Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blå CEE / Lovlig lading

Startet av Kroplingen, mandag 21. september 2020, klokken 21:57

« forrige - neste »

Kroplingen

Hei,

Forrige huseier har montert et blått CEE stikk tiltenkt elbillading. Kursen har jordfeilbryter type B og er på 16A. Se bilde. Stikket er forøvrig det eneste på kursen.



Spørsmålet mitt er om jeg lovlig kan lade min elbil med 16A ved å kjøpe en lader ala denne https://gronnemil.no/produkt/besen-mode-2-type-2-til-cee-16a-1fase-5m-rett/? (EDIT: Ny link).

Eller kommer det inn noen betingelser på maks belastning 80-90% av 16amp over tid selv om det er CEE-stikk?

Takk for svar  :) Og ja, den beste løsningen blir å installere en ladeboks. Men da jeg allerede har b-vern og alt opplagt hadde det vært fint å kunne lade på 16 amp til kostnaden av laderen linket over.

_OE_

Må være bra dette... Blir sikringen varm eller løses ut er det jo bare å sette ned strøm styrken til 10Amp

#FTS#


turfsurf

Er ikke noe poeng i å kjøpe portabel lader med DC-rcm, kan like godt spare de pengene. Så lenge kursen er satt opp til elbil lading er det lov å lade på den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

_OE_

Poenget er vel at "laderen"  har CEE støpsel så dette må være topp

#FTS#

turfsurf

Sitat fra: _OE_ på mandag 21. september 2020, klokken 22:05
Poenget er vel at "laderen"  har CEE støpsel så dette må være topp

#FTS#
Ja, og de har en lik uten DC-rcm nesten 3k billigere, og ikke noe vits i å betale for den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kroplingen

Dere har helt rett, det var jeg som linket til feil. Dette er samme lader, med CEE og uten DC-rcm.

https://gronnemil.no/produkt/besen-mode-2-type-2-til-cee-16a-1fase-5m-rett/


Så da forstår jeg det slik at jeg med god samvittighet kan lade 16a på denne på min 16a kurs over tid. Da så fremt ikke sikring blir varm eller løses ut.

_OE_

#6
Yep... Unntaket er hvis kabelen er lang eller ligger i isolasjon el.lignende.. Men regner med at elektriker testet dette med kortslutningstest

#FTS#

Kroplingen

Sitat fra: _OE_ på mandag 21. september 2020, klokken 22:10
Yep... Unntaket er hvis kabelen er lang eller ligger i isolasjon el.lignende

#FTS#

Takk for svar  :) Det er nok litt lengde på kabelen, si 10-15m. Den ligger kun i isolasjon i gjennomføring fra sikringsskap og et kort strekke for å komme ut, lengste delen av kabel ligger utendørs, ikke eksponert for sol og under et støpt betongdekke. Blir kanskje litt synsing fra din side når du ikke har sett det selv, men tror du det er tilstrekkelig for sikker lading?

_OE_

Dette er innenfor sikker lading.. Bare sjekk temp på sikring når du har ladet 1 time ca

#FTS#


Kroplingen

Takk igjen  :) Dette var gledelig nytt da jeg kan øke ladehastigheten min med 33% for snaue 4000,- og fortsatt være på den sikre siden!

Orbit

Thansen har også et rimelig alternativ til 16A ladekabel med industristikk (og kanskje en butikk i nærheten?).
https://www.thansen.no/bil/ladekabler/ladekabel-til-bil-mode-2/ladekabel-mode-2-type-2-10-16a-5-m/n6015/pn345302
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

#11
Ser grønne mil har prismatch.

Link gjerne til vår side der vi selger samme kabel for 2990.- så sparer du ytterligere 1000 kr, eller kr 2500.- om du velger modellen med display.

Våre kommer riktignok med Schuko, men vi bytter fritt til Cee om det er ønskelig.

Vil du ha den ultimate løsningen velger du den software oppgraderbare Accelev Basic som kommer med Cee som standard, og smarte funksjoner som forenklet dynamisk justert ladestyrke og batteristell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA