen i mars i år, 1,5 år senere.
Jeg hadde full kontroll på ladning med stopp på 85% hele tiden ved hjelp av en Can Bridge.

Derfor synes jeg det er rart at et nyere batteri, 40KWH med også ladekontroll med å regulere ladetiden og har resultat på 80-87% oppladet. Bilen har nå gått 2000 km. SOH er nå 97,19%.

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

Trekkoppbil

#6
Måleusikkerhet og variasjoner
Jeg har inntrykk av at verdier man leser av bilen, kan av og til være litt rare.
En annen ting er at SOH kan gå litt opp og ned, avhengig av hvem som bruker bilen. I sin tid kjøpte vi en 2 år gammel 2013 med SOH på 95%. Etter noen måneder var SOH på nær 100%. Mange opplever at batteriet tar seg opp etter hurtigladinger.
Andre opplever at batteriet taper seg ved hurtigladinger.  Jeg trur det er på langturer der man kjører batteriet for varmt, at det taper seg. Og at det taper seg når man har hensynsløse bilister som starter hurtiglading på høy soc, som f.eks på halvfullt batteri, eller at man fullader ett varmt batteri før det har kjølt seg ned. Enkelte batteritap får du ikke reversert.

Det kan være naturlig at 30- og 40kwt's batteriene taper seg fortere enn 24 kwt
Enkelte av mekanismene du hadde for skånsom behandling av 24kwt, er borte på nyere batterier.

  • 24kwt var fullada på 4,1V. Man kunne stille inn bilen til 80% lading for å stoppe på ca 4V, på de første årgangene. Mange tidlige brukere var forsiktige med bilene sine, og man unngikk høye ladinger. Det gikk bra, inntill amerikanske myndigheter ville beregne rekkevidde ut fra opplading halvveis mellom 80% og 100%, og Nissan svarte med å fjerne funksjonen med 80% lading fra 2014, og seinere blei det fjerna i Europa også. Jeg antar at cellene eldes omtrent dobbelt så fort om du lader til 4,1V i stedet for 4V til daglig.
  • 40kwt kan du lade til 4,2V. Da antar jeg at du kan få en ytterligere halvering av levetid, om bilen står fullada i utide eller du topplader kaldt batteri med høy strøm.
  • 24kwt kunne du hurtiglade med høy effekt, opptil ca 40-60% SOC. Det var ganske smart at ladeffekten går tidlig nedover: På høye nivåer kan man få plating, og plating er proposjonal med ladestrøm. På 30kwt's batteriet åpna Nissan for høy ladeffekt også på høyere nivåer, med det resultat at bilisten får mulighet til å mishandle batteriet og kjøre det varmt på langtur. Mange markedsføringsfolk måler ladetid opptil 80%, og det kan bli feil: Det er høy ladefart opptil 50% som er heldig, mens høy ladefart på høyere nivå, kan være uønskelig.
Mange batterier har barnesjukdommer de første par åra:

  • De 2 første årgangene av 24kwt, tålte ikke høye temperaturer, inntil det kom nye kjemier i 2013 og 2014. I Norge skulle cellene i teorien var 4 ganger så lenge som i varmere stater.
  • 30kwt hadde til å begynne med råtten sw, og ute i verden var det vanlig med 10% tap pr år. I Norge kan det være bilister som enda ikke har oppgradert sw.



jsa061

#7
Apropos folk som ikke har oppgradert. Jeg har en 2014 Nissan leaf som jeg har oppgradert batteriet til 30kwt, men hvor software ikke er oppgradert. Spurte en Nissan mekaniker om jeg kunne få oppgraderingen, men han mente det ikke lot seg gjøre siden mitt VIN-nummer ikke ville komme med forslag til denne filen. ( Hva med å bruke VIN-nummeret til bilen jeg fikk batteriet av??)

Det er vel ikke noen som gjør denne typen oppgraderinger av software i Bergens-området?

Marius Kotsbak

Sitat fra: BUGS på fredag 22. april 2022, klokken 07:38
Har logget SOH siden bilen var ny. Det virker som det er programmert inn en "standard" degradering i BMS som gradvis reduserer SOH. Med jevne mellomrom så kjører BMS en sjekk for å finne reell SOH og oppdaterer til riktig verdi. Dette vises av de bratte fallene i SOH i begynnelsen. Nå det siste året har kurven flatet ut på rundt 91%

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Interessant graf. Ser ikke ut som intervallene er like i tid. Kanskje det går på antall ladesykler eller kjørelengde mellom hver oppdatering og ikke tid?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

MrOtto


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA