Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.4 priser

Startet av Gnist, torsdag 24. september 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

Trond.m

#30
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. september 2020, klokken 10:58
1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.
For deg kanskje, men for 90+ % er det helt uproblematisk å trykke på en knapp på nøkkelfob'en. e-tron Advanced Business selger i bøtter og spann uten advanced key. id.4 trenger naturligvis ikke nøkkel, så den er jo keyless (Nøkkelfri start)

manchesterfan

Sitat fra: TM på lørdag 26. september 2020, klokken 16:42
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. september 2020, klokken 10:58
1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.
For deg kanskje, men for 90+ % er det helt uproblematisk å trykke på en knapp på nøkkelfob'en. e-tron Advanced Business selger i bøtter og spann uten advanced key. id.4 trenger naturligvis ikke nøkkel, så den er jo keyless (Nøkkelfri start)

Keyless(åpne dør uten nøkkel) har ikke bare fordeler. Tapper batteriet i nøkkelen fortere.
1st er meget gunstig utstyrt med hengerfeste, gode seter, plass og varmepumpe. Et kupp til den prisen og alt jeg trenger. Jeg kunne fint ha kjøpt max mtp økonomien, men klarer meg fint med 1st og mener den har best value!

Trond.m

Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

J@x

Sitat fra: TM på lørdag 26. september 2020, klokken 21:08
Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

Nope, stemmer ikke, på min i alle fall 😂. Jeg gjorde akkurat som du beskriver for en mnd siden med eGolfen (jeg kjøpte av deg 😉), slengte inn sekken med nøkkelen i, og lukket bakluken i det jeg tenkte «shit». Hadde ikke låst opp resten av bilen og her stod jeg på fjellet, med nøkkelen i sekken i bagasjerommet. Heldigvis låste ikke bakluken seg igjen, så jeg bare åpnet den igjen, veldig letta 😂
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Trond.m

#34
Ja sånn bør det være. Men jeg har hørt om en annen som låste seg ut på den måten. Tror det kommer an på hvor nøkkelen ligger i sekken. Det har skjedd meg en gang med BMW også, selv om den normalt åpner seg igjen. Sto langt fra folk og ble litt lang i maska inntil jeg kom på at mobilen lå i jakka og jeg fikk låst opp bilen via app. Det kan man vel ikke på e-Golf, men jeg håper det blir mulig med id.4. Men det forutsetter at appen virker. Får man meldingen «det oppnås ingen kontakt med bilen» så er man like langt 😉
En annen ulempe med advanced key i kombinasjon med sensoråpning er ufrivillig åpning av bagasjerom. Naboen sin e-tron åpnet seg i en vaskehall. Pris 38.000. Jeg ble duttet utfor en steinmur da jeg sto for tett bak bilen og luken gikk opp... det var med BMW. Så jeg synes faktisk advanced key gir flere ulemper enn fordeler.

elektro

Sitat fra: J@x på søndag 27. september 2020, klokken 01:13
Sitat fra: TM på lørdag 26. september 2020, klokken 21:08
Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

Nope, stemmer ikke, på min i alle fall 😂. Jeg gjorde akkurat som du beskriver for en mnd siden med eGolfen (jeg kjøpte av deg 😉), slengte inn sekken med nøkkelen i, og lukket bakluken i det jeg tenkte «shit». Hadde ikke låst opp resten av bilen og her stod jeg på fjellet, med nøkkelen i sekken i bagasjerommet. Heldigvis låste ikke bakluken seg igjen, så jeg bare åpnet den igjen, veldig letta 😂

Klarte å låse nøkkelen inne i bagasjen på en 2016 Passat GTE med komfortnøkkel og el. bakluke, sent på ettermiddagen på 17. mai et år. ::) Bilen pep og nektet å lukke luka. Jeg trodde det var fordi bagasjen var ganske full, og presset den igjen for å hente det siste, som heldigvis var ungene. Da blinket den fem ganger eller noe. Jeg hadde selvfølgelig ikke lest bruksanvisningen, men fant ut senere at bilen låste seg noen minutter senere. Dette kan man teste med to nøkler tilgjengelig hjemme.

Tror jeg holdt på å gjøre det store med nøkkelen i frunken på e-tron forleden. Men den kan jo låses opp fra app, så lenge den funker, og du har mobilen på deg- og dekning.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. september 2020, klokken 10:07
Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.

Etter mine beregninger er det 82.600 i diff, men man får faktisk ganske mye ekstra. Jeg laget en egen tråd på det. https://elbilforum.no/index.php?topic=53175.0 Kanskje noen kan gjøre den sticky? Sikkert mange som lurer på dette..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

En ting jeg lurer på angående kollisjonsputer. Det står at id.4 har kollisjonspute mellom forsetene. Er det da 3 front kollisjonsputer ? Men kollisjonsputer i dørene bak har den vel ikke ?

Pilot

Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 14:41
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Stikkkontakt

Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 14:41
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Man utligner vel den bakdelen med justerbart understell? Uansett er det voldsomme hjul på denne bilen. Og at det er standard med blandingsdimensjon fremstår unødvendig. Det kompliserer dekkvalg/kjøp/bytte uten at jeg kan forestille meg at det bidrar positivt på noen som helst måte. Jeg ville valgt 225/235 19-tommere på en slik bil. Det er en sedat SUV som skal gå lengst mulig pr kWh. Ingen GTI whatsoever.

hELgenen

Det at bilbransjen ennå sverger til større tommer på dyrere utstyrsgrader er noe som henger igjen fra fossildagene. Det har blitt så mye fokus og spørsmål rundt dette på elbiler de siste årene at det vil forundre meg mye om dette ikke endres slik at dekkdimensjon blir 100% valgfritt på utstyrsgrad

jkirkebo

Sitat fra: Pilot på søndag 27. september 2020, klokken 16:02
Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 14:41
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Adaptivt understell kan neppe kompensere for høyere støynivå og mer sporing?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Adaptivt understell bør gi mulighet for å velge mellom mer komfort eller mer sportslig følelse enn standard understell.
Sporing trenger ikke være noe problem eller merkbar forskjell så lenge understellet er bra. Og støy trenger heller ikke være merkbart forskjellig. Det kommer an på type dekk og hvor godt bilen er støydempet.
Eksempelvis viste støymåling på en fersk modell nå at performance med 20" støyet mindre enn standard hjul (antakelig forskjellige dekk).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pilot

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. september 2020, klokken 17:13
Sitat fra: Pilot på søndag 27. september 2020, klokken 16:02
Sitat fra: TM på søndag 27. september 2020, klokken 14:41
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Adaptivt understell kan neppe kompensere for høyere støynivå og mer sporing?

Kan vel kompensere for noen hardere demping grunnet større hjul.

Stip

I mitt prisoverslag låg understellsbehandling og skvettlapper inne (totalt ca. kr 6-7.000). Har aldri kjøpt ny bil før, men er dette normalt å legge inn i tilbud uten vidare informasjon? Bør ein takke ja?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA