Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lakkforsegling og understellsbehandling

Startet av Peacock, tirsdag 22. september 2020, klokken 21:36

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Tafsern på onsdag 28. april 2021, klokken 11:18
Sitat fra: bilutenbroom på tirsdag 27. april 2021, klokken 17:57
Sitat fra: Bigdrago på søndag 11. oktober 2020, klokken 09:33
Sitat fra: miceagol på søndag 11. oktober 2020, klokken 08:52
Sitat fra: Bigdrago på lørdag 10. oktober 2020, klokken 22:17
Gikk for dealen med lakkforsegling som de kaller drop-off. Koster 3000.

Understellsbehandlingen de tilbyr er tectyl som jeg holder meg langt unna. Går heller for fluidfilm.

Hva er galt med tectyl? Hvilken forhandler har du?

På Møller Rud bruker de et firma ved siden av for understellsbehandling, men jeg vet ikke detaljer om behandlingen.

Er usikker på om jeg skal ta det med. Står så mye forskjellig om slik behandling på nett. Vet ikke om det er smart eller bortkastede penger på en elbil.

Kjøpte hos Rud selv :)
Etter x antall lag med tektyl så får du en tørr skorpe med rester. Kommer det vann bak der blir det rust. Fluidfilm etterlater ikke en skorpe. Har behandlet alle bilene mine med antirustbehandling fra biltema med bra resultat, men denne gangen tror jeg jeg går for fluidfilm.

Jeg har fått bekreftet Mercasol

Er det en engangsbehandling som varer og varer, eller er det intervaller på etterbehandling? Har kjørt x-antall biler de siste 17 årene uten rustbeskyttelse, har heller aldri opplevd noe rust av betydning.

Finnes vel ikke antirust behandlinger som varer og varer, alt har etterkontroll og evt behandling.
https://kampenantirust.no/mercasolbehandling/

Mercasol ser ut som har kontroll hvert tredje år og 15 års garanti.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Espen med elbil i tankene på søndag 25. april 2021, klokken 19:49
Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 13:08jeg skulle ønske jeg fikk valg om jeg skulle legge til lyddemping når bilen likevel skulle innom der de behandler bilen

Hvordan er det med etterisolering med lyddemping? Er dette kostbart og har det mye effekt?

Beklager seint svar. Ser i diskusjonene jeg her lengter til, at det er snakk om 5 000,- eller så, men hvor merkbart det er, er det diskusjon om. Godt mulig det er bedre å gå på med asfaltmatter og del-tectylering innenfra for å fjerne/dempe stående lydbølger som forsterkes av bart karosseri.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52560.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vurderer en elbil

Sitat fra: RJK på mandag 03. mai 2021, klokken 15:36
Sitat fra: Espen med elbil i tankene på søndag 25. april 2021, klokken 19:49
Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 13:08jeg skulle ønske jeg fikk valg om jeg skulle legge til lyddemping når bilen likevel skulle innom der de behandler bilen

Hvordan er det med etterisolering med lyddemping? Er dette kostbart og har det mye effekt?

Beklager seint svar. Ser i diskusjonene jeg her lengter til, at det er snakk om 5 000,- eller så, men hvor merkbart det er, er det diskusjon om. Godt mulig det er bedre å gå på med asfaltmatter og del-tectylering innenfra for å fjerne/dempe stående lydbølger som forsterkes av bart karosseri.

https://elbilforum.no/index.php?topic=52560.0

Takk for svar.
Fossilbil

steffone

Vi har fått tilbud på antirustbehandling med Dinitrol som skal utføres før utlevering. Er det noen som har innspill på denne behandlingen sammenlignet med de andre aktørene på markedet?

Har foreløpig takket nei til lakkforsegling, men er det noen som har erfaringer som tilsier at det er verdt prisen i størrelsesordenen 10.000,-? Eventuelt, er dette noe som er mulig å gjøre selv med lite erfaring og akseptabelt resultat?
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

SolEL

Bigdrago har ett godt poeng :+1:
Jeg spurte en Skoda selger om understellsbehandling og forstår det slik at hvis du gjør dette på Enyaq så bortfaller all rustgaranti. Så hvis man skal gjøre rust eller støybehandling så må det gjøres på en måte at du kan fjerne det igjen uten spor før du eventuelt skal klage eller selge. Hvis du skal ta Mercasol eller Teytyl eller smøre inn hjulbuene så se videoen her først. Slik behandling kan få sår av steinsprut og salt og vann kan da komme inn. Behandlingen puster ikke og fukten tørker ikke og gir da gode forhold for rust.
https://www.youtube.com/watch?v=H2VD5fM6pto
This is Why You NEVER Want to Use Rubberized Undercoatings!


RJK

Sitat fra: SolEL på onsdag 09. juni 2021, klokken 18:07
Bigdrago har ett godt poeng :+1:
Jeg spurte en Skoda selger om understellsbehandling og forstår det slik at hvis du gjør dette på Enyaq så bortfaller all rustgaranti. Så hvis man skal gjøre rust eller støybehandling så må det gjøres på en måte at du kan fjerne det igjen uten spor før du eventuelt skal klage eller selge. Hvis du skal ta Mercasol eller Teytyl eller smøre inn hjulbuene så se videoen her først. Slik behandling kan få sår av steinsprut og salt og vann kan da komme inn. Behandlingen puster ikke og fukten tørker ikke og gir da gode forhold for rust.
https://www.youtube.com/watch?v=H2VD5fM6pto
This is Why You NEVER Want to Use Rubberized Undercoatings!

Jeg tror du har missforstått kraftig hva Mercasol er for noe.

Tectyl er nettopp et slikt gummibasert middel som det advares mot. Men Mercasol er nettopp det som omtales ca 07:13 som "fluid film or Wool Wax", og er ikke gummibasert. Det er basert på sauefett (wool wax), som er grunnen til at det kan lukte noe en stund etter behandling.

I motsetning til Tectyl, så tillater Mercasol materialet å puste, men det støter vekk vann. Dessuten er det slik at man sprøyter dette inn i kanalene for å forsterke vannavstøtningen, og derved unngår at det blir liggende å godgjøre seg.

Så videoen er sånn sett god reklame for Mercasol i motsetning til slik du fremstiller det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

nybil321

Mercasol som Dinitrol er petroliumsbasert, mens fluidfilm er lanolinbasert (sauefett). Søk på navnet og MSDS så får du opp innholdet.

Tectyl var vel gummibasert, men de lover nå at det er endret uten at jeg vet om det stemmer.

Kjapt søk på finn viser at det er få som gjør dette, og jeg tror ikke du får igjen pengene ved evt salg.

Avgjørelsen burde dermed henge sammen med forventet periode du tenker å eie bilen.

Roy Aasen

Lakk-forsegling til store summer byttes glatt mot skikkelig rustbehandling. :)

Keramisk lakk-forsegling kan du legge selv for ett par tusen hvis du ikke er helt trehendt, eller så er det ikke utypisk med priser rundt 5000,  forutsatt at det er nybil (eller veldig bra lakkoverflate)  Må lakken korrigeres blir det fort noen kroner mer.

Men så er jo frågan; kjøper en bil til X antall hundretusener så blir det ikke rare merkosten. Bilkjøp er uansett å kaste penger ut vinduet, så 10 eller 15-tusen mer spiller vel liten rolle.
Selv liker jeg ikke vaskeriper i lakken eller brune flekker under bilen så da bruker jeg de kronene.

steffone

Sitat fra: SolEL på onsdag 09. juni 2021, klokken 18:07
Jeg spurte en Skoda selger om understellsbehandling og forstår det slik at hvis du gjør dette på Enyaq så bortfaller all rustgaranti.

Jeg har fått tilbudet på Dinitrol-behandling gjennom forhandler, så bortfall av garanti gjelder hvertfall ikke dette produktet.

Sitat fra: nybil321 på torsdag 10. juni 2021, klokken 08:57
Kjapt søk på finn viser at det er få som gjør dette, og jeg tror ikke du får igjen pengene ved evt salg.

Er det få som utfører antirustbehandling generelt, eller én av behandlingene spesielt? Og fraråder du antirustbehandling på bakgrunn av at det er få som utfører det, eller at det ikke lønner seg?

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 10. juni 2021, klokken 09:53
Keramisk lakk-forsegling kan du legge selv for ett par tusen hvis du ikke er helt trehendt
Det lover godt, skal undersøke dette alternativet litt nærmere.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Roy Aasen

#24
@steffone.

Jeg brukte CarPro UK 3.0.  Fabelaktig enkelt å legge, så lenge du ikke slurver med pålegging og avtørking.

Finnes sikkert masse andre også, men jeg valgte denne da den ikke er kravstor til temperatur.
Hadde relativt kjølig garasje, brukte led hodelampe, samt noenlunde greit lys i garasjen. Finnes noen videor om pålegging, men det er absolutt unødvendig å drive å jukke med små flater. Helt panser, hel dør osv. Ikke vent lenge med avtørking. Legg på f.eks panser i ett javs. Legg fra deg påføringssvampen, ta lofri mikrofiberklut og tørk av straks fre den siden du begynte. Ikke stress. Ikke en gang, men gjerne fire fem ganger over samme flate, her er mer bedre enn for lite.
OBS. Du bør ha en hel stabel kluter. Jeg brukte åtte 40x60 cm kluter.

Edit: Bortfall av rustgaranti..er vel en en uttalelse fra en uvitende selger.  Dinitrol / Mercasol var det min Möllerforhandler anbefalte. (Mercasol ble lagt)

nybil321

Sitat fra: steffone på torsdag 10. juni 2021, klokken 12:51
Sitat fra: SolEL på onsdag 09. juni 2021, klokken 18:07
Jeg spurte en Skoda selger om understellsbehandling og forstår det slik at hvis du gjør dette på Enyaq så bortfaller all rustgaranti.

Jeg har fått tilbudet på Dinitrol-behandling gjennom forhandler, så bortfall av garanti gjelder hvertfall ikke dette produktet.

Sitat fra: nybil321 på torsdag 10. juni 2021, klokken 08:57
Kjapt søk på finn viser at det er få som gjør dette, og jeg tror ikke du får igjen pengene ved evt salg.

Er det få som utfører antirustbehandling generelt, eller én av behandlingene spesielt? Og fraråder du antirustbehandling på bakgrunn av at det er få som utfører det, eller at det ikke lønner seg?

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 10. juni 2021, klokken 09:53
Keramisk lakk-forsegling kan du legge selv for ett par tusen hvis du ikke er helt trehendt
Det lover godt, skal undersøke dette alternativet litt nærmere.

Jeg kan verken anbefale eller ikke anbefale antirustbehandling.

Det jeg kan si er at jeg har evaluert det ifbm nybil og etter googling er mitt inntrykk at det funker veldig bra om man følger oppfølgingsintervallene, men at det først er i andre halvdel av bilens levetid man virkelig får igjen for slik behandling. Kjøper man nybil så vil jeg tro de fleste bytter bil i bilens levetid og dermed, etter det jeg forstår, får man ikke igjen for behandlingen.

Dog vil neste eier kunne takke deg, om han bare ikke hadde vært ekstremt prisbevisst og intetvitende om antirustbehandling om jeg skal generalisere bruktbilkjøpere generelt.

SolEL

oi obs beklager angående Mercasol. Jeg skulle ikke brukt navn på produkt. Men poenget vedstår. Alt som lager en ikke pustende skorpe kan lage en rustfelle hvis det kommer vann og salt bak belegget.
Når man tar en behandling går garantien over på stedet der du tar behandling. Så sørg for at du får garanti fra noen som kan innfri (går de konk står du der). Sjekk hva de mener på Youtube. Testene favoriserer Lanolin, klart best i testene. CarPro UK 3 er også en vinner på Youtube. Den skal jeg bruke da jeg har bestilt svart bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA