Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: ID.4 priser  (Lest 6354 ganger)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6605
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #30 på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 16:42 »
1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.
For deg kanskje, men for 90+ % er det helt uproblematisk å trykke på en knapp på nøkkelfob’en. e-tron Advanced Business selger i bøtter og spann uten advanced key. id.4 trenger naturligvis ikke nøkkel, så den er jo keyless (Nøkkelfri start)
« Siste redigering: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 17:02 av TM »

manchesterfan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #31 på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 20:59 »
1st har i følge forhandler ikke keyless heller og det er jo et must.
For deg kanskje, men for 90+ % er det helt uproblematisk å trykke på en knapp på nøkkelfob’en. e-tron Advanced Business selger i bøtter og spann uten advanced key. id.4 trenger naturligvis ikke nøkkel, så den er jo keyless (Nøkkelfri start)

Keyless(åpne dør uten nøkkel) har ikke bare fordeler. Tapper batteriet i nøkkelen fortere.
1st er meget gunstig utstyrt med hengerfeste, gode seter, plass og varmepumpe. Et kupp til den prisen og alt jeg trenger. Jeg kunne fint ha kjøpt max mtp økonomien, men klarer meg fint med 1st og mener den har best value!

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6605
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #32 på: Lørdag 26. ſeptember 2020, klokken 21:08 »
Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

J@x

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #33 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 01:13 »
Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

Nope, stemmer ikke, på min i alle fall 😂. Jeg gjorde akkurat som du beskriver for en mnd siden med eGolfen (jeg kjøpte av deg 😉), slengte inn sekken med nøkkelen i, og lukket bakluken i det jeg tenkte «shit». Hadde ikke låst opp resten av bilen og her stod jeg på fjellet, med nøkkelen i sekken i bagasjerommet. Heldigvis låste ikke bakluken seg igjen, så jeg bare åpnet den igjen, veldig letta 😂
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline i bestilling
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6605
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #34 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 07:21 »
Ja sånn bør det være. Men jeg har hørt om en annen som låste seg ut på den måten. Tror det kommer an på hvor nøkkelen ligger i sekken. Det har skjedd meg en gang med BMW også, selv om den normalt åpner seg igjen. Sto langt fra folk og ble litt lang i maska inntil jeg kom på at mobilen lå i jakka og jeg fikk låst opp bilen via app. Det kan man vel ikke på e-Golf, men jeg håper det blir mulig med id.4. Men det forutsetter at appen virker. Får man meldingen «det oppnås ingen kontakt med bilen» så er man like langt 😉
En annen ulempe med advanced key i kombinasjon med sensoråpning er ufrivillig åpning av bagasjerom. Naboen sin e-tron åpnet seg i en vaskehall. Pris 38.000. Jeg ble duttet utfor en steinmur da jeg sto for tett bak bilen og luken gikk opp... det var med BMW. Så jeg synes faktisk advanced key gir flere ulemper enn fordeler.
« Siste redigering: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 07:25 av TM »

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1973
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #35 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 13:44 »
Keyless er fint når du kommer fra tur med nøkkelen i sekken. Åpner bagasjerommet og hiver inn sekken. Gjør du det med e-golf har du låst deg ute, selv om de fleste biler detekterer nøkkelen og åpner bagasjerommet igjen. Synes id.4 1st har alt jeg trenger og prisen er utrolig bra 👍

Nope, stemmer ikke, på min i alle fall 😂. Jeg gjorde akkurat som du beskriver for en mnd siden med eGolfen (jeg kjøpte av deg 😉), slengte inn sekken med nøkkelen i, og lukket bakluken i det jeg tenkte «shit». Hadde ikke låst opp resten av bilen og her stod jeg på fjellet, med nøkkelen i sekken i bagasjerommet. Heldigvis låste ikke bakluken seg igjen, så jeg bare åpnet den igjen, veldig letta 😂

Klarte å låse nøkkelen inne i bagasjen på en 2016 Passat GTE med komfortnøkkel og el. bakluke, sent på ettermiddagen på 17. mai et år. ::) Bilen pep og nektet å lukke luka. Jeg trodde det var fordi bagasjen var ganske full, og presset den igjen for å hente det siste, som heldigvis var ungene. Da blinket den fem ganger eller noe. Jeg hadde selvfølgelig ikke lest bruksanvisningen, men fant ut senere at bilen låste seg noen minutter senere. Dette kan man teste med to nøkler tilgjengelig hjemme.

Tror jeg holdt på å gjøre det store med nøkkelen i frunken på e-tron forleden. Men den kan jo låses opp fra app, så lenge den funker, og du har mobilen på deg- og dekning.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5, reservert 25/2/2021

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1973
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #36 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 13:53 »
Jeg har ikke nistirret på prislisten - men hvilken versjon fremstår som mest for pengene mener dere?
Ser forskjellen er 79.600 - og det jeg umiddelbart tenker er bedre på Max er jo panorama, Led Matrix og så liker jeg elektriske seter.

Etter mine beregninger er det 82.600 i diff, men man får faktisk ganske mye ekstra. Jeg laget en egen tråd på det. https://elbilforum.no/index.php?topic=53175.0 Kanskje noen kan gjøre den sticky? Sikkert mange som lurer på dette..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5, reservert 25/2/2021

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6605
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #37 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 14:41 »
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

En ting jeg lurer på angående kollisjonsputer. Det står at id.4 har kollisjonspute mellom forsetene. Er det da 3 front kollisjonsputer ? Men kollisjonsputer i dørene bak har den vel ikke ?

Pilot

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 131
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #38 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 16:02 »
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2192
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #39 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 16:05 »
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Man utligner vel den bakdelen med justerbart understell? Uansett er det voldsomme hjul på denne bilen. Og at det er standard med blandingsdimensjon fremstår unødvendig. Det kompliserer dekkvalg/kjøp/bytte uten at jeg kan forestille meg at det bidrar positivt på noen som helst måte. Jeg ville valgt 225/235 19-tommere på en slik bil. Det er en sedat SUV som skal gå lengst mulig pr kWh. Ingen GTI whatsoever.

hELgenen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2221
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #40 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 16:39 »
Det at bilbransjen ennå sverger til større tommer på dyrere utstyrsgrader er noe som henger igjen fra fossildagene. Det har blitt så mye fokus og spørsmål rundt dette på elbiler de siste årene at det vil forundre meg mye om dette ikke endres slik at dekkdimensjon blir 100% valgfritt på utstyrsgrad

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14521
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: ID.4 priser
« Svar #41 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 17:13 »
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Adaptivt understell kan neppe kompensere for høyere støynivå og mer sporing?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12803
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #42 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 17:42 »
Adaptivt understell bør gi mulighet for å velge mellom mer komfort eller mer sportslig følelse enn standard understell.
Sporing trenger ikke være noe problem eller merkbar forskjell så lenge understellet er bra. Og støy trenger heller ikke være merkbart forskjellig. Det kommer an på type dekk og hvor godt bilen er støydempet.
Eksempelvis viste støymåling på en fersk modell nå at performance med 20" støyet mindre enn standard hjul (antakelig forskjellige dekk).
Fotgjenger frem til ny bil ankommer :)
BMW ix3 bestilt
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Pilot

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 131
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #43 på: ſøndag 27. ſeptember 2020, klokken 22:02 »
Salget viser at det er solid overvekt av 1St. For de fleste har 1St mer enn nok utstyr, og da er 82.000 ganske mye penger for folk flest. Det er også en opplagt ulempe med Max og det er 21 tom felger. Det betyr dårligere komfort.

Skal ikke adaptiv understell (DCC) kompensere for dette?

Adaptivt understell kan neppe kompensere for høyere støynivå og mer sporing?

Kan vel kompensere for noen hardere demping grunnet større hjul.

Stip

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: ID.4 priser
« Svar #44 på: Onsdag 30. ſeptember 2020, klokken 09:15 »
I mitt prisoverslag låg understellsbehandling og skvettlapper inne (totalt ca. kr 6-7.000). Har aldri kjøpt ny bil før, men er dette normalt å legge inn i tilbud uten vidare informasjon? Bør ein takke ja?