Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring slår seg ut på ladestasjon - Easee Home

Startet av Anderslien, fredag 18. september 2020, klokken 21:06

« forrige - neste »

Anderslien

Jeg har problemer med å lade min Tesla Model S fra en Easee Home ladestasjon. Det går fint å lade Audi E-Tron fra samme ladestasjon, men når jeg kobler inn bilen så går sikringen hver gang. Ladestasjonen er koblet opp mot 400v anlegg.

Noen som vet hvorfor dette skjer?

Bilen lader fint fra Tesla Vegglader, en annen type ladeboks koblet opp mot 230v og supercharging fungerer som normalt.

jannor

Hva er størrelsen på sikringen som er koplet til Easee laderen?
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

Anderslien

Sitat fra: jannor på fredag 18. september 2020, klokken 21:17
Hva er størrelsen på sikringen som er koplet til Easee laderen?

16 ampere. Jeg har dobbellader i bilen, dvs 22kw. Kan det være at ladeboksen er stilt inn på 22kw, så når bilen min begynner å lade, så trekker den så mye og sikringen går? E-tron lader jo kun med 11kw, så kan forklare det.

Tellus


RJK

Fra Kona sin EV-meny kan jeg redusere effekten i bilen, i tillegg til på "nødladeren". Har hørt at Tesla har samme mulighet, men kan ta feil. Prøv å se om du får endret i bilen, før du kobler til lader, og se om den da er stabil.


Funker det, kan du selvsagt få elektriker til å endre i ladeboksen, om du ikke får gjort det selv, gitt at du er komfortabel med å endre slikt selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Anderslien på fredag 18. september 2020, klokken 22:46
Sitat fra: jannor på fredag 18. september 2020, klokken 21:17
Hva er størrelsen på sikringen som er koplet til Easee laderen?

16 ampere. Jeg har dobbellader i bilen, dvs 22kw. Kan det være at ladeboksen er stilt inn på 22kw, så når bilen min begynner å lade, så trekker den så mye og sikringen går? E-tron lader jo kun med 11kw, så kan forklare det.
Still ned strømtrekket på skjermen i bilen og se om ikke det løser saken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Hold inne knappen over lysstripen, slik den går i service modus. Koble til wifi med pin koden. Så kan du justere ned maks strømstyrke selv
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Anderslien

Sitat fra: Kim- på lørdag 19. september 2020, klokken 08:41
Hold inne knappen over lysstripen, slik den går i service modus. Koble til wifi med pin koden. Så kan du justere ned maks strømstyrke selv

Jeg kan prøve det. Hvor finner jeg pinkoden?

turfsurf

PIN-koden kom på en klistrelapp sammen med laderen. Den skal man få av elektriker ved montering. Jeg klistret den bare på laderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Anderslien

Jeg kom meg inn nå. Den er stilt inn på 16a, samme som sikringen. Når bilen plugges i, så går det to sekunder, ladingen spretter opp på 24a og sikringen går. Virker som om bilen gjerne vil lade mer enn 16a og da går sikringen.


Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Anderslien

Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 10:14
Har du stilt ned ladestrømmen i bilen da???

Det går ikke. Jeg kan stille ned, men så fort den starter å lade så fyker ladeeffekten opp til 24a før jeg rekker å stille ned. Sikringen ryker med en gang. Det virker som om bilen ikke kommuniserer ordentlig med laderen så den ikke vet hva slags effekt laderen er stilt inn på.

jlan

#12
Hvis du slår av og på sikringen før du logger på Easee, så kan du se i installasjonsmenyen hvilken sikring den er satt opp for, og spenningene på hver fase. Så kan du jo evt. velge litt lavere strøm i easee hovedmenyen (eller i Tibber appen). Du vil også få en melding hvis du ikke har siste software oppdatering(235).

Det finnes også en easee app. hvor en kan gjøre endel. Ved å klikke på bildet av laderen (eller kW vinduet) kan en se konfigurasjon, strøm og spenninger
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

#13
Sitat fra: Anderslien på lørdag 19. september 2020, klokken 10:51
Sitat fra: Handyman på lørdag 19. september 2020, klokken 10:14
Har du stilt ned ladestrømmen i bilen da???

Det går ikke. Jeg kan stille ned, men så fort den starter å lade så fyker ladeeffekten opp til 24a før jeg rekker å stille ned. Sikringen ryker med en gang. Det virker som om bilen ikke kommuniserer ordentlig med laderen så den ikke vet hva slags effekt laderen er stilt inn på.
Rart, pleier alltid rekke å justere ladestrøm i bilen selv etter å ha plugget i. Men tror det kan funke å bruke umc (laderen med stikkontakt) på samme adresse/sted og justere ladestrøm til 10A feks, og så plugge i easee-laderen. Den husker ladestrøm på lokasjon. Kan hende det ikke funker om den ser at den er plugget i noe annet, men verdt å prøve.

Uansett skulle ladeboksen kommunisert til bilen at maks tillatt strømtrekk er 16A, da blir jo vanligvis det maks i bilen også..

Anderslien

Her er bilde av strømtrekk på hver kurs. Jeg bruker easee appen, men finner ingen mulighet til å justere ned maks strømtrekk på den. Kan prøve å laste ned tibber appen også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA