Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S Plaid

Startet av rfagerdal, onsdag 23. september 2020, klokken 08:19

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Sitat fra: PF på fredag 20. august 2021, klokken 11:02
Nå bør det påpekes at for å oppnå de tidene som reklameres med må man være på dragracebane med preppet underlag med racingslicks.

Brooks hos DragTimes kjørte 9.2s 1/4 og 1.99s 0-60 på gata, så iallefall for plaid så trenger man ikke preppa dragstrip for å oppnå de tidene :)
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

overskyet

Plaid ble regelrett slaktet av Edmunds.

Oppsummert: Forsvarer ikke prisen, det er stadig den ti år gamle kassa, kvaliteten er dårlig, interiøret er dårlig, joke suger, FSD er verdiløst, kjøreegenskapene er dårlige, AI-gir er en ren vits etc.

Digg med balanserte reviews fra folk som ikke er livredde for å være upopulære i menigheten og på den måten ikke få intervjuer med presten osv.

Enjoy:
https://www.youtube.com/watch?v=XKzO9HQgRyE

JorEl

#227
Syntes ikke bilen ble slaktet. Man får farten, og alt det Tesla er gode på. Kjøreegenskapene er vel som forventet på en bil på ett par tonn. Kvaliteten er vel som TM3 var i begynnelsen, og disse bilene går jo til amerikanerne :)        Edit: Interiøret er ikke Porsche-klasse, men da må man kjøpe en treg Porsche 8) Jeg hadde gladelig tatt i mot begge deler. Økonomisk får man mest for pengene med en Plaid, synes jeg.
Egentlig ikke uenig i noe. Og husk man trenger ikke kjøpe FSD, det er frivillig. Yoken kan nesten regnes som en sikkerhetsventil, slik at ingen kjører for fort i svingene ;) Blir ikke overrasket om Tesla leverer med vanlig ratt når farten slippes løs til 200mph.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 22:36
Syntes ikke bilen ble slaktet.
Enig. Plaid fikk kritikk for det den er dårlig på, og skryt for det den er god på. Eneste jeg reagerte på var det med at han ble bilsjuk av å kjøre en rask bil uten motorlyd.

Det får han ta på sin kappe.

At Yoke ikke passer for rallykjøring på isbane er vel ikke akkurat overraskende, og at interiøret ikke er like overdådig som på EQS og Taycan er berettiget kritikk.

Ellers sliter jeg med å tolke testen som at kjøreegenskapene er dårlige. Da ser man testen med spesielle briller. Den holder ca samme g som M5 i sving, og bremser omtrent like raskt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ellemelle

Altså Edmunds er 100% eid av Carmax, som er en av USAs største bruktbilselgere, om ikke den største.

Tesla Plaid er neppe en av produktene de selger.


daktari

#230
https://youtu.be/Ujp3q_aryRA
Teslas egen video fra Ringen. Den bruker 7:35:noe. (Taycan 7:42 som referanse)

Bruker Yoke, men har et ekstra display på rattstammen.
Spionfilmene har jo vist en meget rask bil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Porsche sin runde for 2 år siden: https://youtu.be/8m31EgQkswg
Merk at Porsche kjører en litt kortere runden og har en sakte start pga. en sjikane. Men rart at Musk sier 7:30 når de legger ut en video med 7:35.
Kult at det er konkurranse på Ringen. Oppdatert Taycan og Rimac på vei kanskje?

Musk sier også "totally unmodified", på videoen er jo ikke det helt presis, og den røde bilen hadde jo klart karbonkeramiske bremser. Racingfolk får si om det er mulig å kjøre så fort uten skikkelige bremser? De kan jo ha tatt dem av, men ikke helt lite energi som skal bremses vekk...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: overskyet på torsdag 09. september 2021, klokken 19:40
Plaid ble regelrett slaktet av Edmunds.

Oppsummert: Forsvarer ikke prisen, det er stadig den ti år gamle kassa, kvaliteten er dårlig, interiøret er dårlig, joke suger, FSD er verdiløst, kjøreegenskapene er dårlige, AI-gir er en ren vits etc.

Digg med balanserte reviews fra folk som ikke er livredde for å være upopulære i menigheten og på den måten ikke få intervjuer med presten osv.

Enjoy:
https://www.youtube.com/watch?v=XKzO9HQgRyE
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. september 2021, klokken 07:40
Sitat fra: JorEl på torsdag 09. september 2021, klokken 22:36
Syntes ikke bilen ble slaktet.
Enig. Plaid fikk kritikk for det den er dårlig på, og skryt for det den er god på. Eneste jeg reagerte på var det med at han ble bilsjuk av å kjøre en rask bil uten motorlyd.

Det får han ta på sin kappe.

At Yoke ikke passer for rallykjøring på isbane er vel ikke akkurat overraskende, og at interiøret ikke er like overdådig som på EQS og Taycan er berettiget kritikk.

Ellers sliter jeg med å tolke testen som at kjøreegenskapene er dårlige. Da ser man testen med spesielle briller. Den holder ca samme g som M5 i sving, og bremser omtrent like raskt.
Å bli bilsjuk av for lite eksosstøy føler jeg er det samme som de som klagde på for mye fislukt på utesteder etter røykestoppen :D

overskyet

Sitat fra: daktari på fredag 10. september 2021, klokken 08:52
Porsche sin runde for 2 år siden: https://youtu.be/8m31EgQkswg
Merk at Porsche kjører en litt kortere runden og har en sakte start pga. en sjikane. Men rart at Musk sier 7:30 når de legger ut en video med 7:35.
Kult at det er konkurranse på Ringen. Oppdatert Taycan og Rimac på vei kanskje?

Racingfolk får si om det er mulig å kjøre så fort uten skikkelige bremser?

Vanskelig å si. Du får gode bremser som ikke er karbonkjeramiske, men de går lettere varme, noe som har vært problemet med alle teslaer til nå ved aktiv kjøring. Bremsene koker. På model 3p koker jo bremsene før det har gått en runde, så det er sikkert derfor de kjører med karbonkjeramiske bremser. Det burde egentlig være en selvfølge å ha det på Plaid som standardutstyr. Det er standard på Taycan Turbo S som de sammenligner mot.


overskyet

Sitat fra: JorEl på fredag 10. september 2021, klokken 13:43
Synes også Tesla kunne gitt Plaid karbonkjeramiske bremser. I hvert fall om de ikke er så mye dyrere.
Men hvordan virker karbonkjeramiske bremser for en vanlig bil som ikke kjører på bane, men i trafikken, som vi "normale sjåfører" gjør? Er de like gode rett fra garasjen eller må/bør de varmes opp?
Hadde jeg kjøpt en Plaid, så ville jeg jo brukt den som en vanlig bil. Dette med banekjøring ser jeg på som en egen sport, for spesielt interesserte. At Tesla bruker tid på dette ser jeg på som reklame, siden det ikke er her de fleste kundene er.

De er svært mye dyrere. De koster typisk to hundre tusen kroner eller mer å bytte. På vanlig bil, fungerer det kjempebra. Bedre en stålbremser. De trenger ikke varmes opp og slitestyrken er sånn at du sannsynligvis aldri skifter de ut hvis du ikke kjører på bane. På Taycan Turbo S, 911 Turbo osv, er jo dette helt vanlig.

Spøkelset er kostnaden hvis du må bytte de. Det koster flesk.

Mellomtingen er jo disse PSCB bremsene som Porsche har kommet med. De er nesten like bra, koster mindre (men stadig dobbelt så mye som stål) og ruster aldri.

daktari

Misha Charoudin byttet også bremsevæske på en 3P, og det hjelper endel mot koking.kan gjøre noe med klosser også.

Uansett i videoen ser man at Plaid har ca 10 km/h høyere toppfart enn Taycan. 259 vs 269, på slutten. Panamera har jeg ikke sjekket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

En ting er vel at Plaid enn så lenge har begrenset toppfart i software.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Begrenset til 270? Så ikke ut som den ville rukket å gå mye over det, men kanskje litt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Er vel ikke begrenset software på bilene Tesla selv har på ringen for å best mulig resultater? Det hadde vært lite logisk.

Zanka

Sitat fra: Counterpointer på fredag 10. september 2021, klokken 16:42
Er vel ikke begrenset software på bilene Tesla selv har på ringen for å best mulig resultater? Det hadde vært lite logisk.
Ser jo slik ut på langsletta, står å stanger lenge i 268-269 km/t
Hvorfor mener dere at denne ikke har de originale bremsene?

Sent fra min SM-G998B via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA