Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av hurtig/lynladere

Startet av Dyreborg, onsdag 23. september 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

Dyreborg

Her tenker jeg ikke på den geografiske plassering, men på plasseringen på selve parkeringsplassen.

Har på mine turer rundt om i Norge og Danmark lagt merke til at det finnes to måter å sette opp hurtig/lynladere:
- bensinstasjonmetoden, hvor man parkerer med laderen på bilens langside
- parkeringsplassmetoden, hvor man parkerer med laderen enten foran eller bak

Tror parkeringsplassmetoden har vært den mest almindelige, spesielt med 50 kW-ladere, hvor der på tross av 2 kabler oftest kun kan lade 1 bil om gangen, mens bensinstasjonmetoden har vært brukt mye hos Tesla, selvom de også bruker parkeringsplassmetoden noen steder, men også andre er begynt å komme etter, spesielt Ionity og Circle K.

Det som undrer meg er f.eks. BKK (Dombås, Åndalsnes) og Fortum (Ås), hvor man plasserer en ladestasjon, som består av 2 moduler 75 kW og derfor kan lade 2 biler samtidig med 75 kW eller 1 med 150 kW på parkeringsplassmetoden med 1 lader til hver parkeringsplass. Fysisk får du da ikke plass til 2 biler, når man ikke kan parkere på siden.

Antar at disse ladestasjonene er ganske dyre og det virker derfor veldig rart at man ikke utnytter de opptimalt - også med tanke på at man ønsker å ha flere ladepunkter.

Andre som har opplevd samme/tenkt over samme? Har ladeselskapene noen brukergrupper, som gir dem innspil?
Tenker at bensinstasjonsmetoden er bedst med tanke på utnyttelse, spesielt for biler som har plassert ladeluken på siden (vel mest Nissan, Hyndai og Kia som sverger til plassering i front) som er tvunget til å parkere slik at ladeluken er samme side som laderen og derfor ikke altid vil kunne utnytte en ledig plass på parkeringsplassmetoden.

Opptimalt set brukte man Kempower/Tesla sin model med lastbalansering sentralt og dermed bedre utnyttelse og flere uttak, men det er nok en annen diskusjon.

RJK

Det er tatt i denne tråden, som i stor grad fylles med info om BKK sine ladere av BKK. Flere, inkludert meg selv har bemerket dette. De har fått informasjon om dette, så håper og tror dette vil være endret på fremover, for det er irriterende å komme til en lader man kunne benyttet, om man bare kunne nådd frem til ladekabelen.


https://elbilforum.no/index.php?topic=44223.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Med noen få unntak (typisk de største palssene?) så har alle Tesla SC jeg har besøkt stort sett brukt P-plassoppstilling. Årsaken er nok at det er mer praktisk utnyttelse av arealet. På Dombås ser jeg ikek for meg at det er spesielt praktisk å ha noen annen form for oppstilling hvis man skal få noe utnyttelse av plassen.

Nå har jo alle Tesla ladekontakten på samme sted slik at det er forholdsvis praktisk å stille dem opp etter hverandre ved lading, mens alle de andre bilene har dem plassert litt både her og der, fra helt bake til midt på fronten. Dette vil også vanskeliggjøre utnyttelse av plasser på bensinstasjonsmetoden. Alternativt må kablene være veldig lange, men det øker også faren for at de blir liggende slik at man kjører over dem og skader/ødelegger dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dyreborg

SitatPå Dombås ser jeg ikek for meg at det er spesielt praktisk å ha noen annen form for oppstilling hvis man skal få noe utnyttelse av plassen.
Her er det faktisk to kabler på alle stasjonene, som i teorien ville kunne gi dobbelt med uttak, hvis man kunne parkere fra begge sider (side-side eller ende-ende). Tesla har såklart en fordel i at alle ladeluker er plassert samme sted.

Sitatmens alle de andre bilene har dem plassert litt både her og der, fra helt bake til midt på fronten. Dette vil også vanskeliggjøre utnyttelse av plasser på bensinstasjonsmetoden
Her ville det faktisk være bedre å plassere laderne på siden ville jeg mene. Vi har en Ioniq med ladeluke bak. Vi er tvunget til å rygge inn og ha ladekablet på venstre side av bilen ellers rekker det ikke og vi ville derfor være tvunget til å bruke bare halvparten av plasser med p-plassoppstilling. Står laderen på siden ville vi kunne velge å rygge inn eller kjøre rett frem avhengig av om vi kunne komme til på høyre eller venstre side av laderen og dermed kunne utnytte alle plassene.

Man behøver jo ikke kunne kjøre igjennom som på en bensinstasjon, men det at ladestasjonen er plassert på siden øker tilgangen mye, spesielt hvis det er en lader beregnet for å kunne brukes av flere (150 kw++).

Marius Kotsbak

Tipper svaret på Dombås iallefall er begrenset med plass de har til ladere og de har da valgt å prioritere å kunne lynlade flest elbiler samtidig (som etterhvert alle modeller kan bruke), i stedet for å spare litt penger på utbyggingen og få hurtigladet like mange, men lynladet færre samtidig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Tut tut

Viss eg hugsar rett har ladarane på Dombås to CCS-kablar og ein ChaDeMo. I tillegg er det ganske trongt der ladarane står, og kronglete avvikling av ladekø. Viss ladarane var plassert med to parkeringsplassar per ladar ville det berre vore halvparten så mange ChaDeMo-ladeplassar som i dag. Det ville neppe fått ladekøen til å bli kortare eller gå smidigare. Det er ein del ChaDeMo-bilar på vegane. Slik det er no kan nestemann i kø køyra fram straks ein bil køyrer ut, utan å sjekka om ChaDeMo-kontakten er opptatt på naboplassen eller ikkje.

turfsurf

Sitat fra: Dyreborg på onsdag 23. september 2020, klokken 10:09

Det som undrer meg er f.eks. BKK (Dombås, Åndalsnes) og Fortum (Ås), hvor man plasserer en ladestasjon, som består av 2 moduler 75 kW og derfor kan lade 2 biler samtidig med 75 kW eller 1 med 150 kW på parkeringsplassmetoden med 1 lader til hver parkeringsplass. Fysisk får du da ikke plass til 2 biler, når man ikke kan parkere på siden.

Åndalsnes har plass til å utnytte alle laderne hvis man ikke feilparkerer på skrå foran som ett nek i etron gjorde i sommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: cra på onsdag 23. september 2020, klokken 11:03
Med noen få unntak (typisk de største palssene?) så har alle Tesla SC jeg har besøkt stort sett brukt P-plassoppstilling. Årsaken er nok at det er mer praktisk utnyttelse av arealet. På Dombås ser jeg ikek for meg at det er spesielt praktisk å ha noen annen form for oppstilling hvis man skal få noe utnyttelse av plassen.

Tesla har ganske mange av hver, f.eks Lampeland med åtte plasser har bensinstasjonsvarianten. Og så har vi f.eks nye Gol og Gulsvik som har en miks.

Grunnen til at de aller største ikke har parkeringsplass varianten vil jeg tro er avstand til trafoer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA