Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S Plaid

Startet av rfagerdal, onsdag 23. september 2020, klokken 08:19

« forrige - neste »

turfsurf

Dette ble vel i praksis bekreftet på battery day? Og selve nyheten er jo en måned gammel...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Nettopp bekreftet fra Musk på Twitter nå...

Model S Plaid+ er kansellert:
https://twitter.com/elonmusk/status/1401641625500229632?s=21

Levering av vanlig Plaid starter neste uke i USA
Tesla Model 3 Long Range

OhmPaPa

Så det Musk skrev var:

> Plaid+ is canceled. No need, as Plaid is just so good.

Som kanskje betyr at Plaid blir bedre enn tidligere annonsert?

Vi får vel vite på Torsdag siden da får de første kundene bilene sine i en happening i Fremont, USA.

turfsurf

Huh, forskjell på 66 og 80 mil rekkevidde da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 07. juni 2021, klokken 08:15
Huh, forskjell på 66 og 80 mil rekkevidde da.
660 km rekkevidde gjelder vel for TMS LR, Plaid er ca 630 km og Plaid+ ca 840 km i følge nettsidene til Tesla. Kan jo være at Tesla heller velger å kjøre Plaid med forskjellige batteriversjoner slik de gjorde tidligere med 75 og 100 kWt? Plaid standard 630 km og Plaid med største batteri 840 km rekkevidde.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 09:19
4680 forsinket da?
Høyst sannsynlig. Hvertfall volumproduksjon.

Tror også plaid+ ble kansellert fordi den kom for tett på roadster spec.

692

Sitat fra: Counterpointer på mandag 07. juni 2021, klokken 09:31
Tror også plaid+ ble kansellert fordi den kom for tett på roadster spec.

neppe - så hadde aldri lagt den ut for salg fra starten. Det er noe teknisk at de ikke kan få til å fungere og deretter trekke Elon i nødbremsen i siste øyeblikk. Hovedforskjellen mellom Plaid og Plaid + er 4680 batterier, så det er sannsynligvis dårlige nyheter for den nye batteritypen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: THE på mandag 07. juni 2021, klokken 09:10

...Plaid er ca 630 km og Plaid+ ca 840 km i følge nettsidene til Tesla....
Disse rekkevidden er iht til EPA og ikke WLTP; de har med liten tekst: "Spesifikasjonene som vises er amerikanske enheter". Sammenlikner man norske og canadiske sider (EPA i km er oppgitt på kanadiske) så er det mer tydelig.

turfsurf

Sitat fra: 692 på mandag 07. juni 2021, klokken 10:00
Hovedforskjellen mellom Plaid og Plaid + er 4680 batterier, så det er sannsynligvis dårlige nyheter for den nye batteritypen.
Ja, det tror jeg og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

#40
Jeg tenker det er usannsynlig at de har forskjellige batterityper i S. Tenker alle får 4680 da det er volumforskjeller på cellene (18650 er lavere i høyden) og at 4680-pakkene i tillegg er en bærende del av bilen. Hvis de skal fortsette med 18650 på de "enkle modellene" av S vil de jo komplisere produksjonen mer, og det mener jeg ikke er i henhold til Teslas mantra.

Jeg tror årsaken til at Plaid+ ble kansellert er at de med "vanlig Plaid" allerede utklasser konkurrentene og at de heller sparer "godteriet" til at konkurrenter evt har kommet med tilsvarende eller noe som utklasser Plaid. Vanlig Plaid vil derfor få bedre spesifikasjoner enn annonsert.

Uansett, svaret får vi den 10. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

thbo

#41
At Plaid+ ville konkurrere med Roadster har de vel visst siden starten.

Tror også de bruker ny 4680 uansett fremover pga form, enhetlig produksjon og at de nye bilene nok er prosjektert slik.

Tipper på råmaterialeutfordringer (tilgjengelighet og pris) som alle andre batterifabrikanter, og/eller at bilmodeller med enorme batterier ellers ville spise av nødvendige batterier til volumbilmodeller pga etterheng på nok batteriproduksjon.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Counterpointer

Det er mulig at det er flere korrekte forklaringer simultant.

Dvs både volumproblemer med 4680, for liten opplevd differanse mellom modeller og at Elon har ombestemt seg/lovet for mye, kan helt fint være riktig samtidig

daktari

Kan jo hende at Plaid får såpass ytelser at Plaid+ ikke har noe stort fremskritt. Men samtidig har jo Lambo solgt stadig spesialmodeller som har marginalt bedre ytelser. En enkel måte å tjene mye penger på lavt volum.
Utfordringen her for Tesla kan være at EQS AMG får bedre rekkevidde og ytelser enn S Plaid. Tiden vil vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rosstopher

#44
Sitat fra: daktari på mandag 07. juni 2021, klokken 12:38
Kan jo hende at Plaid får såpass ytelser at Plaid+ ikke har noe stort fremskritt.

Jeg har utifra publiserte tall ikke helt sett poenget med Plaid+ da det er lite som skiller akselerasjonen på den fra "vanlig" Plaid (Plain Plaid?). Uansett vanskelig å komme noe særlig under 1,9 på gatedekk. Toppfart og akselerasjon i høye hastigheter er selvfølgelig noe annet.

Nesten den eneste fordelen slik jeg ser det med Plaid+ er rekkevidde. Og da mener jeg det er mer naturlig å selge den som Extra Long Range eller Ultra Range eller noe slikt (eller kanskje også Plaid+ om plussen står for rekkevidde).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA