Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmepumpe og 'Blade'-batterier

Startet av Arigoz, tirsdag 22. september 2020, klokken 21:57

« forrige - neste »

Arigoz

Vurderer denne bilen som neste familiebil, og har et spørsmål til dere som er mer rutinerte i elbil-verden enn meg.

Jeg har fått beskjed om at bilen ikke vil ha varmepumpe, grunnet at den nye kobolt-frie "Blade"-batteritypen bilen kommer med ikke er så ømfintlige for temperatur. Jeg har tidligere forstått det sånn at elbil uten varmepumpe bare er tull, da kalde batteriene slukes pga oppvarming (?). Hvordan stiller dere kunnskapsrike folk dere til denne forklaringen? Stemmer det at behovet for varmepumpe-behovet ikke er der?

For perspektivets skyld strekker min elbil-erfaring seg så langt som at jeg for øyeblikket venter på en e-2008 som erstatter konebilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Arigoz på tirsdag 22. september 2020, klokken 21:57
Vurderer denne bilen som neste familiebil, og har et spørsmål til dere som er mer rutinerte i elbil-verden enn meg.

Jeg har fått beskjed om at bilen ikke vil ha varmepumpe, grunnet at den nye kobolt-frie "Blade"-batteritypen bilen kommer med ikke er så ømfintlige for temperatur. Jeg har tidligere forstått det sånn at elbil uten varmepumpe bare er tull, da kalde batteriene slukes pga oppvarming (?). Hvordan stiller dere kunnskapsrike folk dere til denne forklaringen? Stemmer det at behovet for varmepumpe-behovet ikke er der?

For perspektivets skyld strekker min elbil-erfaring seg så langt som at jeg for øyeblikket venter på en e-2008 som erstatter konebilen.

Jeg kjøper den forklaringen. Hvis batteriet tåler mer temperatursvingninger er det perfekt. I motsatt ende har du Audi e-tron som har 40 meter med kjølerør for å holde temperaturen perfekt ved alle tider...bilen har dermed blitt veldig tung, og bruker veldig mye strøm...sikkert også på å pumpe gjennom kjølevæske...eneste fordel er ved lading...at den kan ha høy effekt fra 0-90% ladestatus. Nå vet jeg ikke om e-tron har varmepumpe, men poenget er at det ikke alltid er lurt å ha masse ekstra deler for å varme/kjøle.

Tesla Model Y har fått varmepumpe, mens Model 3 ikke har det. Det har en effekt på rekkevidde siden selve oppvarmingen/kjølingen av kupèen bruker mindre strøm, men på langtur så vil uansett batteriet bli passe varmt i Norge, særlig for Tang. Det er særlig de første kilometrene at forbruket blir høyt, når kupè og batteri varmes opp uten varmepumpe, men skal du på 35 mils tur betyr ikke de første kilometrene så mye, og skal du på kort tur betyr det ingenting.

Har hatt Tesla i 6 år uten varmepumpe, og det er det foretrukne for meg:
- > det er ingen lyd (siden det ikke er varmepumpe), og det er
- > umiddelbar varme fra "elektriske ovner" (varmepumper trenger litt tid for å snurre opp).

Si hvis elbilen bruker 200Wh/km, så tilsvarer det 2kWh per mil, som tilsvarer 16kWh på en time om du kjører i 80km/t. Så hvis kupèen varmer med 300Watt konstant så utgjør det mindre enn 2%...mens varmepumpen og vil bruke strøm og øke vekten på bilen, så nettoforskjellen er mindre.
Tesla Model Y                         2021-

Strøm Tycoon

Biler med varmepumpe har også ptc-element som benyttes i starten for å få opp temperaturen opp fort.

Når det gjelder ekstra komponenter, så er det ikke snakk om så mye, med mindre bilen heller ikke har AC. En varmepumpe er i prinsippet et AC system som går motsatt vei, og de deler svært mange komponenter mellom seg.

daktari

E-tron har varmepumpe. Du kan høre den, men veldig svakt.

Det kan være et poeng at man kan skru av batterivarming på vinteren for korte turer. Tesla X og S kan bruke mye strøm på kort tur til butikken, da både battervarmwr og kupevarmer kjører på full guffe, ca 7 kW hver seg. Tesla kan dette, kalt Range Mode. Jeg vet ikke hvordan 3ern fungerer.

BYD behøver ikke ha så kraftige varmere, kanskje høre med selger hva effekten er?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Enig i at det ikke bare er fordeler med varmepumpe. Kompleksitet, vekt og pris er klare ulemper. Støy kan også være det, men det er stor forskjell på hvordan de fungerer. Noen, som e-tron, er nesten helt lydløse. Men det tar et par minutter før det lommer ordentlig varm luft ved kald start på vinteren. e-golf bråker som et uvær, men først og fremst på utsiden. Noen biler er også vel ivrige når det gjelder å bruke overskuddsvarme fra batteriet, som resulterer tregere lading eller behov for forvarming før lading. Slik at litt av vinninga går opp i spinninga.

Hadde en Model S uten varmepumpe, det fungerte veldig fint. Ville ikke vært for bekymret for å kjøpe uten. Men tror merforbruket er mer enn 300W per time i kaldt vær ved langkjøring.

PS! Jeg trodde koboltfrie batterier var mer ømfintelig for temperatur? I alle fall lave?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA