Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pruting på nybil

Startet av Johns1, søndag 20. september 2020, klokken 11:09

« forrige - neste »

Johns1

Jeg vurderer kjøp av en EV320 S, men den er litt i dyreste laget for meg. Derfor lurer jeg på om noen her inne har kjøpt en, og om dere har klart å få noe avslag? Ønsker hengerfeste. Kanskje det er enklere å få ned prisen på ekstrautstyr?

AKM

Lurer på det samme, noe som kan dele noe informasjon om dette?

Tellus

Tipper at det er lite å hente på EV320 da marginene der allerede er presset. På en EV400 derimot er det nok mulig å krangle seg til en del rabatter tipper jeg.


Trond.m

Sitat fra: AKM på tirsdag 22. september 2020, klokken 10:45
Lurer på det samme, noe som kan dele noe informasjon om dette?
Fikk kontant nei da jeg spurte. Årsaken skulle være at kampanjeprisen er på et begrenset antall biler og at det er et resultat av et spleiselag mellom fabrikk, importør og forhandler.

Øystein Hermansen

Var vel i grunnen som en kunne forvente.  Prisen på basismodellen av EV400 gikk opp med nesten 100K og det ble begrunnet med valutaendringer og at prisen hadde stått stille i 2 år.

Så gikk det en måned og de lanserte EV320 som, med unntak av motoreffekt, er lik EV400.  Tror mange lurte på hvordan de kunne prise EV320 så mye lavere enn EV400 når forskjellen i praksis er programvare.  EV320 Advanced til 630K er i praksis en EV400 Nordic Edition (som kostet 659K) med mindre motoreffekt.   Bra deal spør du meg.

Trekkoppbil

#5
Det spørs hvor mange nullutslippsbiler fabrikanten har på lager på slutten av året, og om han trenger å få ned utslippstallene sine for 2020,  for å få mindre eu-bøter.

Så kan du prøve å finne fram til hvor store utslippstall fabrikanten har, og du kan prøve å regne på hva han kan spare i bøter på å selge en nullutslippsbil i 2020. Jeg tipper det kan bli i størrelsesorden 20 000€.

Jaguar Land Rover haddet et utslipp å 152g/km i 2017.
Man betaler bot på 95€/pr gram som overskrider 95g/km.

I 2020 vektes hvert kjøretøy på under 50g/km som 2 kjøretøy:

  • Dersom fabrikanten har et utslipp på 100g/km, så vil salg av en i-pace i 2020 trekke ned bota med 200g og 19000€
  • Dersom fabrikanten har et utslipp på 120g/km, så vil salg av en i-pace i 2020 trekke ned bota med 240g og 22800€
Dersom jeg har forstått det rett, men det kan være mange vilkår som jeg ikke har oversikt over.
https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

chargedup

JLR er vel de som egentlig er lengst unna å nå kravene (altså hvis man ser på 2018 og 2019) for å slippe co2 bøtter mener jeg å ha lest. Det blir uansett spekulativt å mene noe om Jaguar skulle velge å senke prisen på Ipace for å få ned co2 utslippet før nyttår. Kanskje det er derfor EV320 er lansert?

Jaguar har nok noe å gå på mtp prising på EV400 ettersom den ble 100' dyrere i sommer. Hvis de har 2020 modeller EV400 igjen på lager før jul, kan man nok se kampanjer på akkurat de. Jeg tviler på ytterligere kampanjer på 2021 modell EV320 (som er helt lik bil med 80hk mindre enn EV400) før årsslutt, men man vet jo aldri i dagens marked. Jeg tipper EV320 også kommer til å finnes neste år til samme pris, men det har vel litt med at jeg tror importører/forhandlere er kyniske og bruker ord som tidsbegrenset kampanje osv for å selge mer.

Hvis man har spurt flere forhandlere om rabatt på EV320 og fått kontant nei, er det sannsynligvis ikke muligheter til å få rabatt.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

JLR lå dårlig an i 2018, men det var før I-Pace. Nå lanserers også hybridvarianter. I og med at JLR produserer færre enn 300K biler i året har de også en høyere grense å forholde seg til. Jeg forsøkte å finne tall for 2019, men fant ingen verdens ting. Legger du 2018 tallene til grunn blir det store bøter for JLR.

Trekkoppbil

#8
Det er ikke så godt å forstå detaljene i vilkåra, og det er ikke sikkert fabrikanten betaler bøter for 2020:
Sitat fra: European_Commission link=https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en
Manufacturers responsible for between 10 000 and 300 000 cars registered per year ("niche" manufacturers) can apply for a derogation target for the years 2012-2019 equal to a 25% reduction from their 2007 average emissions, and a derogation target from 2020 on of a 45% reduction from the 2007 level.

Sitat fra: autofutures link=https://www.autofutures.tv/2020/08/21/jaguar-land-rover-upcycles-aluminium-to-cut-carbon-emissions-by-a-quarter/
Jaguar Land Rover has already reduced its global operating CO2 emissions per vehicle by 50.7% since 2007 and remains committed to an ongoing decarbonisation process.
Men hvis selskapet ligger ann til å få bøter i 2020, men ikke i 2021, så gjelder det å balansere salget før og etter årsskiftet.

bjotings

har du en firmaavtale med JLR gjennom jobben kan du få en liten rabatt på 2-3 % på el-biler
Det er vel hva som er prutningsmonnet for både Jaguar I-Pace, EQC og E-tron.
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA