Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteri EQC

Startet av jevel, lørdag 19. september 2020, klokken 12:51

« forrige - neste »

jevel

Som helt nyslått elbilist så er jeg nok hakket mer interessert i batteridelen av bilen enn mange av dere mer garva elbilistene. Jeg er ikke sånn veldig bekymret for levetid / varigheten til batteripakken, men prøver å følge de råd og vink jeg finner rundt omkring som kommer fra kredible kilder.

Her er en av de bedre artikler jeg har lest om emnet:

https://batteryuniversity.com/learn/article/bu_1003a_battery_aging_in_an_electric_vehicle_ev

Sitat fra artikkelen:
SitatSoC above 80% hastens cathode degradation, discharging below 20% increases internal resistance.

Her vil den totale kapasiteten på pakken være veldig utslagsgivende for hva som er fornuftige verdier for ladestopp og opplading igjen. En del synsing på nett rundt buffer i begge ender på EQC, men finner liksom ikke noe sikkert? Noen som har sett noe med hold i?

OlaM


https://www.youtube.com/watch?v=q19kSp7kwhI

30+ kW på 98% tyder på en svært god buffer. Hvis du klarer deg mellom 20 og 80% i hverdagen kan du uten noen bekymring lade til 100% før langtur. Batteriet vil nok vare veldig lenge uten noe særlig reduksjon, 3-4% kanskje.
'21 3LR

Trond.m

#2
Svært stort buffer er det veldig lite som tyder på. Hvis det var det ville det vært naturlig for Mercedes å oppgi størrelsen. Mener at en forhandler viste meg noe fra en internpresentasjon en gang, og jeg tror ikke det var over 85 brutto. Det er mindre enn de fleste konkurrenter, så jeg vil nok ikke lade mer enn 80 % daglig. At batteriet vil tape 3-4 % første år er nok ikke urealistisk,  men håper jo at det ikke blir så mye.

Toalmar

Jeg går ut i fra at på EQC kan man bestemme øvre ladegrense (SOC) som man kan på Tesla.
På min BMW i3s kan jeg dessverre ikke dette
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Kitchendog

Ja, i 10% trinn fra 50% og oppover!

hELgenen

Noen burde begynne å lage en liste over brutto og netto kapasitet på batterier til alle elbiler i markedet. Videre angi anbefalt ladegrense og utlede produsentens reelle ladegrense på batteriet..Videre utlede rekkevidde gitt WLTP forbruk på anbefalt ladegrense. Forbrukere blir villedet i dagens marked slik at man blir sittende å sammenligne epler og pærer.

jevel

I og for seg enig i det, men problemet blir at man ikke kan utlede batterislitasje på noe enkelt vis og derfor vil tallene kun være noe verdt på helt flett nye biler.

Det man også burde måtte oppgi er forventet batterislitasje i % per år ved sånn og sånn lademønster / bruksmønster. Sånn det er nå så har man ikke peiling på om det man ser på egen bil er innafor eller ikke. Med tanke på at de fleste biler måler alt mulig rart av morsomme data i forbindelse med kjøring og lading så burde det kunne gå an å lage en "batterihelse" typ rapport som inkluderer f.eks. råd og vink for å bedre batterihelse sånn som f.eks. iPhone og Mac nå har fått.


mathis

Jeg er blitt fortalt at på hjemmelader skal du kunne lade opp til 100% uten at batteriet tar noe skade av dette, men på hurtigladere er det anbefalt å gå opp til 80%. Svirrer mye ulike varianter her. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

En kan begynne med manualen, som blant annet påpeker at hyppig lading til 100% elder batteriet raskere.
Så den som har fortalt deg at det ikke er skadelig har ikke engang lest bilens dokumentasjon...

Ut over dokumentasjon fra Mercedes kan en også ta utgangpunkt i generell forskning på batterier av denne typen. Fullading anbefales ikke. Faktisk bør en vel godt ned på 80-tallet før degradering flater ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

Ja du har rett i det (side 169 for de som lurer) :). Litt rom for tolkning på akkurat det med 80%, men de er tydelig på at en ikke bør lade 100% da dette kan over tid redusere effekten på batteriet.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

ThomasEL

Vi har hatt litt av den samme diskusjonen på Audi e-tron forumet også.
Det er dessverre lite kunnskap/vilje hos forhandlerne ofte når det gjelder dette.

Min bil hadde de f eks ladet til 100% da de fikk den inn til butikken. Slik sto den i nesten tre måneder før jeg kjøpte den. Rett og slett trist. De påstår Audi har pålagt dem å gjøre det slik. (Enda det i manualen og i display er anbefalt 80% for "daglig bruk")

Alle de som jobber hos forhandler lader sine e-troner til 100% hver natt. Men disse folka har jo aldri bilene sine mer enn maks et par år, så spiller lite rolle for dem.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Eivind S

Manualen er alltid det beste stedet å starte. Det er forskjellige batterikjemi, forskjell på toppbuffer,/bunnbuffer og forskjeller i BMS, så det er litt skummelt å trekke konklusjoner generelt og si at det gjelder alle elbiler. Så like er de ikke.
Så vi må gå ut i fra at fabrikken gir gode retningslinjer i manualen.

Legg merke til at det i manualen står at bilen ikke skal stå tom for lenge heller. Så både for fullt eller for tomt er uheldig. Mener også det sto litt råd hvis bilen skulle stå ubrukt over mange måneder også.

Det jeg synes går igjen angående å ta best mulig vare på batteriet etter å ha lest diverse manualer og artikler om saken er:

  • Bilen bør ikke lades over 80% hvis det ikke er behov for det
  • Kanskje viktigere at bilen bør ikke stå oppladet til 100% over tid
  • Bilen bør ikke stå tom eller tilnærmet tom over tid
  • Saktelading er bedre enn hurtiglading

Men les manualen ;)

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. september 2020, klokken 17:12
En kan begynne med manualen, som blant annet påpeker at hyppig lading til 100% elder batteriet raskere.
Så den som har fortalt deg at det ikke er skadelig har ikke engang lest bilens dokumentasjon...

Ut over dokumentasjon fra Mercedes kan en også ta utgangpunkt i generell forskning på batterier av denne typen. Fullading anbefales ikke. Faktisk bør en vel godt ned på 80-tallet før degradering flater ut.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 22. september 2020, klokken 20:25
Alle de som jobber hos forhandler lader sine e-troner til 100% hver natt. Men disse folka har jo aldri bilene sine mer enn maks et par år, så spiller lite rolle for dem.

Iht diverse studier ser degraderingen ut til å flate ut et stykke ned på 80-tallet. Mener det var rundt 85%.
Ingen elbiler har 15% buffer i topp, så skal en gi et godt og universelt råd som gjelder for alle elbiler er det å lade til maks 90% fast.
Tesla har historisk ikke hatt noen buffer i topp, men kan enkelt settes til 85%. Og jeg mener personlig det er fornuftig å gi brukerne tilgang til toppen, med føringer på bruk.

Litt på siden kan jeg referere til den aller mest erfarne i Norge (og antakelig verden) på avlesning av batterikapasitet hos Tesla (Sigurd). Han har blant annet organisert store avlesningstreff på supercharger og sitter på et solid datagrunnlag. Han meldte på et tidspunkt at han så høyere degradering på demobilene fra Tesla enn de andre. Dvs. biler som lades til 100% hver natt, og som antakelig også kjøres noe hardere enn snittet. Om det er 100% ladingen, effektuttak eller kombinasjon som resulterte i høyere pakketap er vanskelig å si. Men antakelig en kombinasjon. Ettersom bilene ikke har buffer på topp (med enkelte unntak) er det helt som forventet.
Pakker med noe buffer på topp vil degraderes noe tregere, men å unngå konsekvent 100% lading opplever jeg at er godt dokumentert og bra tiltak for å redusere tap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#13
Batteri degradering.

Erfarer betydelig mindre batterikapasitet tilgjengelig nå i forhold til bilen var ny i April 2020.
Bilen er nå 9 mnd og kjørt 33000km. Ladet til 80% i det daglige. Ladet til 100% noen få ganger rett før langturer.
Utregning: Forbruk kw/km x km / medgått batteri%.
Eksempel fra turer:

Fra bilen var ny. Tur 1: 4/4 20. 139km x 0,268kw/km = 37,25kw/t / 48% batteri = 0,776 x 100 = 77,6 kw/t kapasitet.(km stand ny)
Fra tur  2: 7/8 20.  308km x 0,189kw/km forbruk = 58,212kw/t / 72% batteri = 0,8085 x 100 = 80,85kw/t kapasitet. (km stand 20000)
Tur 3 4/1-21. 295km x 0.232kw/km forbruk =68,44Kw / 97% batteri = 0,705kw X 100 = 70,5 Kw/t kapasitet. (km stand 33000)
Kapasitet betydelig redusert fra maks 80,5kw/T til 70,5kw/t

Faktorer som batteri temperatur spiller også en rolle her. Tur 1 var i ca -5 grader. Tur 2 i 15grader. Tur 3  i ca 0 grader.

Årsak kan også skyldes endring ved software oppdatering? Eks endring av buffer under 0% og over 100% batteri
Merket dette spesielt etter software oppdatering som ble lagt inn ved 25000km service nå i November. Denne handlet om parameterendring av batteristyring. Fikk ingen detaljer om hva som lå i denne oppdateringen.
Synes også den lader med høy effekt ved høy soc. Se foto: Her lader den med 41kw ved 97% soc. Jeg ble bekymret om det var noe galt med BMS her og avsluttet lading. Er det slik at det er lagt en større buffer over 100% forklarer det saken.

Tok dette opp med forhandler. De sjekket bil og batteri og fant ingen feil. De kunne heller ikke fortelle noe om tilgjengelig kapasitet.
10kw/t kapasitet borte er uansett ikke greit. Jeg har skrevet en mail til forhandler og håper på en redegjørelse og fiks.

Har nettop fikset ladekladden med kw/t måler. Ved lading fra 16-80% i går fikk jeg levert 46,25Kw/t / 64% = 0,7226 pr % x 100= 72,26kw/t inkludert lade tap. Skal teste lading fra nærmere 0-100% og se hva som blir resultatet.

Kom gjerne med innspill og sammenligninger. Ved måling: Pass på og ikke bruke kupe varming på mellomstopp mens tenning er av.  Da vil ikke forbruket til kupe varme bli registrert av forbruksmåler og utregning blir feil.
Fint om de som ikke har installert den siste Batteri styrings softwaren også kan teste sine biler.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Hvordan vet vi om vi har siste versjon av batteristyrings-programvare ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA