Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende ladekladd lyser rødt..??

Startet av O, tirsdag 22. september 2020, klokken 21:45

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

HelectriC

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. september 2020, klokken 13:08
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
Usikker, har 220V 3-fase inn. Har snudd alle veier, men funker ikke.
ioniq 5

Orbit

Er det noen bruksanvisning til ladekabelen som viser hva statuslampene betyr? Selv om den lyser rødt, er det ofte en forskjell på om det er fast eller blinkende lys, og om rødt lys kommer på sammen med andre lys eller ikke.

Neste steg er å teste enda flere andre ladekabler enn UMC'en. Dersom det gjennomgående er slik at alle andre kabler virker unntatt den som ble levert med bilen, vil jeg anbefale å snakke med Polestar. Regner med du har noen elbilnaboer som kan være behjelpelige med å feilsøke (evt noen her på forum som holder til i nærheten).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

HelectriC

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. september 2020, klokken 16:03
Er det noen bruksanvisning til ladekabelen som viser hva statuslampene betyr? Selv om den lyser rødt, er det ofte en forskjell på om det er fast eller blinkende lys, og om rødt lys kommer på sammen med andre lys eller ikke.

Neste steg er å teste enda flere andre ladekabler enn UMC'en. Dersom det gjennomgående er slik at alle andre kabler virker unntatt den som ble levert med bilen, vil jeg anbefale å snakke med Polestar. Regner med du har noen elbilnaboer som kan være behjelpelige med å feilsøke (evt noen her på forum som holder til i nærheten).

Tror ikke det er så mye feilsøking å gjøre. Den funker ikke, men det går å lade bilen i samme stikkontakt med andre kabler ::)
ioniq 5

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. september 2020, klokken 12:04
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)

Skal du lade hjemme så må du nok skaffe deg en skikkelig installeret ladestasjon. Kladden er kun for sporadisk nødlading.

Edit: Du kan velge å ignorere forskriften, men ikke sikkert forsikringsselskapet gjør det om det brenner....


Er kontakten installert for å lade elbil, så er det ikke bruksendring, og den nyeste forskriften gjelder da ikke for han siden den da er gyldig etter forskriften på det tidspunktet. Dette er forøvrig nevnt i ny forskrift, så dermed er den i tilfelle lovlig etter nye forskriften også.


Dette burde du ha fått med deg nå da du har vært med her lenge nok og jeg har sett deg i aktuelle diskusjoner der dette er fremkommet. Da er det veldig unødvendig å ta slike hissige fraser frem. Det blir bare negativt, og useriøst. Det går an å hinte til forskriften, uten å gå ut fra at denne er brutt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på torsdag 01. oktober 2020, klokken 00:00
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. september 2020, klokken 12:04
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)

Skal du lade hjemme så må du nok skaffe deg en skikkelig installeret ladestasjon. Kladden er kun for sporadisk nødlading.

Edit: Du kan velge å ignorere forskriften, men ikke sikkert forsikringsselskapet gjør det om det brenner....


Er kontakten installert for å lade elbil, så er det ikke bruksendring, og den nyeste forskriften gjelder da ikke for han siden den da er gyldig etter forskriften på det tidspunktet. Dette er forøvrig nevnt i ny forskrift, så dermed er den i tilfelle lovlig etter nye forskriften også.


Dette burde du ha fått med deg nå da du har vært med her lenge nok og jeg har sett deg i aktuelle diskusjoner der dette er fremkommet. Da er det veldig unødvendig å ta slike hissige fraser frem. Det blir bare negativt, og useriøst. Det går an å hinte til forskriften, uten å gå ut fra at denne er brutt.

Greit nok, du har sikkert rett, og beklager ordbruken  :)

Men, vi har og en del ladepunkter på jobben med schuko. Satt opp for lenge siden og sikker ok som du sier i hht den gangs forskrifter, men de bli for brent, slutter å funger og må byttes relativt jevnlig. P-huset er i betong så det brenner ikke om kontakten går varm over tid - den bare smelter og er ute av funksjon til den byttes. Ikke like trygt i en garasjen av tre. Trodde dette med lading og schuko og brannfare var overdrevet inntil jeg begynte å følge litt med på disse punktene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Sitat fra: RJK på torsdag 01. oktober 2020, klokken 00:00
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. september 2020, klokken 12:04
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)

Skal du lade hjemme så må du nok skaffe deg en skikkelig installeret ladestasjon. Kladden er kun for sporadisk nødlading.

Edit: Du kan velge å ignorere forskriften, men ikke sikkert forsikringsselskapet gjør det om det brenner....


Er kontakten installert for å lade elbil, så er det ikke bruksendring, og den nyeste forskriften gjelder da ikke for han siden den da er gyldig etter forskriften på det tidspunktet. Dette er forøvrig nevnt i ny forskrift, så dermed er den i tilfelle lovlig etter nye forskriften også.


Dette burde du ha fått med deg nå da du har vært med her lenge nok og jeg har sett deg i aktuelle diskusjoner der dette er fremkommet. Da er det veldig unødvendig å ta slike hissige fraser frem. Det blir bare negativt, og useriøst. Det går an å hinte til forskriften, uten å gå ut fra at denne er brutt.
Nå er det vel ikke forskriften, men NEK 400 som omtaler bruk av schuko for elbillading. Det er definert en akseptabel løsning i NEK 400:2018 for etablering av ladeopplegg med schuko, og da må bl.a. følgende krav oppfylles:

-Det skal være egen kurs til ladeuttaket uten andre forbrukere på (dvs. ikke tillatt med flere stikkontakter o.l. på kursen).
-Kursen skal ha strømstyrt jordfeilvern type B (eller annen løsning definert i normen, og som gir minst samme beskyttelse mot DC feilstrømmer som et Type B jordfeilvern)
-Det er tillatt å bruke vanlig jordet stikkontakt (schuko) hvis overstrømsvernet (kurssikringen) er 10A eller mindre.

Anbefalingene i NEK400 er uansett å montere en ladestasjon.


Når det gjelder å bruke medfølgende ladekabel for "nødlading", så må man nesten forvente at det leveres med ladekabler som kan brukes på vanlige stikkontakter i normale elektriske anlegg. Man har ikke mye hjelp av en ladekladd som lyser rødt hvis man står strømtom i gokk med KUN schukolading som alternativ. Hvis ladekabelen ikke fungerer, og andre kabler lader bilen på samme stikkontakt(er), så ville jeg reklamert og forlangt å få en ny ladekabel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:02
Sitat fra: RJK på torsdag 01. oktober 2020, klokken 00:00
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 30. september 2020, klokken 12:04
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)

Skal du lade hjemme så må du nok skaffe deg en skikkelig installeret ladestasjon. Kladden er kun for sporadisk nødlading.

Edit: Du kan velge å ignorere forskriften, men ikke sikkert forsikringsselskapet gjør det om det brenner....


Er kontakten installert for å lade elbil, så er det ikke bruksendring, og den nyeste forskriften gjelder da ikke for han siden den da er gyldig etter forskriften på det tidspunktet. Dette er forøvrig nevnt i ny forskrift, så dermed er den i tilfelle lovlig etter nye forskriften også.


Dette burde du ha fått med deg nå da du har vært med her lenge nok og jeg har sett deg i aktuelle diskusjoner der dette er fremkommet. Da er det veldig unødvendig å ta slike hissige fraser frem. Det blir bare negativt, og useriøst. Det går an å hinte til forskriften, uten å gå ut fra at denne er brutt.

Greit nok, du har sikkert rett, og beklager ordbruken  :)

Men, vi har og en del ladepunkter på jobben med schuko. Satt opp for lenge siden og sikker ok som du sier i hht den gangs forskrifter, men de bli for brent, slutter å funger og må byttes relativt jevnlig. P-huset er i betong så det brenner ikke om kontakten går varm over tid - den bare smelter og er ute av funksjon til den byttes. Ikke like trygt i en garasjen av tre. Trodde dette med lading og schuko og brannfare var overdrevet inntil jeg begynte å følge litt med på disse punktene.


Et problem er gjerne at ladekladden er tung, men jeg ser aldri noen steder å legge denne som fjerner stresset på kontakten, så mulig det er en sterkt medvirkende sak til disse problemer, for er kabelen god nok og kontakten ny, så burde ikke slike skader skje, men det kan om pluggen hele tiden belastes med tyngden fra kabel og kladd.

Ville heller ikke brukt slike der det vil være mange til og fra-koblinger. Vi har noen slike punkter på jobb selv (2 stykk for vårt firma) som står utendørs, til bruk for de som av og til må ha parkeringsplass, og ikke får fast plass.

Til gjengjeld er det montert massevis av skikkelige EVSE-bokser med type 2 uttak på innendørsparkeringen til de som kan kreve fast plass (ihvertfall en lang rekke med takmonterte EVSE-bokser i par, med parkering på begge sider, se for deg en dobbelsidig kam med tenner som symboliserer parkeringsplasser), uavhengig om de kjører elbil eller ikke, så det står masse slike bokser som ikke blir benyttet. Men har de satt slike noen på de ambulerende plassene, eller de utendørsplassene som finnes? Nei.

Synes helt klart at arbeisgiver burde fått satt opp noen av de på de ambulerende plassene
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Hos oss er det nylig satt opp bokser for avlastning. Mange er flinke og bruker disse, med det er alltid noen som gir f...og noen slik er nok til at spennet i kontaktpinnene minker og varmgangen kommer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

olavxxx

Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 15:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. september 2020, klokken 13:08
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
Usikker, har 220V 3-fase inn. Har snudd alle veier, men funker ikke.
Kan være den sliter med IT-Nett, hvis du har det.
Det er veldig få land med IT-nett, så det er ikke alle produsenter som takler det.

mroek

Testet min ladekladd også (IT-nett). Får bare rødt lys. Målte også spenningen, og det er ikke mange volt avvik mellom hver av fasene og jord (rundt 3-4 V da jeg målte). Den er langt i overkant følsom hvis den reagerer på så lite.

Jeg trenger den jo ikke her hjemme, men irriterende om det faktisk er feil på den, og jeg trenger den en gang i fremtiden, f.eks på besøk hos noen og det er ladekrise.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HelectriC

Sitat fra: olavxxx på fredag 02. oktober 2020, klokken 18:00
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 15:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. september 2020, klokken 13:08
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
Usikker, har 220V 3-fase inn. Har snudd alle veier, men funker ikke.
Kan være den sliter med IT-Nett, hvis du har det.
Det er veldig få land med IT-nett, så det er ikke alle produsenter som takler det.

Men da må de jo finne en annen kabel som funker. Kan jo ikke sende med kabel som ikke funker i store deler av landet bilen selges i.
ioniq 5

safari

Fikk nylig bilen og har prøvd ladekladden som fungerte på første forsøk. Lyste hvit i ladekladden. Det som ikke fungerer er ladingen til mobil. Er det noen som har en ide om hva problemet kan være sånn at jeg kan løse problemet?

HelectriC

Sitat fra: steri på søndag 04. oktober 2020, klokken 14:27
Fikk nylig bilen og har prøvd ladekladden som fungerte på første forsøk. Lyste hvit i ladekladden. Det som ikke fungerer er ladingen til mobil. Er det noen som har en ide om hva problemet kan være sånn at jeg kan løse problemet?

Har du aktivert ladeplaten i bilen? Den funksjonen går å slå av og på. Samme i selve mobilen, begge to må være aktivert. Og bilen må være igang. Funker ikke når du står i park.
ioniq 5

O

Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:49
Sitat fra: olavxxx på fredag 02. oktober 2020, klokken 18:00
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 15:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 30. september 2020, klokken 13:08
Sitat fra: HelectriC på onsdag 30. september 2020, klokken 10:59
Sitat fra: bjotings på tirsdag 29. september 2020, klokken 23:36
Dette har/er et problem på andre El-biler også. Prøv en annen stikkontakt. Ladekladden kan være følsom på dårlig jording på den kursen du bruker.

Har prøvd på flere kurser og uttak, funker ikke. Eller skal jeg være nødt å lade hos naboen fordi mitt hus fra 2011 ikke har godt nok elektrisk anlegg (som for øvrig har funket på alla andre elbiler jeg har hatt)  :)
Er dette IT nett eller TN ? Du kan jo snu Schuko'en også for å se om det er noe forskjell.
Usikker, har 220V 3-fase inn. Har snudd alle veier, men funker ikke.
Kan være den sliter med IT-Nett, hvis du har det.
Det er veldig få land med IT-nett, så det er ikke alle produsenter som takler det.

Men da må de jo finne en annen kabel som funker. Kan jo ikke sende med kabel som ikke funker i store deler av landet bilen selges i.
Helt enig. Her bør Polestar komme med en løsning snarest. Vi som har mottatt ladekabel som åpenbart er overfølsom (lyser rødt der andre ladekabler fungerer fint), må få ny velfungerende ladekabel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA