Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeplasser i Aksla Parkering i Ålesund

Startet av cstromme, tirsdag 22. september 2020, klokken 14:48

« forrige - neste »

cstromme

For snart 4,5 år siden åpnet Aksla Parkering i Ålesund sentrum med 940 parkeringsplasser. Dette var sårt tiltrengte parkeringsplasser for Ålesund sentrum, og "parkeringsfjellet" er nå flittig brukt.

Før åpning klarte byggeleder (eller prosjektleder?) å uttale seg om at her skulle det ikke ladeplasser inn, fordi det var altfor brannfarlig. Og per dags dato er det fortsatt ikke kommet inn noen ladestasjoner.

Ble det ikke påkrevd med ladeplasser etter den nye parkeringsforskriften for noen år tilbake? Hvordan kan det da ha seg at dette anlegget fortsatt ikke har ladeplasser? Hvem er det man bør kontakte her? Elbilforeningen?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Marius Kotsbak

Brannfarlig er nok ingen god nok grunn, men mulig de kan hevde det er for dyrt å installere, men et parkeringshus har helt sikkert strømforsyning for lys o.l. så selv det høres ut som tynt grunnlag.

Anbefaler å tipse https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/parkeringstilsynet selv.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

cra

Kan vanskelig se for meg noen enklere plass å montere lading enn i en parkeringstunnel. Strekk kabler i eksisterende gater (eller bor noen hull i veggen og sett opp nye skinner til formålet), og dett var dett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Dyreborg

Har lagt merke til samme selv. Synes det er rart med tanke på at man i Fredrikstad (Skt. Hans fjellet) og i Oslo (Ladegarasjen under festningen) fint klarer å ha lading under bakken.

Bra å få sagt i fra til parkeringstilsynet. Var jo også Sykehuset i Ålesund som akkurat fik påpekt at de plikter til å tilby lading

jkirkebo

Sitat fra: Dyreborg på onsdag 23. september 2020, klokken 09:37
Har lagt merke til samme selv. Synes det er rart med tanke på at man i Fredrikstad (Skt. Hans fjellet) og i Oslo (Ladegarasjen under festningen) fint klarer å ha lading under bakken.

Det er nok av lading under bakken i Ålesund også. F.eks under Kremmergaarden. Mulig det er lading i underetasjen på Sankten også? Er ihvertfall lading på bakkeplan der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Problemet med Aksla P-hus er nok en (evt. flere) gammel vriompeis og grinebiter langt oppe i styret som synes elbiler er noe forb*nna tull.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Svaret fra Parkeringstilsynet:

SitatViser til din henvendelse om ladeplasser på parkeringsområdet Aksla Parkering.

Du spør hvorfor det ikke er ladeplasser der. Det kan være mange grunner til det, så du får først en liten redegjørelse om kravet til ladeplasser og hvordan virksomhetene må forholde seg til disse.

Parkeringsforskriften stiller krav om lademuligheter på parkeringsplasser der allmennheten tilbys parkering på vilkår, for eksempel mot betaling av avgift eller tidsbegrensing, jf. parkeringsforskriften § 35. Det foreligger ingen godkjenningsordning for parkeringsområdene. Det er virksomheten selv som er ansvarlig for å etablere ladeplasser i tråd med forskriftens krav.

Parkeringsvirksomheten kan fremme søknad om unntak fra kravet etter § 35 andre ledd, eller også dispensasjon etter § 67 første ledd. Dersom det ikke etablert ladeplasser på et parkeringsområde, vil det derfor kunne være en mulighet for en virksomheten har fått innvilget fritak eller dispensasjon fra forskriftens krav på det aktuelle området.

Unntak etter § 35 forutsetter at investerings- eller driftskostnadene blir urimelig høye. En slik søknad må inneholde tilstrekkelig informasjon til at dette kan vurderes. En dispensasjon etter § 67 første ledd forutsetter at det foreligger særlige grunner.

Ladepunktene skulle vært etablert innen 1.1.2018, men Statens vegvesen har utsatt fristen for parkeringsområder som tilfredsstiller nærmere angitte kriterier i to omganger, hvorav den siste fristen er 1.1.2023. Du kan lese mer om dette her: https://www.vegvesen.no/fag/trafikk/parkering/krav-om-lademuligheter

I utgangspunktet skal ladetilbudt være på parkeringsområdet. Det kan imidlertid aksepteres at flere parkeringsområder sees under ett. En parkeringsvirksomhet som har flere parkeringsområder, kan se disse i sammenheng, forutsatt at de ligger tett ved hverandre og har like vilkår. Ladetilbudet kan således plasseres på en av plassene og gjelde for begge/flere plasser. Denne ordningen må fremgå av skilting på stedet. Det er også mulig for flere parkeringsvirksomheter å samarbeide, slik at ladetilbudet legges til en/noen av plassene. Det må da foreligge en skriftlig avtale mellom virksomhetene om dette samarbeidet og tilbudet må fremgå av skilting på stedet.

Det er på bakgrunn av det jeg har skrevet over ikke nødvendigvis slik at parkeringsvirksomheten ikke har oppfylt sine plikter, selv om du ikke kan finne ladepunkter på ethvert parkeringsområde.

Vi er derimot ikke kjent med at det er gitt fritak fra krav på parkeringsområdet Aksla Parkering, og vi er heller ikke kjent med om parkeringsområdet tilfredsstiller kriteriene for unntak fra kravene. Vi vil derfor registrere din henvendelse som et tips om mulig manglende ladeplasser på dette området. Tipset vil oversendes saksbehandler for vurdering. Tipsene vi mottar registrerer vi i vårt tipsregister som vi bruker som grunnlag ved utvelgelsen av hvilke virksomheter vi skal føre tilsyn med.

Ta kontakt dersom du har oppfølgende spørsmål.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

TorS

Jeg fikk levert BMW iX3 sist onsdag. Det fulgte med en 20A Mode 3 Type 2 kabel. Bilen kan ta 1-fase 32A, eller 3 fase 16A. I manualen til kabelen sto det en henvisning til "20A / 32A". Jeg ønsket å teste om det kunne være feilmerking av kabelen og at den faktisk var 32A. (Den er egentlig for tynn til at jeg tror den er en 3-fase 32A). Jeg var derfor ute etter en 1-fase 32A lader.
Første forsøk var laderne utenfor Europris på Moa. De er merket med 7kW i Mer appen, så det var et godt første forsøk. De ga 9.6kW på skjermen i bilen, mao. trolig 11kW lader. (Har meldt fra til Mer om feilmerkingen.) Så testet jeg for moro skyld stolpen utenfor Coop, som er merket med 22kW i Mer appen. De ga, som forventet, akkurat det samme, 9.6kW.
Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke om det var kommet ladere i Aksla Parkering og hva de kunne levere. Jeg fant laderne og koblet til. 7A(!!) og 1,4 kW i bilen. (Hva skal man si til noe slikt?) Jeg koblet av på vanlig måte og prøvde å starte bilen. Det kom da advarsel om at DSC systemet var ute av drift, men jeg kunne kjøre forsiktig til forhandler. Jeg prøvde å sette bilen i gir, men den rikket seg ikke annet enn at den trillet veldig sakte forover. Jeg hadde ikke dekning på telefonen, men fikk tilkalt veihjelp via bilens innebygde system. Det virket veldig bra. Siden jeg ikke hadde dekning låste jeg bilen og gikk ut utenfor badeland og sto der til bilberger var på plass. Når jeg så låste opp bilen virket alt igjen.
Noen andre som har opplevd problemer med disse laderne?
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA