Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri EQC

Startet av jevel, lørdag 19. september 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#60
Trond :+1:

Sett denne om batteriene på "plantèn"? Litt av en fødestue :+1:

Mercedes Benz battery systems Production Line for the Mercedes EQC
4,101 views•May 29, 2020

https://youtu.be/sMnXi-twfWo

Jeg har blitt fortalt av en i MB systemet engang at MB Norge IKKE driver å bytter cellepakker. Men det var for kansje et år siden jeg fikk den info...Just saying.

Dette går i retur mot underleverandør. Det gjelder også Kia, Peugeot og Opel og Citroen.

Men det er klart at dette er et voksende marked også i Norge for å replacement så kansje det nå skjer i Norge. Vet ikke.... mye har skjedd på et år i Norge når det gjelder modenhet i elbil gjennbruksbehandling av deler - hos de store elbil merkene og underleverandører.

Trond.m

Takk, skal se denne når jeg kommer meg på bredbånd etter vinterferien  :+1:

Egil Fonn

Jeg trodde også at batteriet ble reparert, men det blir det ikke.
Det gamle batteriet sendes til Tyskland for feilsøking. Det blir så destruert og metaller gjenbrukt. MB setter kun inn nye batterier ved feil på gammelt. Skulle gjerne kjøpt det gamle som større batteri bank til hytta. Men det fikk jeg ikke.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Å få defekt batteri etter etter 90 mnd. er altså som å vinne i lotto 😉

Egil Fonn

Mitt gamle batteri får vel samme behandling som dette VW batteriet :-1:

https://www.youtube.com/watch?v=Qi8Y2lF7Luw

Om feil på batteri etter garanti utløper blir løsningen å finne brukt batteri hos opphuggere.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Ja, men fint for deg da. Det er jo faktisk en hyggelig bonus å få nytt batteri etter nesten 40.000 km  :+1: Men jeg regner med at batterigarantien ikke endres, så den fortsatt vil være 8 år fra 1. registrering.

Egil Fonn

Ønsker heller at det gamle skulle virket ok. Ubetydelig degradering av batteriet på 40000km
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Gjenoppliver denne fra de døde her.

Jeg fikk denne oppgraderingen på service nå vil jeg tro. Aldri sett at bilen har "mistet" kapasitet når den har stått parkert tidligere, så skal bli spennende å se nå etter service.

Det at det dukker opp såpass lite spesifikk informasjon både om programvare, batteri og BMS kan vel bare tolkes som at eierne av bilen ikke bruker tid på sånt. De bruker bilen som før med det unntak at de lader i stedet for å fylle fossilt drivstoff. Er jo på mange måter fint det, men synes det er veldig rart at det ikke er integrert noen form for sanity check på batteri og kapasitet som eierne selv har tilgang til.

Finnes det noen form for engineeringmeny på disse? Noen som vet?

Toalmar

Sitat fra: jevel på søndag 08. august 2021, klokken 23:47
Gjenoppliver denne fra de døde her.

Jeg fikk denne oppgraderingen på service nå vil jeg tro. Aldri sett at bilen har "mistet" kapasitet når den har stått parkert tidligere, så skal bli spennende å se nå etter service.

Det at det dukker opp såpass lite spesifikk informasjon både om programvare, batteri og BMS kan vel bare tolkes som at eierne av bilen ikke bruker tid på sånt. De bruker bilen som før med det unntak at de lader i stedet for å fylle fossilt drivstoff. Er jo på mange måter fint det, men synes det er veldig rart at det ikke er integrert noen form for sanity check på batteri og kapasitet som eierne selv har tilgang til.

Finnes det noen form for engineeringmeny på disse? Noen som vet?
[/quoteDet finnes i hvert fall en meny som heter Dealer Mode. Bare google "Hidden menu Mbux" så finner du oppskriften på hvordan du kommer inn.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jevel

For dem som hater ti minutter lange Youtubevideoer som kan sammenstilles i en setning:

Trykk hjem på touchpad og dra så seks ganger mot venstre.  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA