Fikk demonstrert enkelt vedlikehold av skivebremser.
Dette er en jobb alle kan gjøre, og dekkverkstedene burde kunne tilby dette sammen med dekkbytte.
Her viser Einar og Roble hvor enkelt det er:
https://tv.nrk.no/se?v=DMPF71104316Spesielt på elbiler som stort sett er vedlikeholdsfrie utenom bremsene kan preventivt vedlikehold av bremsene forhindre unødvendig og kostbar bytte av komponentene.
Fikk demonstrert flere punkter:
- Fjerning av rust/slitekanter på skiven med helt vanlig håndholdt fil. Gjøres dette regelmessig, f.eks hver påske i forbindelse med bytte til sommerdekk fungerer en vanlig fil overraskende effektivt. Større skader kan trygt tas med roterende sandpapir på en vinkelsliper. Mål at skiven fremdeles har nok godstykkelse og spray så hele skiven med Zink spray som raskt blir sveipet vekk der det er kontakt mellom bremsekloss og skive.
- Skrape rust fra kontaktflatene på calliperen tas med samme fil, eller et huggjern. Smøres etterpå med tynt lag kopperpasta.
- Bremseklossene skrapes rene for støv/rust og planeres med fil, 400 sandpapir på en flate og 8 talls sliping mot det, eller direkte mot et støpt gulv.
- Calliper stempel presses helt inn for lettere tilbakemontering og for å bevege det.
- På forseglede kjølesystemer, (f.eks varmepumpen / kjøleskapet) er hovedregelen å ikke røre det så lenge det fungerer. Samme burde gjelde bremsevesken. Den holder MYE lengre enn de som selger bremseveske og bytte av denne vil ha deg til å tro. Med 2 krets bremsesystem vil en uansett aldri oppleve bremsesvikt, og på elbil er varmgang av bremser eliminert da kinetisk energi går tilbake til batteriet i stedet for til å koke bremsene.
Vent derfor med å bytte bremsevæske til det likevel må gjøres i forbindelse med bytte av rustne bremserør, eller uhell med at bremsestempelet popper ut når noen trykker på bremsene mens en har demontert calliperen fra skiven slik som under demontrasjonen vår.
Demobilen er fra 2013 og er kjørt 45000 km og viste omtrent null slitasje på hverken skiver eller klosser. Siden jeg tar overnevnte vedlikehold bør bremsene holde minst 20-30 år til. Nå ble "original" bremseveske byttet på høyre framhjul, og tas på de øvrige hjulene ved første anledning. Går det mer enn 20 år kan uten bremseveskebytte kan en selvfølgelig bytte vesken. Er jo fort gjort, men husk det er ikke miljøvennlig, og skal bilen uansett skrotes om noen år ville jeg latt være.