Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EAP tilbake

Startet av jokke, lørdag 19. september 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 19. september 2020, klokken 16:40
Så taktikken er å skille ut funksjonene fra FSD pakken som faktisk virker og ta betalt for de i ny pakke? Og så er det løfter om fremtidig funksjonalitet som ligger igjen i FSD?

8)
Jepp. Heter jo nå FREMTIDIG selvkjørende ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#16
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 15:30
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:23
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
Fatter ikke det.  Min er helt ubrukelig.
Enten tar jeg for løst rattet så den ikke bytter, eller jeg tar for hardt i rattet så den avslutter hele autosteer.
Det er kul umulig å få til mellomtingen
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X. Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Smurfboy

Noen som kommer til å slå til på dette? Syntes det var en brukbar pris, skjønner med det ikke hvordan 75000 for FSD kan forsvares

kodax

Dette er noe som ikke koster Tesla noen ting, da de selger noe som ikke krever bytte av HW.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elmo

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 17:37
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848

Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Handyman

Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 17:37
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848

Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jannor

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 21:04
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 19:36
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 17:37
Betinger jo at man drar blinkeren helt til enden på TM3, men bare første trinn på S og X.
Hos meg gjør det ingen forskjell. Dvs. Begge deler funker på samme måten.
Sitat fra: Handyman
link=topic=53061.msg921454#msg921454 date=1600529848

Deretter kan det være en fordel å «dreie» rattet MOTSATT vei. Det funker ofte bedre i starten for mange.
:+1: det skal jeg prøve
På TM3 funker det IKKE å dra blinkeren til første trinn!! Da avbryter den før den straks de tre blinkene er ferdig.

Når det gjelder kraft, så skal det jo ikke mer til enn "en appelsin plassert i siden av rattet" (ulovlig autopilot hack). Prøv bare å trykk forsiktig med en finger på en av eikene i rattet, og som sagt gjerne motsatt vei.

Hvis jeg velger naviger på autopilot med lagt inn destinasjon og bilen anbefaler å bytte felt holder det med å dra blinkeren til første trinn. Ellers fungerer det ikke på min Model 3 uten å dra blinkeren til trinn 2 med autopilot. 🙂
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

geear

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:23
Sitat fra: geear på lørdag 19. september 2020, klokken 12:38
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY

Handyman

Sitat fra: geear på lørdag 19. september 2020, klokken 23:37
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:23
Sitat fra: geear på lørdag 19. september 2020, klokken 12:38
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY
Jeg kjører primært på motorvei hvor den funker som tiltenkt. Jeg synes den var noe treg for noen versjoner siden, men nå synes jeg den bytter fil veldig bra og helt etter boka. Men ut fra hvordan mange bytter fil, skjønner jeg at de synes det går for tregt  :police:
Nå er fartstilpasning også bra, og den sjekker jo også blindsona før den setter i gang.
Jeg plages ikke av å måtte sette på bliklyset, for så at bilen selv gjør resten på en trygg måte.
venstrehånda har jeg altid liggende i rattet kl 7 eller 8. No nag, og veldig avslappende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 13:11
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:19
Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jokke

Kjøpte eap. Fikk smart summon

Handyman

Sitat fra: emmern på søndag 20. september 2020, klokken 01:00
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. september 2020, klokken 13:11
Har ikke alle nye biler nå HW3 ?

Satser på det. Men tenker på de Model 3 som kom der du kunne velge EAP i 2018/2019

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 14:19
Det er forskjell på Summon i EAP-pakka og Smart Summon i FSD-pakka.

Ikke sånn det var beskrevet i 2018. Det er vel den beskrivelsen de som allerede har EAP skal forholde seg til.
Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Når det er sagt.... i eposten som er sendt ut om EAP i USA til $4000 så er funksjonen til Smart Sumon beskrevet.
https://twitter.com/greentheonly/status/1307487416861814784/photo/1

Jeg blir derfor usikker på hva som leveres dersom noen velger å kjøpe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Handyman på søndag 20. september 2020, klokken 10:49

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

M4KZ

#28
Jeg har den originalen EAP, i min 2017 MX med AP 2.5. Og jeg har smart summom og traffikopppmerksom cruise-kontroll.

Så Jeg vet ikke en det er bare en beskrivelse feil, eller den nye EAP er dårligere.
Men om den nye EAP er egentlig det samme som før, det er penge rett ut av vinduet å betale for FSD.

Jeg har alt som er i grønn i vedlagt bilde

Handyman

Sitat fra: emmern på søndag 20. september 2020, klokken 11:07
Sitat fra: Handyman på søndag 20. september 2020, klokken 10:49

Fra https://www.tesla.com/support/autopilot
Summon: Moves your car in and out of a tight space using the mobile app or key
Smart Summon: Your car will navigate more complex environments and parking spaces, maneuvering around objects as necessary to come find you in a parking lot.

I appen er det differensiert mellom Summon og Smart Summon (ref skjermdumpen i post #1).

Jeg tenker på den beskrivelsen av summon i 2018 da folk kjøpte tesla da. Det ble lovt "smart summon" da. Dette er vel kanskje for nybestillinger nå.
Blir mye å holde styr på for Tesla, da de har endret beskrivelsen N ganger på sidene deres, og må levere forskjellig features under samme navn.
Jeg har selv EAP fra mars 2019 (og lovnad om oppgradering til FSD) og den har Smart Summon (selv om det ikke har noen nytteverdi i praksis).
Men for de som bestiller EAP nå, er jeg usikker på hva de kan forvente.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA