Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer - en ladeboks to elbiler

Startet av DJ, torsdag 24. september 2020, klokken 10:36

« forrige - neste »

DJ

Vi har i dag en elbil med et lite batteri (Peugeot Ion) og en enkel ladeboks med type 2 utgang på en 16 amp kurs. Det fungerer fint i hverdagen uten store utfordringer og vi er fornøyd.

Men vi ønsker nå å bytte ut dieselbilen med en elbil med lengre rekkevidde (og dermed et større batteri); er erfaringene at det holder med en ladeboks for 2 biler?

Ladeboksen kan justeres opp til 20 amp sikring, vil det lønne seg å gå opp?

Litt erfaringer her mottas med stor takk.

Erik Ola Ulvestad

Er boksen plassert så den når begge bilane uten å flytte på bilane?
Eg tenker at det er såpass komfortabelt med 2 boksar for å sleppe å gå ut seint og tidlige for å flytte kabel og/eller bil, at det er verdt det. Forutsetninga er automatikk mellom boksane. Alternativt APP i boks eller bil, men då må du passe på sjølv.
Den gamle enkle boksen har vel antakeligvis ikkje denne funksjonaliteten? Så då vert det å punge ut for 2 nye boksar....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Her må du vurdere hvordan bruken deres er. Større batteri betyr mindre behov for lading. Dermed er det ikke sikkert dere trenger å lade den nye bilen mer enn 1 - 2 ganger pr. uke - det avhenger hvor mye dere kjører.

Når det gjelder iOn, den har kort rekkevidde, men kjører dere kort nok trenger den ikke lades hver dag.

Kan dere parkere begge bilene slik at det er enkelt å bytte om så vil helt sikkert fungere fint å lade begge på samme ladeboks.

Om dere justerer opp vil dere øke lade hastigheten på den nye bilen fra 230 x 16 = 3,7 kW til 230 x 20 = 4,6 kW
I løpet av 10 timer blir det 37 eller 46 kWh. På disse 9 kWh kan en kjøre ca 45 - 60 km.

iOn kan maks lade 3 kW, så der blir det ingen endring selv om en øker.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#3
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 24. september 2020, klokken 19:12
Eg tenker at det er såpass komfortabelt med 2 boksar for å sleppe å gå ut seint og tidlige for å flytte kabel og/eller bil, at det er verdt det. Forutsetninga er automatikk mellom boksane. Alternativt APP i boks eller bil, men då må du passe på sjølv.
Den gamle enkle boksen har vel antakeligvis ikkje denne funksjonaliteten? Så då vert det å punge ut for 2 nye boksar....
Om dagens ladeboks ikkje har støtte for laststyring vil det være mogleg å legge opp en ekstra kurs.

Det krev det er nok ledig effekt, slik at hovudsikringa ikkje går. Men, kan jo kanskje bli løyst med å sette ned effekten på gamle ladeboksen?,

iOn på 8A x 230 = 1,8 kW * 8 timar =14,4 kWh er fult batteri på iOn
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

automat

Jo lenger man kjører, jo lenger må hver av bilene stå til lading, og jo mer styr blir det med ladelogistikken. Hvis dere ikke kjører veldig mye ville jeg prøvd meg en ladboks først, og heller investere i en ladeboks til hvis det blir for mye ladelogistikk.

Å lastbalansere en 16-20A kurs gir veldig treg lading når begge biler lader samtidig. Jeg ville ikke gjort dette med mindre det manko på strøm inn i huset. La den gamle boksen stå, og smell opp en til. Evt en som kan lastbalansere mot hovedsikring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA