Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EAP tilbake

Startet av jokke, lørdag 19. september 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

jokke

Sitat fra: Handyman på søndag 20. september 2020, klokken 10:49
Sitat fra: emmern på søndag 20. september 2020, klokken 01:00
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 13:11
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:19
Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.
Kjøpte EAP i går, smart summon er med

xerxes

betyr dette at prisen på FSD kjøp for de som droppet å inkludere det med bilen har gått opp til 75 000 fra 60 000?

må de som betaler for EAP senere også betale full pris for FSD i etterkant om de får «mersmak» og vil oppgradere til fsd? altså ingen EAP-rabatt?

xerxes

ser fsd fortsatt koster 60 løk med kjøp av ny bil, så enten har de ikke oppdatert dette enda, eller så legger de på moms eller noe slikt for etternølerne.

TøddiVedder

Det er nok merverdiavgift ja.
Da ikke kjøpes med bilen

Magnus Hansen


Handyman

Sitat fra: jannor på lørdag 19. september 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 21:04
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 17:37
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848

Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
Måtte prøve det trinn 1 (med NoA) nå på vei hjem fra hytta og det funket, men bare ved bytte fra venstre til høyre felt. Fra høyre til venstre måtte jeg bruke trinn 2, men da var det på eget initiativ og ikke på forslag fra NoA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

EAP er bare tilbudt ut måneden. Altså kun et forsøk på å pynte på kvartalstallene. Dette surret de koker opp på slutten av kvartalene er noe av det jeg ikke liker med Tesla. Er de ikke robuste nok nå til å tenke langsiktig og uke bry seg om enkeltkvartaler??

kodax

Tesla tenker jo langsiktig når det gjelder mange ting, kanskje også når det gjelder dette. Å selge EAP nå koster dem jo ikke noe direkte, siden de ikke trenger installere HW3 til de som mangler det i motsetning til å selge FSD. Videre regner de feks kanskje med at mange kommer til å gå videre til FSD siden prishoppet da ikke blir så høyt som rett til FSD (selv om det totalt sett blir dyrere). Det kan også være andre momenter som vi ikke vet om.
At de får gode kvartalstall er kanskje hovedgrunnen, men jeg tror definitivt at Tesla har regnet på dette også i en større sammenheng.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lapskaus

Lurer på hva det vil koste å gå fra EAP til FSD hvis prisen på FSD øker enda mer. Vil de da bare trekke fra de 30k man allerede har betalt, vil det koste 45k (differansen mellom de to pr i dag) eller et sted midt imellom. Det hadde jo vert veldig interessant om man kunne sikre seg FSD til dagens pris uten å punge ut for hele pakka med en gang.

Rocklobster

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 17:33
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. september 2020, klokken 16:40
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)

Ikke lenger FULLSTENDIG eller FULLVERDIG selvkjørende nei. Enorm forskjell der, og neppe tilfeldig, har inntrykk av at det roes tilbake mot land når det gjelder FSD og lovnader. Står fortsatt fullverdig ved bestilling av ny bil.

kodax

Det står "Fullverdige selvkjørende egenskaper" hvis man bestiller en TM3: https://www.tesla.com/no_no/model3/design#autopilot
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jazzwheel

Syns dette var veldig kjekt jeg, bestilte med en gang. Kjøpte nettopp ny TMS og droppet FSD denne gang siden Autopilot nå var inkludert, og FSD bare er tull. Irriterende at jeg ikke kunne bruke blinklys til å skifte fil på motorvei mens AP var på, men nå er jeg savnet på fra forrige TMS på plass.

sfinxern

AP har vært en gedigen skuffelse etter at jeg kjøpte min i desember 17 med EAP (uten FSD). Kjøp av FSD for min del tilfører bare skiltgjenkjenning og "automatisk kjøring i bygater". Og det er priset til den nette sum av 47 500kr  ::)..

Har brukt AP mye gjennom de snart 60 000km jeg har kjørt, men synes faktisk tradisjonell Adaptive cruise og skiltgjenkjenning fungerer bedre (fra vår andre bil).
Det har skjedd så og si ingen utvikling på AP på de snart 3 årene jeg har hatt bilen. Er lei hele opplegget.

Men TMS er jo en fantastisk bil på alle andre områder. Hadde jeg bare kunne fått en ordentlig fungerende ACC med skiltgjenkjenning... sukk :'(.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

jokke

Kan EAP fortsatt kjøpes, eller er muligheten fjernet?

Lapskaus

Skipet har nok seilt for denne gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA