Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri EQC

Startet av jevel, lørdag 19. september 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

Egil Fonn

Forhandler bør vite det. Jeg fikk min i forbindelse med første service nå i November.
Den siste versjonen kalkulerer SOC i forhold til batteri temp. Dvs om bilen parkeres uten tilkobling i kulde og batteriet kjøles ned vil det forsvinne noen % fra batteriet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

kajaaen

Dette var intr. Info fra Egil Fonn.   Har gjort noen målinger ved lading fra veggboks hjemme. Ladestrøm 32 A.  7,4kw.  Lading fra 34 til 80% (46%)  energi levert batt.= 38kwt. 46% batt.kap.= 36,8kwt.  Det gir et ladetap på ca 5%. ved 100% batt.kap..= 80 kwt. Mulig ladetapet er større men det i hvertfall et ladetap. E.Fonn måling viser tilført energi for å nå 100% vesentlig under det som 80kwt gir. Altså en degradering. Skal inn til forhandler for oppdatering av batt.parametre i nær fremtid. Skal gjøre samme type test som her like før og like etter oppdateringen, da kan jeg komme med resultatet. Min bil har gått 7000km siden 1 juli. Ps. Målinger som jeg viser til her er gjort for 2 uker siden ved rundt 5 grader i garasje.

Trond.m

#17
Jeg tror nok det er stor usikkerhet knyttet til å lade bare 50 % for å vurdere batterikapasitet. Den mest nøyaktive metoden er nok å lade til 100 % og kjøre batteriet nesten tomt. Man skulle tro at verkstedet har en mulighet for å tappe batteriet jevnt med en effekt som tilsvarer blandet kjøring. Da ville de enkelt kunne avdekke om batteriet har den kapasiteten de skal. Men jeg har mistanke om at de helst ikke vil gjøre sånne tester. Mener det var standard prosedyre på service annen hvert år på trillingene. Da fikk man beskjed om at bilen måtte stå over netten for kapasitetstest. Er ladetapet så lavt som 5 % så blir kapasiteten 78 kwh.

Når det gjelder beregningen til @kajaaen. Jeg tror du kan regne minst 10 % ladetap. Gjør du det så forstår jeg det slik at det er lest av fra ladestasjonen at 38 kwh er levert. Med 10 % ladetap gir det 34 kwh inn på batteriet. Da blir kapasiteten 74 % netto.

Egil Fonn

Har nå testet dette grundigere. Ladet bilen til 100% kjørte langtur til 2% igjen på batteriet.
Forbruk 0,230kw per kilometer x 305km = 70,15 kwh benyttet/ 98% = 0,7158 x 100=71,58kwh tilgjengelig i batteri
I gårkveld ladet jeg bilen fra 8-100%. Lader (32A) leverte 67,22kwh / 92% =0,73 x 100 = 73Kwh inkl ladetap.
Skal nå lade fra 2-100% og se hva som blir levert av lader.
Jeg mistenker at den siste BMS software oppdateringen har lagt inn en større buffer over 100% og eventuelt under 0%.
9kwh er borte fra mitt batteri og det er IKKE greit >:(
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#19
Dette ser ikke greit ut 😥. Jeg tror ikke jeg skal ta imot den sw nedgraderingen hvis jeg kan unngå det. Og har vi ikke egentlig krav på å få vite både brutto og netto kapasitet ? Størrelsen på bufferet har jo en betydning for levetiden av batteriet. Kan Mercedes ha fått kalde føtter og forsøker å sikre seg mot framtidige kostnader til batterigaranti ?
Er spent på å høre fortsettelsen.

Kires

Det var et heftig tap, bra at du sjekker opp. Håper ikke dette er gjengs for EQC
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Jeg fikk en oppdatering av batteristyring i september. Har ikke regnet så veldig nøye på det, men mener brutto fortsatt er rundt 77-78kWh. Dvs omtrent det jeg kan forvente etter 8 måneder og 13.000km. Hadde den gått ned til 70kWh hadde jeg merket det umiddelbart da det vil bli veldig tydelig på tur til hytta.

Enten er det enda en ny batteri-programvare, eller så er det feil på en modul i batteriet ditt tenker jeg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Fikk forhandler til å sjekke batteriet. De sa batteriet var i orden. Jeg har sendt mail til dem med mine kapasitets utregninger. Har ikke fått svar.
Det er helt klart uakseptabelt om de fjerner 9kwh tilgjengelig kapasitet. Bilen er markedsført med 80kwh tilgjengelig.
Kajaaen: Fint om du måler før og etter software oppdatering.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kires

#23
Lånte en demobil som hadde gått rundt 15.000km, sikkert ladet til 100% hele tiden.

Kjørte 232km
Forbruk: 26,9
Brukte 81%
Det skulle tilsvare rundt 77 netto hvis det lineært.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Øyvind.h

Ja kapasiteten er lineær. Ser det er flere som har kjørt et stykke etter 0, men det er jo ikke noe en kan basere seg på.
Men utnyttbar kapasitet kan sikkert variere litt utfra batteriets temperatur samt forbruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

Ja, står i brosjyren

« Batteripakken blir produsert i Tyskland av Deutsche Accumotive i Ka- menz og er heleid av Daimler AG.
Den tilgjengelige batterikapasiteten til EQC er på 80 kW, som takket være intelligent bruk av energi og en lav luftmotstad (Cd verdi på 0,27-0,29 avhenig av utstyr) gir en rekkevidde på rundt 400 km. Lithi- um-batteriet har et modulært design med to moduler som består av henholdsvis 48 og 72 HV-celler»

kajaaen

Til Trond M. Setter du ladetapet til en høyere verdi er det levert energi til batt. som påvirkes,  ikke verdien av soc ved ladestopp. Btw Batteriet er satt sammen i Tyskland av celler levert av LG Chem (China).

Trond.m

#28
Sitat fra: kajaaen på søndag 10. januar 2021, klokken 23:40
Til Trond M. Setter du ladetapet til en høyere verdi er det levert energi til batt. som påvirkes,  ikke verdien av soc ved ladestopp. Btw Batteriet er satt sammen i Tyskland av celler levert av LG Chem (China).
Ja, det var da slik jeg regnet det ut mener jeg. Mulig jeg misforstod deg når du skrev « energi levert batt.= 38kwt». Er det det du leser av på strømmåleren i ladeboksen ? SOC har du jo lest av, men strømmen batteriet har mottatt er sannsynligvis 10 % mindre enn hva din lader har levert.

LG Chem er vel forresten Korea  ;)

Egil Fonn

#29
Ladet 2-100%. Lader leverte 74,84kwh /98 =0.7636 x100 =  76,36kwh estimert levert 100%
Hvor mye tap er det med 32a lading?
Utifra gårsdagens talle er det en differanse mellom bilens oppgitte forbruk og levert av lader på 76,36-71,58 =4,78kwh = 6,3% ladetap
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA