Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klunkelyd fra dashbord

Startet av kamuflars86, tirsdag 22. september 2020, klokken 13:57

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei godt folk!

Har en Tesla model S 100D, 2018 modell, gått 50 000km. Kommer endel lyder fra dashbord, ikke konstant, enkelte dager værre enn andre, særlig ved temperaturskifter. Kommer en slags klinkelyd fra området rundt MCUen og en klunkelyd der dashbordet møter vinduet. Lydene har vært i ca. 1 års tid nå, begynner å bli lei..

Tesla sier det er normalt med lyder og jeg slet med å replikere lydene akkurat når jeg var å prøvekjørte med de, men de var såklart tilbake dagen etter :|

Tesla skal således ha mange tusen kr for å feilsøke dette og kan ikke garantere å få fjernet lydene.

Har noen erfaring med å fikse slikt selv ? Er det mulig å demontere dashbord? Mye arbeid ?


P3G45U5


mthoring

Har også slitt med knirk i senter av dashboardet. Hjalp ikke å trykke noe sted på dashboardet for å fremprovosere eller å forhindre lyden, så konkluderte med at det kom fra lenger ned inne i dashboardet.

Tesla (forsøkte) utbedring i fjor høst, men lyden kom tilbake i vår, så tenkte kanskje det hadde noe med utetemperatur å gjøre. Var en "knirkete" klikke-lyd som var spesielt hørbar i lav hastighet på ujevn vei.

Klagde på lyden på nytt nå og konklusjonen var det samme som sist:
"Confirmed that the noise is coming from the v-bars and transfer into the firewall bracket."

Lyden er i hvertfall borte igjen, så da krysser jeg fingrene for at den ikke kommer tilbake denne gangen.

Kan en av lydene du hører være denne?

(Ellers må jeg skyte inn at jeg alltid har fått god service angående knirkelyder og annet hos Rud, uten noen trusler om betaling.)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

TeslaModelX

Mitt tips? Ta det til forbrukerrådet.
Når det gjelder lyder sier Tesla som regel at bilen er sånn av design og det derfor ikke sees på som en feil.

AndreasRingdal

Fikk fikset noe tilsvarende på min Modell X . da var kilden til lyden i nedre del av dørkarmen.
Hos meg var dette en lyd som kom ved  bremsing og aksellerasjon.
Hørtes ut som en klinkekule som dunket frem og tilbake.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Lacaixxa

Jeg hadde en klikkelyd ved lave hastigheter, over bakketopper og ved ujevn vei. Tilsynelatende fra dash, front el. Etter å hatt bilen inne 5-6 ganger og skiftet en haug med deler fant de endelig årsaken den siste gangen: Both front shock tower braces replaced.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

tkjoerlaug

På min forrige model S hadde jeg også klunkelyder fra dashboard. Jeg gikk flere runder med feilsøking, og de hadde bilen inne på verksted i 8 uker. Jeg tror det skyltes et løst torpedostag eller stag til torpedovegg, og dette måtte byttes.

tornaldo

Har samme problemet, klikkelydene fra et eller annet sted i dashbord. Høres ved lave hastigheter og litt ujevn vei. Ikke orket å ta det med Tesla, har ikke tro på at de finner løsning på problemet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Motorwatt

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 23. september 2020, klokken 15:21
Jeg hadde en klikkelyd ved lave hastigheter, over bakketopper og ved ujevn vei. Tilsynelatende fra dash, front el. Etter å hatt bilen inne 5-6 ganger og skiftet en haug med deler fant de endelig årsaken den siste gangen: Both front shock tower braces replaced.
Denne er godt kjent på TMS 2017 og 2018. Tok en 3 minutters kjøretur med en Tesla-mekaniker våren 2019, og det var alt han trengte. Så ble begge dempere foran skiftet, og ulyden forsvant tvert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kamuflars86

Det høres ut som det er ikke noe jeg kan gjøre selv. Får bare satse på at regningen fra Tesla ikke blir altfor dyr..og at de klarer å fikse hvertfall klinkelyden....


Off-topic:

Måtte nettopp betale 10 000kr for reparering av gedigne panel gaps (sideskjørt som var løs siden bilen var ny, klagd på det siden også...) og reparering av tregt lokk på midtkonsoll.

Dunkelyd/risting ved hard akselerasjon mener de er normalt, selv på low, så ser ikke ut som de ordner det heller.

Heller ikke sikkerhetsbelte på passasjersete som låser seg slik at kona ikke kan bevege seg..Skjønner at det er standard på amerikanske biler, men meget upraktisk å måtte løsne belte hver gang en skal bevege seg..

Elsker bilen, men litt frustrerende å møte Tesla Tromsø som er veldig grei på noen saker og umulig på andre  ::)

sjokomelk

Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 24. september 2020, klokken 09:05
Heller ikke sikkerhetsbelte på passasjersete som låser seg slik at kona ikke kan bevege seg..Skjønner at det er standard på amerikanske biler, men meget upraktisk å måtte løsne belte hver gang en skal bevege seg..
Hvis du trekker sikkerhetsbeltet helt ut, så langt det går, så går det i "barnesetemodus" og lar seg ikke trekke ut igjen før det er rullet helt inn. Dette har vært standard på "alle" biler i 20(?) år. Når passasjeren er klar over dette, så trekker de kanskje bare ut akkurat så mye som trengs for å klikke det på plass, og da er ikke dette et problem lenger.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 24. september 2020, klokken 09:37
Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 24. september 2020, klokken 09:05
Heller ikke sikkerhetsbelte på passasjersete som låser seg slik at kona ikke kan bevege seg..Skjønner at det er standard på amerikanske biler, men meget upraktisk å måtte løsne belte hver gang en skal bevege seg..
Hvis du trekker sikkerhetsbeltet helt ut, så langt det går, så går det i "barnesetemodus" og lar seg ikke trekke ut igjen før det er rullet helt inn. Dette har vært standard på "alle" biler i 20(?) år. Når passasjeren er klar over dette, så trekker de kanskje bare ut akkurat så mye som trengs for å klikke det på plass, og da er ikke dette et problem lenger.

Det er dessverre ikke løsningen. Beltet på passasjersiden foran låser seg nå og da uavhengig av om det har vært helt ute eller ei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TeslaModelX

Sitat fra: kamuflars86 på torsdag 24. september 2020, klokken 09:05
Elsker bilen, men litt frustrerende å møte Tesla Tromsø som er veldig grei på noen saker og umulig på andre  ::)

Har inntrykk av Tesla Tromsø er umulig på 95% av sakene. Skylder på alt annet for å vri seg unna.

kamuflars86

Ja, sklir litt off-topic, men skjedde en endring etter model 3 kom. Før var de fantastisk, alltid god service, men siste året har vært vanskelig. Må krangle på det meste nå om dagene  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA