Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til valg av bil

Startet av Siljem, lørdag 19. september 2020, klokken 22:14

« forrige - neste »

Siljem

Hei,
Vurdere å kjøpe elbil, og trenger litt hjelp til å velge bil. 
Det viktigste kravet jeg har er at den skal gå 180 km opp på fjellet på vinteren, uten at jeg må tenke på å spare på strømmen for å komme frem.
Har ca 400 000 som maksgrense på hva jeg er villig til å gi for en bil.
Foreløbig så står jeg mellom en 2019 eniro eller en ny kona. Finnes det noen flere biler jeg burde vurdere?

batterimannen

Kia Soul 64 kwh?

Jeg synes at Kona har fordel overfor e-Niro med Head Up Display (HUD), elektrisk justerbart sete foran på passasjersiden og infotainmentskjerm som er plassert høyere opp i tillegg til et sprekere utseende (og fargevalg). e-Niro sin fordel er åpenbart plassen. Kona er betydelig kortere i lengderetning i baksetet og har mindre bagasjeromsplass (332 vs 451 liter). 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Trekkoppbil

Det er vel flere biler i 60kwt-klassa for den som klarer seg med 2-hjulstrekk, og som kan kjøre uten henger:

Ampera-e/Bolt
Leaf e-plus

Dersom du har ett fast stopp på en Kiwi, eller ei pølsebu, hvor du kan lade, så kan  40-50 kwt-klassa muligens være bra nok. Men det kan være mye kluss med hurtigladere langs veien, hvor det kan være kø eller tekniske problemer.
Forbruket er nok avhengig av mange forhold, som hvordan du kjører disse 18-mila, hvor høyt fjellet er, og om du starter med kaldt batteri om vinteren.

Luftventil

Sitat fra: Siljem på lørdag 19. september 2020, klokken 22:14
Hei,
Vurdere å kjøpe elbil, og trenger litt hjelp til å velge bil. 
Det viktigste kravet jeg har er at den skal gå 180 km opp på fjellet på vinteren, uten at jeg må tenke på å spare på strømmen for å komme frem.
Har ca 400 000 som maksgrense på hva jeg er villig til å gi for en bil.
Foreløbig så står jeg mellom en 2019 eniro eller en ny kona. Finnes det noen flere biler jeg burde vurdere?

Finnes mange alternativer, men avhenger av plassbehov og personlig smak. Elbil.no har en fin oversikt over tilgjengelige biler. Jeg ville sjekket ut Peugeot e-2008, som jeg personlig synes virker å være et veldig godt kjøp.

https://www.dinside.no/motor/vi-er-imponerte/72609136
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Tjomsas

Sitat fra: Luftventil på søndag 20. september 2020, klokken 20:46
Sitat fra: Siljem på lørdag 19. september 2020, klokken 22:14
Hei,
Vurdere å kjøpe elbil, og trenger litt hjelp til å velge bil. 
Det viktigste kravet jeg har er at den skal gå 180 km opp på fjellet på vinteren, uten at jeg må tenke på å spare på strømmen for å komme frem.
Har ca 400 000 som maksgrense på hva jeg er villig til å gi for en bil.
Foreløbig så står jeg mellom en 2019 eniro eller en ny kona. Finnes det noen flere biler jeg burde vurdere?

Finnes mange alternativer, men avhenger av plassbehov og personlig smak. Elbil.no har en fin oversikt over tilgjengelige biler. Jeg ville sjekket ut Peugeot e-2008, som jeg personlig synes virker å være et veldig godt kjøp.

https://www.dinside.no/motor/vi-er-imponerte/72609136

Flott bil. Godt isolert, gode dempere, kult design. Men det er viktig å huske på at dette er en liten bil. Vi hadde store problemer med å montere barnesete uten at passasjer hadde lite plass (det er generelt lite plass i baksetet).

amps

Kona og Ampera-e var de bilene jeg vurderte da jeg kjøpte for nesten et år siden. Grunnen til at jeg gikk for Ampera-e over Kona var plassen inni. Ampera-e  er laget som elbil, og har derfor ikke et stort panser men har god plass i baksetet, jeg kjører endel rundt på voksene som sitter i baksetet, derfor var dette et stort + for meg. Kona har trange bakseter for voksne iaf.

e-Niro vurderte jeg ikke pga prisen, leveringstid var noe annet jeg så på da bilen min ikke gikk gjennom EU kontroll, når jeg kunne få Ampera-e på dagen var valget enkelt egentlig.

Vil ikke anbefale Ampera-e i dag, den har f.eks ingen autopilot eller Adapive cruise control, setene er også litt dårlige. Prisen brukt og noen få nye er altfor høy.

Vil heller anbefale ID3, som egentlig er ganske lik Ampera-e, bare at den kommer med bedre seter og en slags autopilot/adaptive cruisecontrol. Den starter vel på 350.000 så ville sammenlignet denne med Kona og sett på plass etter hva du trenger.

Leaf vurderte jeg ikke mye pga at jeg ikke liker designet, at den har chademo og at det er så uendelig mange av de der jeg bor, og at den var dyrere enn Ampera-e på tidspunktet.

batterimannen

Det står ikke i innlegget, men om man skal ha en bil til å kjøre til en hytte på fjellet på vinteren, så regner jeg med at takboks er en fordel? Kona, Niro og Soul har mulighet for det. ID.3 har ikke. Den starter også greit i pris, men det er mye som ikke er inkludert, f.eks må du ut med 50 000 ekstra om du skal ha den med ryggekamera. Ampera-e mener jeg er litt teknologisk utdatert og den har heller ikke varmepumpe, så det er den elbilen i Motor sine vintertest som hadde mest tap av rekkevidde på vinterstid. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ToWalkOrDrive

Nå får du jo faktisk en ID4 for 430.000 med hengerfeste og takrails og stort batteri. Løp og kjøp!
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. september 2020, klokken 15:01
Nå får du jo faktisk en ID4 for 430.000 med hengerfeste og takrails og stort batteri. Løp og kjøp!

Det er faktisk en meget attraktiv pris.... og 120k under en (riktig nok 4wd) Model Y.....
Selv skoda Enyaq er utkonkurrert av sin egen konsernsøster.... dog skoda'en er mye tøffere.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 24. september 2020, klokken 20:16

Det er faktisk en meget attraktiv pris.... og 120k under en (riktig nok 4wd) Model Y.....

Og så er det mere utstyr, bedre ytelse og bedre rekkevidde på TMY.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2020, klokken 20:46
Sitat fra: Radial på torsdag 24. september 2020, klokken 20:16

Det er faktisk en meget attraktiv pris.... og 120k under en (riktig nok 4wd) Model Y.....

Og så er det mere utstyr, bedre ytelse og bedre rekkevidde på TMY.

Mer utstyr? Syns 1st har veldig mye utstyr... eneste jeg savner er kanskje HUD og memory-seter.
Men enig i at ytelsene, hengervekt og rekkevidde..og ikke minst 4x4, er i favør Tesla.

Men for 120k mindre, er den attraktiv for mange fler, og det vil nok merkes godt på tmy salget.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på torsdag 24. september 2020, klokken 22:45
Sitat fra: turfsurf på torsdag 24. september 2020, klokken 20:46
Sitat fra: Radial på torsdag 24. september 2020, klokken 20:16

Det er faktisk en meget attraktiv pris.... og 120k under en (riktig nok 4wd) Model Y.....

Og så er det mere utstyr, bedre ytelse og bedre rekkevidde på TMY.

Mer utstyr? Syns 1st har veldig mye utstyr... eneste jeg savner er kanskje HUD og memory-seter.
Men enig i at ytelsene, hengervekt og rekkevidde..og ikke minst 4x4, er i favør Tesla.

Men for 120k mindre, er den attraktiv for mange fler, og det vil nok merkes godt på tmy salget.

...og hvis han har 400.000 som ca grense, så kan en gjerne ikke anbefale ham å kjøpe en bil til 550.000 :-)
Tesla Model Y                         2021-

OleBrummen

#12
Sitat fra: Siljem på lørdag 19. september 2020, klokken 22:14
Hei,
Vurdere å kjøpe elbil, og trenger litt hjelp til å velge bil. 
Det viktigste kravet jeg har er at den skal gå 180 km opp på fjellet på vinteren, uten at jeg må tenke på å spare på strømmen for å komme frem.
Har ca 400 000 som maksgrense på hva jeg er villig til å gi for en bil.
Foreløbig så står jeg mellom en 2019 eniro eller en ny kona. Finnes det noen flere biler jeg burde vurdere?

Kan du strekke deg til 430 000 kan Id4 være et bedre kjøp enn e-niro slik prisingen er nå. 2019 modellene er i mine øyne enda priset for høyt. Kona er bra, men savn etter bagasjeplass kan komme.

Til ditt bruk kan du også spare mye penger ved å gå for MG ZS EV. Har rekkevidde og plassen, du får ny bil til 250 000.

Siljem

Takk for mange gode forslag!
Kia soul og leaf utgår rett og slett fordi jeg ikke liker designet på de..

Prøvde pegeout 2008, likte den veldig godt, veldig stille innvendig, supert ryggekamera og utseende. Men likte ikke 3d instrumentpanelet og syns a-stolpen tok for nye av sikten ut av bilen, så denne utgår også for min del.

Mg zs kan jo være et kupp og gi meg det jeg trenger til en billig penge! Bare litt redd for rekkevidden. Siden jeg er helt ny i elbil verden aner jeg ikke hva som kan forventes av rekkevidde på vinteren.

Den skal gå fra 0- ca 800 moh, hvor det ofte er -10 siste halvdelen av turen.
Kjører hele veien uten stopp i dag, og det er litt uaktuelt for meg å måtte stoppe å lade på veien.

Må gå litt i tenkeboksen på om jeg kan øke budsjettet litt og heller får for en Id4, den har virkelig alt jeg ønsker.

OleBrummen

Rekkeviddetest vinter her:

https://elbil.no/fra-kina-og-rett-til-fjells-i-var-tredje-store-vintertest/

På papiret har du 50 km margin om du skal kjøre 180 km vinter med MG. Obs at batteriet jo kan tape seg i kapasitet i årenes løp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA