Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Artico

Startet av anbjornk, onsdag 23. september 2020, klokken 21:23

« forrige - neste »

anbjornk

Jeg har gått mange runder på de forskjellige opsjonene til EQC, og nå har jeg egentlig gått over smertegrensen med hensyn på mengden utstyr. Det eneste jeg ikke helt klarer å slippe, er kunstskinnet til Mercedes (Artico) som skal brukes i bilen jeg bestiller. Jeg har prøvesittet en bil med Artico tidligere, og jeg synes egentlig det kjentes greit ut. Kunstskinn har kommet ganske langt i 2020 tenker jeg, men er det slik at jeg egentlig burde hatt skinn? For dere som har Artico, er dere fornøyde med valget?

jevel

Kjørte demobil med Artico, endte med ekte skinn mest på grunn av gammel vane. Tror nok Artico er både mer slitesterkt og enklere å vedlikeholde om det har noe å si for deg.

anbjornk

Takk for tilbakemelding. Det viktigste for meg er egentlig at det kjennes greit ut å sitte på og ikke føles direkte som plastikk. Dette var nok tilfellet for en del år siden, men som jeg skrev i første innlegg så er inntrykket mitt at det ikke er slik lenger.

Kitchendog

Tja, jeg har sett flere kunstskinn interiør med skader, enn ekte skinn. Hvis man får sprekker i kunstskinn så må man bytte delen med skade, mens skinn som regel kan repareres og farges opp. Ellers er vel kunstskinn mer utsatt for og være klamt om sommeren og kaldt om vinteren. Nå skal det taes med at jeg er veldig fan av ekte skinn, og ville aldri kjøpt en Mercedes uten dette. Synes en premiumbil som eqc fortjener ekte vare.

jkirkebo

Sitat fra: Kitchendog på torsdag 24. september 2020, klokken 00:56
Tja, jeg har sett flere kunstskinn interiør med skader, enn ekte skinn. Hvis man får sprekker i kunstskinn så må man bytte delen med skade, mens skinn som regel kan repareres og farges opp. Ellers er vel kunstskinn mer utsatt for og være klamt om sommeren og kaldt om vinteren. Nå skal det taes med at jeg er veldig fan av ekte skinn, og ville aldri kjøpt en Mercedes uten dette. Synes en premiumbil som eqc fortjener ekte vare.

Hmm, jeg er ikke enig der. Hadde en Model S med skinn tidligere og vi har en Model 3 med kunstskinn nå. Var ikke fan av skinn for å si det slik, og kunstkinnet føles både mindre klamt og med mindre temperaturproblemer på sommer/vinter. Men kan jeg velge fritt blir det nok stoffsetene vi har i Model X. Stoff er best på alt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

anbjornk

Jeg liker også stoffseter, og aller helst skulle jeg hatt AMG-setene, men siden jeg fort får vond korsrygg på lengre turer så tenkte jeg at delskinn og multikonturseter m/massasje kunne fungere. Satser på at jeg blir fornøyd :)

Grosor

Multikontursetene med massasje får du vel kun med skinn nå?

anbjornk

Nei, de fås med kunstskinn, også. Ventilering er imidlertid forbeholdt skinnseter.
Sitat fra: Grosor på fredag 25. september 2020, klokken 10:21
Multikontursetene med massasje får du vel kun med skinn nå?

Egil Fonn

Har amg ventilert skinn med massasje på min bil nå. Kjempe fornøyd. Behagelig og komfortable selv på 1600km langtur.
På min tidligere B_Electric som hadde kunst skinn ble det klamt etter ca 1 time..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

I utgangspunktet kan jeg ikke se at skinn vs plast/kunstskinn skal ha veldig stor betydning. Begge deler er relativt tette materialer. Jeg vil tro det har større betydning hvordan setet er utformet, materialvalg bak skinnet, evne til å absorbere varme osv.
Hos Mercedes er skinnet tykt, grovt og er gjerne delt opp i mange seksjoner slik at det både ser bra ut og er godt å sitte i. Kvaliteten virker også å være svært god og holdbar. Delvis pga skinnkvaliteten og delvis pga kvaliteten på selve setet.

Når det gjelder holdbarhet på kunstskinn har jeg ikke erfaring fra Mercedes, men jeg har inntrykk av at det lettere sprekker opp over tid når det tørker, får lettere rifter og er vanskeligere å reparere. Jeg kunne nok fint klart meg med kunstskinn, men AMG setene med massasje hadde sort skinn så da ble det skinn. Nydelige seter som kan justeres tight for sporty kjøring, eller løst for bevegelse på langtur. Eneste jeg synes kunne vært bedre er kraftigere massasje og kanskje enda lenger lårstøtte.

Jeg kjørte nylig nærmere 1000km/13-14 timer på en dag og kom frem overraskende uthvilt. Det skyldes nok gode seter og utrolig stille kupe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

anbjornk

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 25. september 2020, klokken 19:53
Har amg ventilert skinn med massasje på min bil nå. Kjempe fornøyd. Behagelig og komfortable selv på 1600km langtur.
På min tidligere B_Electric som hadde kunst skinn ble det klamt etter ca 1 time..

...her er det nok muligens ventileringen som har gjort den største forskjellen :)

anbjornk

Vi ser for oss å "kun" ha bilen i 3 år sånn i utgangspunktet, så da tror jeg vel kanskje ikke at slitasje blir et stort problem. Satser på at multikonturseter i delskinn vil fungere greit :)

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. september 2020, klokken 20:08
I utgangspunktet kan jeg ikke se at skinn vs plast/kunstskinn skal ha veldig stor betydning. Begge deler er relativt tette materialer. Jeg vil tro det har større betydning hvordan setet er utformet, materialvalg bak skinnet, evne til å absorbere varme osv.
Hos Mercedes er skinnet tykt, grovt og er gjerne delt opp i mange seksjoner slik at det både ser bra ut og er godt å sitte i. Kvaliteten virker også å være svært god og holdbar. Delvis pga skinnkvaliteten og delvis pga kvaliteten på selve setet.

Når det gjelder holdbarhet på kunstskinn har jeg ikke erfaring fra Mercedes, men jeg har inntrykk av at det lettere sprekker opp over tid når det tørker, får lettere rifter og er vanskeligere å reparere. Jeg kunne nok fint klart meg med kunstskinn, men AMG setene med massasje hadde sort skinn så da ble det skinn. Nydelige seter som kan justeres tight for sporty kjøring, eller løst for bevegelse på langtur. Eneste jeg synes kunne vært bedre er kraftigere massasje og kanskje enda lenger lårstøtte.

Jeg kjørte nylig nærmere 1000km/13-14 timer på en dag og kom frem overraskende uthvilt. Det skyldes nok gode seter og utrolig stille kupe.

Øyvind.h

Du kan nok forvente at Mercedes har godt kvalitet på alle sine seter, uavhengig av materialvalg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 25. september 2020, klokken 20:08
I utgangspunktet kan jeg ikke se at skinn vs plast/kunstskinn skal ha veldig stor betydning. Begge deler er relativt tette materialer.

Skinn er diffusjons åpent og puster. Plast/Kunstskinn er tett. Men ja, utformingen på setet og eventuell perforering har betydning for hvor godt det ventileres.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA