Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri EQC

Startet av jevel, lørdag 19. september 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Trond.m

Ikke forvarming ? I så fall må vi anta at batteritemperaturen var langt under 0 grader. Det er vel ikke alarmerende at kapasiteten da er 10 % lavere ? Det er nok kapasitet som kommer tilbake når det blir mildvær.

Egil Fonn

#46
Sitat fra: kajaaen på onsdag 13. januar 2021, klokken 17:36
Ved en måling utført i dag med utetemp. - 12 c. Med samme oppsett som i des. Batt kapasitet var nå 72 kWt. En måling basert på snittforbruk og kjørelengde, og en etterfølgende måling basert på ladestrøm, ladetid og tap på ca 5 % ga ganske like resultat. Altså 10% reduksjon av kapasitet . Det kombinert med et forbruk på nære 35 kWt/100km, da blir rekkevidden fort bare 20 mil.

Er det 10% reduksjon i kapasitet etter ny software ble installert? I såfall ca det samme jeg erfarer.

Tur til Øverbygd i indre Troms i dag. Etter 150km kjøring til Setermoen ladet 100% på 50kw lader som en del av testen. 
Testen av batteri kapasitet starter fra Setermoen med 100% og temperert batteri. Kjørte fra 100%-1% 290km x forbruk 0,245kw/km = 71,05kwh brukt / 99% = 0,71767 X 100= 71,77kwh kapasitet.
Ute temperatur underveis var -19 til -10 grader.  Batteri hadde fin drifts temperatur hele turen.
På 50kw lader fikk jeg følgende lade effekt fra fra 94-100%
94% 43kw
95% 42,7kw
96% 42,6kw
97% 41,3kw
98% 33,1kw
99%  fra 26,3kw - 2,7kw
100% 0kw
Lade effekt på høy soc avlest uten varme i kupe aktivert. Dette er noe høyere effekter enn det Tesla Bjørn fikk på sin test av Eqc i 2019. Kan tyde på litt utvidet  batteri buffer over 100% i ny software.
Ved 1% soc gjenværende ble effekt begrenset til 30%. Bilen akselererte fremdeles bra så det tyder på noe buffer under 0%
Skulle gjerne vist hvor mye buffer det ligger under 0%. Noen som har erfaring?

Oppdatering:
Ladet i natt fra 1%- 100% soc med 220v 32A 1fas lading. 75.08kwh levert av lader til 99%.  Estimert 100% = 75,83kwh levert av lader inkludert lade tap.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Får testet en runde i dag og en runde på søndag. Bilen har stått stort sett ubrukt denne uken. Batteri nede på 50% på morgenen i dag. Utetemp -14. Lader opp til 100% nå og forvarmer en runde før avreise. Kjørte 2 minutter med bilen i går og så at maks effekt var nede på rundt 70%, noe som tyder på at batteriet er skikkelig kaldt.
Det blir interessant å se hvor mye kapasitet jeg får i dag og på søndag. På fjellet er det meldt -15, så det blir en bra vintertest. Takstativ med SnowPack L på, så det blir sikkert solid forbruk i dag :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kajaaen

Første test beskrevet her på forumet var uten forvaring, og ja red. I kapasitet er sikkert p.g.a lav temp. - 12C. Denne testen er ikke først og fremst ment å vise riktig abs. verdi for batt. Map. Men som en relativ verdi for sammenligning før og etter oppdatering av batt.parametre. En ny test i på torsdag ved samme lave temp. -12C gav samme resultat, 72kwt ved 100%.  Oppdatering ble utført Fredag, og ny test i dag, Lørdag, nå ved -9C. Nå ble resultatet. 73kwt ved 100%. Altså ingen reduksjon. Verksmester ga også klart uttrykk for at oppdateringen var endring av ladekurven ved hurting lading på høy kW. ingen annen endring. NB. Ingen forvaring av batt. på noen av testene. Regner med at kap. er tilbake nær 80 når temp. etterhvert kommer opp.


Trond.m

Sitat fra: kajaaen på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:15
Verksmester ga også klart uttrykk for at oppdateringen var endring av ladekurven ved hurting lading på høy kW. ingen annen endring.
Kan du si noe mer om hva den endringen betyr. Ble du innkalt for sw oppdatering eller var det i forbindelse med vanlig service ?

kajaaen

Ble innkalt for oppdatering av batt.parametre ingen ting annet, en jobb som tok ca 15min. Forstod det slik at 100kw lading ble raskere, kanskje ikke det store fallet fra ca 50% soc som er vist på kurver tatt opp tidligere. Selv har jeg knapt ladet med den typen ladere så ingen erfaring med dette.

Trond.m

Sitat fra: kajaaen på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:45
Ble innkalt for oppdatering av batt.parametre ingen ting annet, en jobb som tok ca 15min. Forstod det slik at 100kw lading ble raskere, kanskje ikke det store fallet fra ca 50% soc som er vist på kurver tatt opp tidligere. Selv har jeg knapt ladet med den typen ladere så ingen erfaring med dette.
Har du 21 modellen ?

kajaaen

Bilen ble levert 31 juni så det er 20 mod.

Trond.m

Jeg ladet min 21 MY til 80 % for en uke siden. Den har stått ubrukt hele uken i 10-15 kuldegrader uten at SOC er redusert. Så hvis den nyeste programvare kalibrerer SOC etter temperatur, så har nok min bil ikke den programvaren. Og ut fra erfaringen til Egil Fonn, så er det ingen åpenbare fordeler med å oppgradere.

Egil Fonn

#54
Sitat fra: Trond.m på mandag 18. januar 2021, klokken 16:04
Jeg ladet min 21 MY til 80 % for en uke siden. Den har stått ubrukt hele uken i 10-15 kuldegrader uten at SOC er redusert. Så hvis den nyeste programvare kalibrerer SOC etter temperatur, så har nok min bil ikke den programvaren. Og ut fra erfaringen til Egil Fonn, så er det ingen åpenbare fordeler med å oppgradere.

Den må heller ikke være tilkoblet. Om den er tilkoblet vil den starte lading og avslutte ved 80%
Vedrørende min måling med kun 71,6kwh disponibelt kan det være feil på min bil/batteri. Skal til verksted i morgen for ny sjekk. Så blir spennende hva de finner ut.
Ved 5-10 grader batteri temp. Dvs uten reduksjon i Max.Power bør en klare å hente ut rundt 77kwh av batteri pakken.
Om sommeren med vesentlig høyre batteri temperatur 30 grader+ bør 80kwh være mulig
Her er en video av produksjon av Eqc Batteri
https://www.youtube.com/watch?v=vt0JbPLgc30
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Bilen har ikke vært tilkoblet. Den holder SOC etter lang tid i kulde 👍

Egil Fonn

Som nevnt tidligere i tråden fikk jeg ved flere målinger ut kun ca 71,6kwt av batteriet
Bilen var til verksted for noen uker siden og da ble det konkludert med feil i batteriet.
Nytt batteri er kommet og skal nå skiftes. Men i mellom tiden har batteriet i bilen fått igjen sin effekt.
Måling på kjent test strekning med lik batteri temp: 142km x 0,249kw/km =35,36kwh / 46% batteri forbrukt =0,7686 x 100 = 76,9 kwt tilgjengelig som er nesten det samme som jeg fikk ut på denne strekning i like temperaturforhold når bilen var ny. (77,6kwt)
Km stand nå er 39000. Litt merkelig dette. Modul/ seller som har dårlig kontakt?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Det var merkelig. Bytter de hele batteriet ? Hva gjør de i så fall med det gamle ?

Electric cars in Norway

#58
Trond :+1: det jeg vet er at ja gjerne hele pakken byttes på bilen (kortest tid) og sendes videre ofte til underenhet eller batteri leverandør, så blir de defekte modulene fjernet og erstattet med nye modul og brukt andre steder. Se boksene på bildet. På andre biler som erstatnings batteri, eller selges på et marked for slikt.

Men dette er generelt i elbil bransjen og jeg vet ikke hva MB Norge gjør i dette tilfellet.

Trond.m

Det kommer sikkert an på hva slags feil det er. Jeg mener å huske at noe har fortalt om at det er byttet en enkelt defekt celle, eller en modul. Det virker jo ikke som en bærekraftig eller økonomisk løsning å bytte hele, hvis feilen kan lokaliseres eksakt. Her er det kanskje litt uklart hvor feilen ligger, og fabrikken  bytter hele for å ivareta kunden på best mulig måte. Det er bra  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA