Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri EQC

Startet av jevel, lørdag 19. september 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Kires

For å få helt riktig svar så spørs det om dere burde prøve å lade til 100% med medfølgende ladekladd, for å balansere BMS.

Måtte gjøre det på e-tron da den plutselig ikke ville lade til mer enn 98%, også det man får beskjed om fra Jaguar verksted når i-Pace BMS begynner å tulle.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

#31
Vil anta at ladetapet avhenger også avhenger av batteritemperatur og utetemperatur når du lader.
TU skriver noe om dette, men de bruker forskjellen mellom WLTP og reellt forbruk som grunnlag. De oppgir at bare 86 % av levert strøm går til forbruk for EQC , men det er nok alt for høyt. Tror nok det er under 10 %, men har ingen sikre kilder.

https://www.tu.no/artikler/hvorfor-er-det-sa-stor-forskjell-pa-oppgitt-og-faktisk-forbruk-pa-elbiler/503151

Egil Fonn

Ja. Batteri temp har betydning. Batteriet kjørt 305km i 0-5minus, så satt til lading i ca 0-2minus her. Lading med 32A gir litt varme til batteriet.
Kires. Har nå funnet fram original kladden. Har ikke ladet til 100% med den noen gang. Bilen var ladet 100% i butikk med den når jeg hentet den ut. Teste ut om det hjelper.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Testet med original lader. Tror ikke det gjorde noe forskjell. Fikk ikke flere km på..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Maxwell_400

Om batteri og temperatur, på Jaguaren har jeg 82kWh når det er kaldt og 86kWh på sommeren. Hvis jeg varmer batteriet (til 20 grader) klarer jeg å klemme inn 84kWh i batteriet.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

#35
Ligger i batteriets natur at en får mer ut av det om det er varmt. Noen biler kompenserer for dette grafisk eller i forbruksmåler, andre ikke. Men - kjører en langtur og hurtiglader vil jo ikke batteriet holde flere minus lenger.

Jeg ser at på forrige hyttetur hvor det var relativt kaldt (-11), lite forvarming og veldig høyt forbruk på vei hjem så fikk jeg bare ut snaut 76kWh. Og det er vel egentlig ikke uventet etter mitt syn når batteripakken antakelig holdt minusgrader, og jeg i tillegg dro på med veldig høyt forbruk på vei hjem som øker intern motstand i batteriet.
Hadde jeg gjort nøyaktig samme øvelse i 25 plussgrader tipper jeg at kapasiteten ville vært 2-3kWh høyere.

Om jeg rekker å få batterikapasiteten noe ned før fredag skal jeg se hvordan tallene blir ved å time lading slik at den er ferdig akkurat ved avreise, samt forvarme skikkelig. Det er meldt 10-15 minusgrader, så tror ikke tallene blir veldig annerledes. Men skal teste :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#36
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. januar 2021, klokken 10:01
Ligger i batteriets natur at en får mer ut av det om det er kaldt.

Mer ut av batteriet når det er varmt mente du :)
På Jaguaren til Maxwell utgjør det 4kwh. Ser BMS på Eqc kalkulerer vekk 5% fra ca +15 til minus 15 grader. Som utgjør ca 4kwh.
Her er to turer utført samme strekning til hytta på Bjørnfjell ca samme temp. 0-5minus.
Fra bilen var ny: 4/4 20. 139km x 0,268kw/km = 37,25kw/t / 48% batteri = 0,776 x 100 = 77,6 kw/t kapasitet.(km stand ny)
I går 10.01.21  139km x 0,268kw/km = 37,25kwh / 52% batteri =  0,7163 x100 = 71,63 kth kapasitet.
Eksakt samme forbruk på de to turene. Men den siste har brukt 4% mer batteri. Da er det 6kwh som er borte fra batteriet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Hehe. Ja redigerte det nå. Blingset :)
Men tallene du rapporterte ligger godt under det en kan forvente selv med iskaldt batteri.

Det er nærliggende å tenke at det er en cellebank er frakoblet eller at BMS er ute å kjøre. Sistnevnte burde jo løse seg når bilen kjøres godt ned og lades helt opp igjen, men i ditt tilfelle har vel ikke det hjulpet.

Veldig bra at du setter litt hardt mot hardt overfor forhandler her, for denne typen reduksjon er langt mer hva en kan regne med.
Til sammenligning fikk jeg rundt 73kWh ut av X`en når den ble solgt (100 til 0). Men da snakker vi om tap i kapasitet på rundt 8% i løpet av 3,5år/73.000km, på et batteri som er kjent for å degraderes en del (silisium anode) og som ikke er perfekt behandlet bortsett fra lite hurtigladerbruk og begrenset 100% lading.
Så jeg vil si at 8% er i øvre enden av hva en elbil-kjøper kan regne med etter 3,5 år og den kjørelengden. I ditt tilfelle snakker vi om 10%+ i løpet av kort tid. Greit nok at noe kan skyldes kulde, men det er noe som ikke stemmer.
Og Mercedes har en relativt konservativ tilnærming med god buffer i topp/bunn samt moderat hurtigladehastighet, noe som i utgangspunktet bør bety moderat degradering.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

#38
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. januar 2021, klokken 10:01
Men - kjører en langtur og hurtiglader vil jo ikke batteriet holde flere minus lenger.
Etter 1.5 time, snitt rundt 70 km/t er batteriet fra 4 til 10 grader varmere ved reisens slutt uten hurtiglading. (Logget flere turer til/fra hytta). Jaguaren varmer ikke batteriet aktivt under kjøring.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øyvind.h

Har dessverre foreløpig ikke lykkes i å få ut tilsvarende data fra ODB2 i EQC`en. Usikker på om det kan hjelpe med mer avansert odb2 dongel eller om det skyldes at Mercedes har strenge sperringer på datautveksling over ODB2.

Om EQC`en oppfører seg noenlunde likt som iPace vil jeg tro batteritemperaturen stiger betraktelig på mine langturer. Dvs mye motorvei med 120km/t og forbruk på 30kWh/100km+++.

Får kjøpe et steketermometer og banke igjennom gulvet i baksetet :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. januar 2021, klokken 13:20
Har dessverre foreløpig ikke lykkes i å få ut tilsvarende data fra ODB2 i EQC`en. Usikker på om det kan hjelpe med mer avansert odb2 dongel eller om det skyldes at Mercedes har strenge sperringer på datautveksling over ODB2.

Om EQC`en oppfører seg noenlunde likt som iPace vil jeg tro batteritemperaturen stiger betraktelig på mine langturer. Dvs mye motorvei med 120km/t og forbruk på 30kWh/100km+++.

Får kjøpe et steketermometer og banke igjennom gulvet i baksetet :D

Ja, jeg tenkte også å sette en trådløs temperaturmåler på baksiden av batteripakka eller på kjølevannet, men:

det er jo helt utrolig at en ikke kan få temperaturen opp på displayet, noe annet som skulle være påkrevd er å vise batteriets state of health - hvordan skal vi forbrukere vite degraderingen på batteriet, det er jo interressant i det daglige, ved kjøp/salg og som garanti/reklamasjon.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Trond.m

#41
Kjørte min 2021 modell (oktober 2020) fra 100 til 22 % i dag. Bilen var satt til forvarming og temperaturen i garasjen var 7 grader. Resultatet ble 73,5 kwh. Men jeg hadde en 15 minutter stopp underveis hvor jeg satte på. Det gikk nok med et 1-2 kwh på det, så totalen skulle bli ca 75 kwh. Det er nok innenfor hva man kan forvente på en tur i 6-12 kuldegrader.

Egil Fonn

Trond. Så du hvor mye batteri% varmen trakk på de 15min? Du startet med relativt varmt batteri og er dette drifts varmt trekker kupe varme spillvarme fra batteriet og belaster lite kwh.

I følge denne videoen til Tesla Bjørn lader bilen han tester her med 35kw effekt ved 97% soc. Denne er fra september 2019 og har den gamle software. Min bil lader med 41kw effekt ved 97% soc. Dette er også en faktor som kan tyde på at buffer over 100% er økt på ny software. Om det er en celle bank som er ute burde vel ikke ladehastighet bli økt ved høy soc?

https://www.youtube.com/watch?v=q19kSp7kwhI
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 11. januar 2021, klokken 16:58
Trond. Så du hvor mye batteri% varmen trakk på de 15min? Du startet med relativt varmt batteri og er dette drifts varmt trekker kupe varme spillvarme fra batteriet og belaster lite kwh.

I følge denne videoen til Tesla Bjørn lader bilen han tester her med 35kw effekt ved 97% soc. Denne er fra september 2019 og har den gamle software. Min bil lader med 41kw effekt ved 97% soc. Dette er også en faktor som kan tyde på at buffer over 100% er økt på ny software. Om det er en celle bank som er ute burde vel ikke ladehastighet bli økt ved høy soc?

https://www.youtube.com/watch?v=q19kSp7kwhI
Jeg glemte dessverre å sjekke det. Men jeg merket med at estimert gjenstående batteri % til destinasjonen endret seg fra 22 til 20 %. Tror kanskje ikke defroster som aktiviseres med appen benytter restvarme, så 1-2 % er vel ikke usannsynlig.

kajaaen

Ved en måling utført i dag med utetemp. - 12 c. Med samme oppsett som i des. Batt kapasitet var nå 72 kWt. En måling basert på snittforbruk og kjørelengde, og en etterfølgende måling basert på ladestrøm, ladetid og tap på ca 5 % ga ganske like resultat. Altså 10% reduksjon av kapasitet . Det kombinert med et forbruk på nære 35 kWt/100km, da blir rekkevidden fort bare 20 mil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA