Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq mye mer praktisk?

Startet av Bjoris, lørdag 19. september 2020, klokken 18:38

« forrige - neste »

Bjoris

Vi hoppet over Model 3 og gikk for ENiro siden vi ønsker en høyere bil. Tanken har vært å gå for TMY når den kommer, men det er en del ting med TMY som skuffer litt, samtidig er det en del ting som imponerer med Skoda Enyaq, jeg har satt en pluss/minus liste med Enyaq ifht TMY. Noe jeg glemmer?

+:
varme i ratt
display foran ratt
HUD mulig
Oppvarmet frontrute
Takluke som kan åpnes
Matrix lys
Skiluke
12 v uttak i bagasjerom
Sensorstyret bakluke
El hengerfeste
Bagasjecover/sikring
Solskjerming bakdører / smart feste for IPad
Meir stillegående?
Ser bedre ut (enig, det er subjektivt)
Vanlige dørhåndtak
Ikke rammeløse vinduer
Bedre takhøyde bak (ganske sikkert)

-:

Ikkje frunk
Mye tregere
Dårligere ladenettverk
Høyere service kost?
Lader saktere
Dyrere med samme utstyr (sammenlignet mot 491 som er vår pris)
Mindre hengervekt
Ikke Spotify, men AppelPlay som ikke TMY har
Ikke OTA
Neppe så bra APP
Lengre rekkevidde (50km)
Ikke baksete med justerbar ryggvinkel

z4rd

#1
Ref. skiluke, du får jo tredelte seter bak på TMY. Pluss at det er meget god lagringsplass / innvendig plass.

En annen fordel på TMY er app som man vet faktisk fungerer - ref. forvarming og kjøling + andre funksjoner.

Ellers vil TMY få oppdateringer OTA - tviler på at Skoda får så mye ekstra i ettertid.

Punktet med "ser bedre ut" er litt subjektivt kanskje og har ikke så mye med hvor praktisk bilen er? :)

Rask lading og forbruk er et vesentlig punkt avhengig av ditt kjøremønster og behov - vil være avgjørende i en rekke tilfeller.

Når det er sagt, så virker Enyaq å være en meget trygg, praktisk og familievennlig bil med gode løsninger.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kodax

TMY: Glasstak, svært bra infotainment, mye større plass under platen i bagasjerom, erfaren elbil-produsent
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Doff

Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Magnus Hansen

Hmmm... du får jo vurdere om disse (små)tingene gjør det verdt å betale ekstra for en Skoda fremfor Model Y, samtidig som du taper rekkevidde, mye kjøreglede og effektivt hurtiglader nettverk...

Jeg synes Enyaq ser ut som en fin bil, men overpriset i forhold til Y. Kan man derimot greie seg med bakhjulsdrift og mindre batteri så kan man jo spare en del penger

z4rd

En TMY LR til 491k er jo helt gull. Ville kjøpt den uansett :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Bjoris

#6
Dette med 12 v bak er bra den har, så en video der en gikk gjennom bagasjerommet nøye uten å vise dette og jeg så det heller ikke, men flott det er på plass.

Ser jeg har glemt dashcam løsningen på TMY, den er jo genial.

3 delt sete er bra, men tror egentlig at skiluke blir mer praktisk for oss, da slipper enn at mye bagasje kan komme susende.

Enyaq blir ikke så mye dyrere enn vår pris på TMY egentlig, men jeg har ikke endelig fått avklart om vi får storkunde rabatt på Enyaq, men en maks utstyrt Enyaq har mye utstyrt du ikke får på TMY som, masasje, HUD, varme i ratt og frontrute, area view (du har vel delvis dette på TMY), sensor bakluke, elektrisk innfellbare hengerfeste mot gml, gidder aldri ta av hengerfeste løsning som er på TMY, Matrix lys, en sparer mye på å velge bort skinn feks som ikke er like viktig for oss iallefall

Nei, det er ikke så enkelt valg, Tesla er mye bedre på batteri, drivverk og lading samt tech, men når det kommer til det daglige så føler jeg Enyaq er tildels mye bedre. Bare disse hersens rammeløse vinduene på Tesla og merkverdig dørhåndtakene er ting som ødelgger iveren min.

Lading og effekt er supert, men veldig sjelden noe som betyr mye for oss, så alt dette henger selvsagt på hva en er opptatt av og hvordan en verdsetter ring, jeg har ingen problem med å se at folk syns TMY er rett valg og jeg har absolutt ikke bestemt meg jeg heller, men ja Enyaqen ble bra, rett og slett syns jeg...



Bjoris

Sitat fra: z4rd på lørdag 19. september 2020, klokken 20:21
En TMY LR til 491k er jo helt gull. Ville kjøpt den uansett :)

Ja, om dagens pris på 556 ikke går ned så blir det nok uansett kjøp og ett argument i seg selv selvsagt, nå kan en selge for å ta ut den gevinsten, men ja, vi får se på Batteryday nå først og så ID4, blir mye popcorn i neste uke ja:)

makki

Har reservert(tidlig) TMY pearlwhite long range awd,20'' Induction Wheels med Fullverdige selvkjørende egenskaper for 544600kr, hadde Enyak, ble avbestilt med pakke prisen går mer enn TMY!!
Nå velges mellom Mach-e first edition og TMY, Mach-e antatt levering jan-mars 2021, men med vinterdekk med hengerfest blir prisen sikkert ca 635000k, men TMY sensommer 2021 levering med hengerfest og vinterdekk prisen blir sikkert under 580000k, Uansett Tesla er Tesla, så får se tenke litt........

Counterpointer

Et annet argument er Teslas mangel på startknapp og generell automatikk. Samt profiler som stiller setet og andre ting.

Vi har nettopp fått en nyere VW elbil i familien og merker at det er en del ting vi er bortskjemt med.

Personlig er jeg en stor tilhenger av rattvarme, men har faktisk ikke savnet dette i Model 3 da den har varmluftslisse rett bak rattet som gjør at det forvarmes og er behagelig uansett.
(en ting med rattvarme er også at det enten blir for varmt eller ikke varmt nok, på biler som har dette har jeg ønsket meg reguleringsmuligheter)

Doff

Teslas mangel på automatikk? Her tror jeg du mener VW/Skodas mangel på automatikk? På mange måter er det jo Tesla som er ledende på automatikk og forenkling av kjøreopplevelse. Alt (sete,ratt,sidespeil) utenom innvendig speil blir automatisk tilpasset hvem som setter seg inn i førersetet. Bilen «starter» og er klar for kjøring umiddelbart etter at man tråkker inn bremsen. Også mtp. autopilot og generell Lane Assist er vel Tesla soleklart best og mest behagelig?

Rattvarme er derimot noe jeg syntes virker greit, men aldri hatt og derfor ikke noe jeg kommer til å savne merkverdig i TMY.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Bjoris

Det er lenge siden jeg syns alt Tesla gjør er bedre enn andre merker, uten at jeg er negativ til Tesla. Jeg vet jeg kan venne meg til mye i Tesla som den midtstilt skjermen, men det blir ikke bedre enn en tilleggs skjerm foran deg og HUD. Sistnevnte er veldig dumt at Tesla ikke har tilbud om. Dette koster ekstra på Skoda, 9.200. Men som sagt får du mye ekstra som ikke TMY har om du fullspecer så en kan ikke sammenligne slik. Deter selvsgat motsatt også, lengre rekkevidde og mye endre ytelse er verd mye for mange.

Andre ting som har vært altfor dårlig på mine 3 foregående Teslaer er rammeløse dører, vindusviskere. Samtidig syns jeg dørhåndtakene er håpløst dårlige på 3/Y uten at jeg har eid en 3,  ifht andre biler.

Reklamen til Enyaq skyter ett skudd mot Tesla når den fremhever at tech er kult, men den skal fungere i det daglige og det er her jeg syns Enyaq og da sikkert ID4 har en hel del å komme med.

Jeg er på en måte lei av alle disse diskusjonene om at hver eneste gang det kommer en nye elbil blir Tesla fansen så ivrige etter å fortelle at det nye er ting Tesla har gjort i 10 år, blir litt vel mye effekt, rekkevidde og ladefart for meg, selv om det er svært sannsynlig at jeg ender med TMY :+1:


Øyvind.h

Min opplevelse er at Tesla er langt foran tyskerne på smidighet i hverdagen. Alt stilles inn etter den som kjører automatisk, og nøkkelen trenger en normalt ikke tenke på.
I Y holder det å ha mobilen i lomma slik jeg forstår det.

Om jeg går for Y vil jeg anskaffe HUD som Bjørn testet nylig.

https://youtu.be/lt2To9GG9Q8

Og antakelig støydempe hos Bilkomponenter, for fravær av støy i Eqc'en har vært en nytelse.
Enyaq'en er antakelig mer stillegående enn Y'en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#13
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. september 2020, klokken 09:03
Min opplevelse er at Tesla er langt foran tyskerne på smidighet i hverdagen. Alt stilles inn etter den som kjører automatisk, og nøkkelen trenger en normalt ikke tenke på.
I Y holder det å ha mobilen i lomma slik jeg forstår det.

Om jeg går for Y vil jeg anskaffe HUD som Bjørn testet nylig.

https://youtu.be/lt2To9GG9Q8

Og antakelig støydempe hos Bilkomponenter, for fravær av støy i Eqc'en har vært en nytelse.
Enyaq'en er antakelig mer stillegående enn Y'en.

Jo, enig, de har mye bra for seg derfor er det irriterende at de ikke gidder å sette på feks ett skikkelig vindusviskere system. Hvorfor skal X var noe ræl ifht ENiro, slik irriterer meg. Ja, det er kjekt at alt justere seg til meg når fruen har kjørt billen, i ENiroen må jeg trykke på en knapp i bildøren og vente på at sete skal gå fra heeelt fremst til nesten helt bak:) Men poenget er at når en så setter seg inn og lukker døra (ingen god lyd) og så må ta ett visk med viskeren så er idyllen over, ting som Tesla enkelt kunne fikset...

Ett spm til denne mobilløsninger på 3Y, på fjellet har vi ett garasjeanlegg uten dekning på mobil, men her er det BT så ikke noe problem om en glemmer kortet?

Kunne jo kjøre Xen også med mobilen, men det var ikke smart å glemme nøkkelen. Klarte å låse bilen med mobilen inni en gang uten nøkkel, men antar dette ikke skjer nå lengre. Er en stund siden vi hadde Tesla:)

tornaldo

+Finere/mer påkostet interiør? Selvfølgelig subjektivt, men interiøret i en Model Y/3 er spartansk og ekstremt enkelt. Kjører selv Tesla, men liker fokuset til Skoda på at det skal være høy trivselsfaktor inne i bilen.
+valgmuligheter, f.eks stoff/ekte skinnseter, eller annet utstyr. Registrerte nedover i Europa i sommer at en del med TM3 satt på diverse håndkle eller lignende, eller var våte av svette.
+delingsnett og "bagasjeromsovertrekk". Kan fylle til taket uten å bli drept av gjenstander bakfra.

-dårligere/mer tungvint infotainment?
-dyrere i drift, altså bruker generelt mer energi OG høyere ladekostnad pr KWh hurtiglading.

Jeg ser noen nevner pris, men synes ikke den gamle prisen til Model Y bør være referansepunktet. Selv om det er realiteten for enkelte, så bør man ta utgangspunktet i prisen nå.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA