Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladeboks - zaptec til strykkarakter

Startet av mathis, tirsdag 22. september 2020, klokken 16:49

« forrige - neste »

mathis

Hei,

Mulig dette blir feil fora men jeg prøver meg først her siden det er en EQC jeg kjører rundt med. Jeg har fått installert to hjemmeladere. Zaptec. Jeg opplever en litt snodig greie. Den ene laderen gir meg kun 3,7kw i effekt når jeg lader, mens den andre gir meg 7,1kw. I teorien burde jo jeg få ut samme effekt uansett hvilke av de to jeg valgte å bruke. Er vi enig om det? :) Jeg har uthevet noe i tekst her i forhold til hva som er det viktigste spørsmålet mitt. Alt annet er sutring fra min side om hvordan jeg opplever Zaptec. :-1:

Jeg må si Zaptec oppleves som et selskap med fokus på stormarked. Kundeservicen deres er rett og slett elendig. Har prøvd opp til flere ganger å sende de en henvendelse via nettside uten å få noe respons. Ga de en dårlig rating på google hvor de da sa jeg måtte ta kontakt. Denne gang velger jeg å ringe. Før jeg omtrent får presentert problemet blir jeg henvist tilbake til elektriker som har installert anlegget. Jeg prøver å presisere at de har drevet å overvåkt installasjonen over en tid da elektriker har vært i kontakt med de tidligere. Dette til ingen nytte. Jeg pratet til døve ører. Noe som blir ganske provoserende når jeg har betalt ganske mye penger for å få et system som jeg forventer er solid/stabilt.

Uten vilje fra Zaptec til å høre på hva jeg har å si ringer jeg elektriker. Han snakker på innpust og utpust. Via sitt system går han inn å ser på installasjonen min. Joda, han kan bekrefte at bilen min får bare ut 3,7kw. "Du skulle jo fått ut mer selv om ikke bilen din støtter 3-fas". Det har han helt rett i. Jeg prøver å restarte den som kun gir meg 3,7kw. Fortsatt ingen endring. Elektriker begynner å gi antydninger at det er bilen som er problemet. "Jeg kommer med min bil i morgen så får vi testet anlegget ditt". Jeg har nå skriftlig presisert for han at bilen min fungerer helt fint på den ene laderen kontra den andre. Ingen svar. Blir spennende dag i morgen. Instillingene i programvaren ser ut til å være identisk på de to laderne....

Så fra en lang historie til en kort. I mitt hode bør disse laderne fungere helt likt. Med mindre elektriker har satt den ene opp feil på en eller annen måte? Er folk med litt bedre greie på dette enig i den vurderingen?

Forøvrig må jeg si det er imponerende hvor dårlig Zaptec er. De er avhengig av svært godt wifi for at de skal fungere stabilt. Mine ladere ser ut til å miste forbindelse på nattestid hver natt. De er da offline i ca 2 timer. Svært ofte klarer de da ikke å koble seg på wifi av seg selv. Jeg må da manuelt ut å restarte laderne via blåtann fra mobil. Skulle det vise seg at Zaptec ikke har wifidekning går de inn en form for nødløsning på lading. Effekten jeg da får er ekstremt lav. Helt borti natten spør du meg. Får de ikke dekning bør de jo lade det bilen kan ta i mot by default.

Ja. Litt klaging her ifra men jeg blir frustrert når en investerer så pass mye penger i et system som virker til å være amatørmessig. Både hardware, software og ikke minst kundeservice som bare blir kronen på juvelen av brukeropplevelse.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Svg1974

Har ingen kjennskap til Zaptec sine ladere, men det er en kjent problemstilling at om en bruker "tynn kabel", type E-golf eller lignende, så er det kabelen som sperrer for høyere strøm.
Gjorde det selv på min EQC, men med skifte til originalkabel fikk jeg full trøkk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mathis

Jeg vil tro den problemstillingen kunne være aktuell om jeg fikk samme resultat på begge laderne mine. Her får jeg altså 3,7kw fra den ene, og bytter jeg til den andre får jeg ut 7,1kw. Samme kabel. :) Bruker forøvrig den kabelen som fulgte med bilen.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Toalmar

I mine ører høres det ut som ett Zaptec problem, men jeg skal ikke være påståelig.
Har ingen erfaring med deres ladestasjon eller kundeservice. De er et stort selskap som burde ha alt på stell, noe de kanskje har. Mulig de ikke   prøver å kanalisere supporten via forhandler.
Har hatt flere ladestasjoner selv, fra original BMW via Tesla TWC til Easee.
Den eneste jeg har support erfaring fra er Easee, de er i hvert fall oppegående, behjelpelige uansett tidspunkt.

Tør jeg spørre hva anlegget kostet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jannor

#4
Hvis du har dårlig wifi dekning burde dette vært avdekket av installatør/elektriker og du burde vært anbefalt rekkeviddeekstender eller nytt wifinett i nærheten av lader. Som du sier går lader i 6A en fase modus uten nett. Du kan se hva alle faser trekker i portalen til Zaptec. Sjekk fasene på begge laderen og se om du har forskjell på lastene på hver fase. Dette burde jo installatøren også greie å sjekke via service den har adgang til på laderen din.
Sjekk med lader tilkoplet bil. Burde avdekke hvorfor det er blir feil. Enten skeivdeling på faser i huset eller feil på lader.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

Tellus

Hvis du aldri har fått mer enn 3.7 kW fra lader #1 og aldri får noe annet en 7.1 kW fra lader #2 så ville jeg tro den mest opplagte feilen er at lader #1 er stilt inn på å gi 16A. Ville i hvert fall ha sjekket først.

mathis

@Toalmar - Helt innafor å spørre. Betalte ca 20.000kr for oppsett av to ladebokser. I tillegg ble jeg anbefalt å gå for nytt sikringskap. Det jeg hadde var jævlig gammelt. Totalt ca 50.000k. Da forventer jeg at de leverer en løsning som funker stabilt.

Jeg tok skjermbilder når jeg ladet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
  Du kan ikke vise dette vedlegget.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Når jeg er på status ser jeg noen ulikheter som sier meg lite, men kanskje det har betydning?
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Under tildelt strøm står det jo ulike verdier?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Tellus

Ser ut som det trekkes 1x16A fra den ene laderen og 2x16A fra den andre. Jeg trodde i utgangspunktet at EQC kun kan lade fra 1 fase, men ser at det spekuleres i at bilen kanskje kan trekke fra 2 faser både på IT og TN nett.

https://elbilforum.no/index.php?topic=48970.60

Du beviser vel nå egentlig at EQC kan trekke 2x16A fra TN.
Hvorfor det ikke fungerer med den andre laderen aner jeg ikke. Kan det være noe tull med laststyring ?

Hva sier Mercedes offisielt ? Opp til 1x32A ?

jevel

EQC kan trekke på flere faser om laderen støtter dette, ja. Jeg trekker på tre faser med min når jeg bruker min Easee. Bidrar til jevnere last for anlegget og også lavere temperatur på sikringen man drar på.

Ellers så ser det jo ut til at den ene laderen er satt til 32A enfas mens den andre er satt til 18,5A(?) trefas. Ser jo litt merkelig ut spør du meg.

Fikk selv oppleve Zaptec sin support etter at opphavet fikk installert sin lader og elektriker glemte å invitere dem inn til å administrere anlegget. Selv om jeg hadde alt av opplysninger om laderen så var det null hjelp å få fra Zaptec, måtte pent ringe firmaet som hadde montert og finne ut hvem som hadde montert for så å få oversendt invitt på nytt. Knotete opplegg.

Tellus

Er tildelt strøm slik det fremkommer på de to bildene noe som blir satt dynamisk eller er det en fast innstilling i laderen ? Hvis det er det siste så er jo problemet løst. Hvis det er det første så er det nok laststyringen som gjør et eller annet.

jannor

Det er valg på en fase og tre fase på lader i portalen. Skal være satt av installatør. Finnes under innstillinger/effektstyring.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

TB

#12
Tolker det som at trådstarter prøver en lader med gangen her - den andre står frakoblet.

Da er det ikke lastbalanseringen som er problemet.

Sjekk om det er aktivert tre faser på den ZapCharger som bare gir 3,7 kW.
Viser det er tildelt 32A på denne, trolig pga. den da skal lade på en fase. Det er fint på biler som støtter det, men upraktisk på EQC.

Se bilde under fra min ZapCharger - der er det valg 1 fase da jeg har IT nett og Kona.
Du har TN nett - som ønsker EQC 3 faser:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mathis

Ifølge innstillinger er begge satt opp likt;
Du kan ikke vise dette vedlegget.

takk for innspill så langt! Er spent på hva elektriker finner ut.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

mathis

Det jeg da ikke får til å stemme er at begge skal i software ha like oppsett, men ut blir resultatet annerledes. Gir liksom ikke mening?

@TB stemmer. Jeg prøver en lader om gangen.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA