Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor får jeg service?

Startet av Bernt Gjelvold, lørdag 05. mai 2012, klokken 20:22

« forrige - neste »

Bernt Gjelvold

Jeg bor på Ørlandet, og Kverneland har avsluttet servicen på Think City. Om ca. 50 - 100 mil må jeg ha vedlikeholdslading og vannfylling, men ser meg ikke i stand til å utføre dette selv. Hvor kan jeg få hjelp?
                                                                                  Bernt G.

hma

Hei Bernt,

Om du er medlem i Norsk Elbilforening kan du sende meg en PM (privat melding) så skal jeg inkludere deg i medlemslisten til Trondheim Thinkers. Der får du tilgang til all nødvendig bistand, både innen kompetanse og materiell.

Om du ikke har Nikometer (Palm m515 med spesialtilpasset program og egen diagnosekabel) bør du anskaffe et så raskt som mulig. Det kost en god tusenlapp og kan bestilles ved å sende epost til think@evmonitor.info  (se http://www.evmonitor.info/ )

Nikometeret gjør at du kan utføre vannfylling på egen hånd, samt sjekke feilkoder på bilen. I tillegg er det et uunnværlig verktøy under kjøring, fordi det viser batterispenning, strøm, temperatur, etc i sanntid.

For å fylle vann trenger du også egen spesialnippel og omløpsindikator. Det får du kjøpt hos Olsen Batterier i Trondheim. Øvrig materiell som slanger, kran og dunk har både Biltema og Clas Ohlson. Biltema selger også av-ionisert vann som holder tilfredstillende kvalitet.

Prosedyre for vannfylling er beskrevet her http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice

Å utføre vannservice er en helt overkommelig oppgave og jeg anbelfaler å gjøre dette langt oftere enn hva bilens servicelampe indikerer.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Yeyeye

Uten at vi vet hvilken tommeltottfaktor du har, så ser vi i Trondheim Thinkers for oss at dette fikser alle, ser glatt for meg at samboern min kunne gjort dette også, hun er 50% medeier i thinken vår men slipper vel litt lett unna vannservicene ;)

Til hennes forsvar så har hun faktisk vært med å plukket ned batteripakka flere ganger, og er både nøye og forsiktig.

Men som HMA over sier, ta kontakt med han så blir du en av oss 8)
Hvordan har du fått med Thinken inn til storbyen tidligere foresten?

Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Bernt Gjelvold

Svar til Arild:
Med 2 - 21/2 timers kaffepause på Domus på Orkanger, mens bilen lader på Autopark, har det gått greitt å komme seg til Trondheim (og heim igjen neste dag).
Takk for oppmuntring om at det går an å gjøre vedlikeholdslagring og vannfylling selv! Jeg har ennå mange spørsmål, og de første er:
Programvaren som skal lastes til Nikometer, hvordan gjør jeg det, og SD- kort, som skal installeres, hvordan gjør jeg det?  hilsen Bernt


Yeyeye

#4
På den siden som Håkon linker til over, kan du laste ned programet og brukermanual.
Minnekortet er strengt tatt ikke nødvendig, om du ikke ønsker å logge data . Selv har jeg lagt selve programet på minnekortet, da batteriet i selve Palmen min er veldig dårlig og om jeg ikke har den tilkoblet så dør den fort og programet blir da faktisk slettet om det ikke ligger i minnekortet.
Det blir også opplyst at kun 1Gb minnekort maks kunne brukes, men det klarte ikke jeg finne og det på 2Gb som jeg fant, funket flott til meg, jeg har dog aldri prøvd loggefunksjonen.
Kommer du deg inn til byen, så blir det råd med en vannfylling og litt vedlikeholdslading, da er det selvsagt på eget ansvar som gjelder, men slik var det jo i praksis hos kverneland også. Det er vel faktisk større sjanse for at batteriene overlever en vedlikeholdslading hos oss en hos de. De fleste av oss avbryter vedlikeholdsladingen noe før den er ferdig, bare en har greit med ovelading og over 25grader ++ på batteriene.

Mvh A R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Bernt Gjelvold


Bernt Gjelvold

Olsen batterier har flyttet til Tunga og har sluttet med utstyr til Think - bortsett fra at de har igjen eks. av 12 - V batteriene til Think classic.
Hvis foreningen har mulighet til å skaffe - og sende meg spesialnippelen og omløpsindikatoren, hadde det vært suverent.
                                                                       hilsen Bernt Gjelvold

Yeyeye

Sønnak på lade hadde også slike, er vist helt vanlig nippel og utstyr for vannfylling på eltrucker.
Noen som veit ka disse heter, sikkert lettere å bestille på nett?
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hkaspenberg

Sitat fra: Yeyeye på fredag 18. mai 2012, klokken 01:31
Sønnak på lade hadde også slike, er vist helt vanlig nippel og utstyr for vannfylling på eltrucker.
Noen som veit ka disse heter, sikkert lettere å bestille på nett?
Sønnak/EXCIDE i Oslo har dette.  Det står om dette på elbil-wiki: http://elbil.no/wiki/Think:Deler men linkene jeg la inn til Sønnaks nettsider er utdaterte og jeg finner det ikke igjen på deres nye nettsider.
Ta kontakt og spør etter nærmeste lokale leverandør.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elinesg

Hei! Jeg trenger batteriservice/vannfylling på en Saxo (vet ikke om det kan gjøres samme sted som en Think?). Noen tips til hvor jeg kan henvende meg? Det blir ikke aktuelt for meg å kjøpe utstyret og gjøre det selv.
Citroen Saxo 2003, Harstad

Yeyeye

Kan ikke mye om saxo, men det er sikkert samme fyllenippel som på Think, men vedlikeholdsladingen må aktiviseres med et instrument for saxo. Tar ikke Bilhuset midtbyen fortsatt vannservicer?
Ser det står Harstad på signaturen din, men du er i Trondheim ikke sant?

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elinesg

Jeg skal til Trondheim i sommer! Her i Harstad er det iallefall ingen som gjør det :-) Kan høre med bilhuset. Takk!
Citroen Saxo 2003, Harstad

Yeyeye

Du skal ikke se bort ifra at du selv fint klarer vannfyllingsservicen selv, som sagt er jeg ikke inne på PSA bilene, men på Think er det i allefall så enkelt at selv mor kan klare det.(Det var skummelt nok for meg også første gang)
Vannfyllingsutstyr koster deg ca 12-1300kr og et serviceinstrument til PSA menere jeg det stod noe om 1500kr om på elbilwiki(se link øverst på sidene). Du som oss alle andre burde fylt vann mye oftere en det bilen varsler om. Det lønner seg fort kontra verkstedbesøk, de gjør servicen ofte på en måte vi elbilmekkere ikke foretrekker. Har selv lest igjenom vannfyllings/vedlikeholdsrutinen til Citroen da jeg ikke trodde en som jobbet der tidligere, de fylte vann først og vedlikeholdsladet etterpå, altså motsatt av de vi ellers gjør. Men de hadde rett i at deres manualer skrev dette, og det måtte de forholde seg til.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Elinesg

Jeg ville helt sikkert klart det, men jeg skal selge bilen, gidder ikke å kjøpe utstyret for denne ene gangen :-) Men hvis det er noen i trondheimområdet som har til utlån/leie, så er det absolutt interessant det også!
Citroen Saxo 2003, Harstad

Yeyeye

Vannfylleutstyr skal du i allefall få låne av meg, men det var et serviceinstrument for å sette igang vedlikeholdsladingen da(kan sikkert hjelpe også, om det passer sånn). Det vil jo mest sannsynlig lønne seg å kjøpe inn dette kontra en service hos forhandler(kansje). Du kan sjekke pris hos bilhuset, og se litt på linkene inne på http://www.elbilwiki.no/
så kan du sammenligne prisene. I form av salg kan det slå ut begge veier, noen synes kansje det virker bra at den har hatt vannfylling på verksted, mens andre synes at en bil med serviceinstrumentet er verdt mere.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA