Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjælp ! Problemer med lader i ION

Startet av ubj, fredag 02. oktober 2020, klokken 16:08

« forrige - neste »

ubj

Jeg er (u)lykkelig ejer af en Peugeot ION Type 1 indkøbt høsten 2011.

Bilen har fungeret udmærket og vi har været glade for den frem til nå.

Vi har nesten aldri brukt ladestasjon. Vi har stort sett ladet hjemme med den medfølgende 220V lader til lysnettet. Vi fikk laget en egen kurs til den i garasjen. Vi fikk utskiftet det korte 220V kabel på laderen for en stund siden (det er vist en kjent svakhet), men ellers har det gått fint.

For noen uker siden satte vi bilen til lading og oppdaget neste morgen at laderen sa den va fult ladet men instrumentene i bilen sa noe annet. Vi forsto det ikke, trudde ikke vi hadde hatt stikket helt i.
Vi prøvde igjen med samme resultat. Så gikk turen til supermarkedet hvor vi forsøkte å lade med det vanlige ladekabel som bruker samme stikket som hjemmeladeren. Det fungerte heller ikke.

Så prøvde vi hurtiglader som bruker det andre stikket. Dette gikk helt fint så vi kunne fortsette å kjøre mens vi lurte på hva dette var.

Ved fler anledninger prøvde vi å lade hjemme og plutselig en dag fungerte det igjen. Og det gikk bra i ca en uke før problemet kom tilbake.

Når vi sætter bilen til lading oppfærer den seg som vanlig. Det oransje lys slår seg på laderen og viften / pumpen på bilen slår seg på. Men etter noen minutter slår ladelyset på laderen seg av som om bilen er fult ladet. Men det er den altså ikke. Ingen feilmeldinger på instrumentpanelet.

Jeg begynte å lese her på forum og så at det er andre som har opplevet tilsvarende. Og at dersom det ikke er tilstrekkelig kapasitet på 12 volt batteriet vil dette medføre problemer ved lading.

Jeg sjekket batteriet og det viste seg at spenningen droppet til under 12 volt når jeg tente lyset. Overraskende nokk har ikke Peugeot brukt et vedlikeholdsfri batteri. Tanken om at det manglet vann var nærliggende siden batteriet er 9 år gammal og jeg aldri har sjekket det. Så jeg kjøpte batterivann.

Jeg klarte å fylle på nesten 0,5 liter med batterivann. Deretter koblet jeg fra batteriet og ladet det helt opp.
Når jeg nå startet lading var symptomene de samme som tidligere bortsett fra at det tok litt lenger (ca 10 minutter) før laderen slog seg av. Et sjekk av batteriet viste ca 14 volt og ingen spenningsdropp når lyset ble slått på.

Men problemet var ikke løst, så jeg kontaktet Bertel O. Steen i Stavanger og fikk time for en analyse nå på onsdag som var. På slutten av dagen fikk jeg telefon at de ikke hadde blitt ferdig og at de måtte ha bilen også torsdag. Og torsdag formiddag kom beskjed om at de var ferdig.

Jeg har fått en analyserapport som sier følgende:

SitatDiagnose og feilsøking etter feil 13. Bilen har stått på lading. Når bilen settes på lading lader den en kort stund for så å stoppe lading. Avlest feilkoder. Det er feilkoder P1A12 i styreenhet for El bil / EV ECU. Det er også ingen kommunikasjon med lader/DC/DC konverter. Det er målt al strøm og jord tilførsel til lader. Det er defekt lader. Lader må skiftes.

Dette var beskjeden jeg fikk. Jeg fikk også beskjed om at Bertel O. Steen kan skaffe ny lader og at prisen for lader er NOK 77.000 !!!!!!!

Bilen er 9 år og gått ca 100.000 km. Jeg ser på FINN.no at verdien er ca 35 – 40.000 for bilen dersom den fungerer. Da er det ikke aktuelt å bruke 77.000 på reparasjon.

Men jeg har heller ikke råd til å kaste bilen og kjøpe ny. Så hva skal jeg gjøre?

Det hører med til historien at vi betalte Bertel O. Steen kr 264.000 for bilen i 2011. Bare månder senere droppet de prisen betydelig og i dag koster bilen vel bare kr 160.000. Hvis jeg ikke klarer å presse noen fler års drift ut av denne bil har det vært et tapsprosjekt.

Så hva gjør jeg nå?

Mvh. Ulla og Morten

TB

12 Volt batteriet er trolig utslitt etter 9 år. Men, så lenge bilen står på lading slår DC - DC inn, og da skal spenningen holde seg på ca 14 Volt. Nå koster ikke et nytt 12 Volt batteri så mye - så det vil være rimelig å bytte.

En annen mulig årsak er som Bertel O. Steen skriver, lader er defekt.

Men, se i andre tråder - det kan være mulig å reparere laderen, ikke bare bytte den til en ny til.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52439.0

Om bilen må skotes har den kostet 264 000 / 9 år = ca 30" pr år.
Men, har spart en del liter bensin på å kjøre elektrisk 100 000 km. Så ikke sikkert det blir så galt...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Periodiska elfel är svåra att felsöka:(
Men jag tror att om laddarten verkigen var defekt hade det inte gått att ladda bilen i ca 10 min som du beskriver, då hade den inte laddat alls. Jag skulle tro det var ett annat fel som ställer till det, som annan elektronik (vissa har tidigare beskrivit att defekt värmeelement, och/eller AC-kompressor kunde orsaka ladd och driftsproblem).

ACCEPTUS

Hei.
Kjør bilen bort til meg, vi bor rett v/brustad bua. Så skal jeg bytte ombordlader for dere.
Vi blir enige om pris, jeg har flere av disse liggende til 2011 modeller.
Ta kontakt på 46916159 om interresse.

ubj

Takk for svar.

Acceptus, jeg er bortreist i helgen. Kontakter deg på mandag.

Mvh
Morten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA