Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blå plugg - ladekladd

Startet av tromsø, fredag 18. september 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

RJK

#15
Sitat fra: tromsø på fredag 18. september 2020, klokken 23:26
Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. september 2020, klokken 23:06
Fra den blå trenger du en overgang CEE 16A 1 fase han til CEE 32A 1 fase hun
(Se link i annet tips lenger opp i tråden)

Takk. Er det mulig å kjøpe en slik overgang i en butikk i Sverige? Kanskje i Stockholm?

Og den røde typen 5 pin 3 fase pluggen, hvordan kan jeg få brukt den?


Både Jula og Clas Ohlson skal ha de adapterne du trenger...


Edit: Og Biltema som Orbit skriver.


EDIT2:


Selv kjøpte jeg disse to:
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400713/
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

For å lade via schukokontakten på ladekladden (8A, 1.8 kW), trenger du en av disse (begge vil gi samme effekt, f.eks Clas Ohlson og Jula har også slike), Og alle tre kjedene er vel også utbredt i Sverige:
Fra 16A 1-fas blåstikk: Biltema artikkelnummer 44-0078
Fra 16A 3-fas rødstikk: Biltema artikkelnummer 44-389 (rull litt ned på siden)

For å koble til 32A 1-fas blåstikk du har på ladekladden, trenger du en av disse. Begge alternativer vil gi 16A (3.7 kW)
Fra 16A 1-fas blåstikk: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/
Fra 16A 3-fas rødstikk: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-rod-16a-416-6/

Hadde du hatt ladekladd fra Audi med rødstikk, kunne du plugget denne rett i den røde kontakten og fått 11 kW. Jeg tror selve laderen du har (levert med blåstikk) er litt annerledes, og at det ikke går å kjøpe adapter fra Audi for å få full effekt på den du har. Men sender du et bilde av typeskiltet på baksiden av laderen, skulle det gå an å finne ut. Uansett, lite sannsynlig å finne den spesialkabelen som gir rødstikk direkte på ladekladden på en lørdag.....

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Igjen takk for svar alle. Men huff, dette var jo mer komplisert enn jeg trudde.

Den ladekladden fra audi med rødstikk, kan jeg kjøpe den av audi? Eller måtte man velge denne når man bestilte bilen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Du velger fritt mellom rød og blå når du bestiller bil. Dersom du har et bilde av typeskiltet på din kladd, er det fort å sjekke om det er samme boks, bare med forskjellig adapter (tror desverre ikke det). Den blå er mest anvendelig i Norge, mens den røde er det som fungerer best utenfor landegrensene.

Hele boksen kan kjøpes, men det er sikkert et femsifret beløp, så da finnes det tredjeparsløsninger som kommer rimeligere ut. Men om det kan kjøpes et tredje adapter i tillegg til de to du allerede har, kommer det nok rimeligere ut (men ikke billig.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Huskestue

Kan bekrefte at det ikke er samme boks og det er enten eller ved bestilling. Tror blått adapter virkrt på rød boks men ikke prøvd.

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Huskestue på lørdag 19. september 2020, klokken 01:22
Kan bekrefte at det ikke er samme boks og det er enten eller ved bestilling. Tror blått adapter virkrt på rød boks men ikke prøvd.
Er vel kanskje fordi blått stikk kan ta 1-fase 32A for 7,4kW medan rødt stikk tar 3-fas 16A for 11kW. Mulig dei har kjipa på kabeltverrsnitt og komponentar i ladekladden for 16A i forhold til 32A.  En felles versjon ville jo i praksis bli en 22kW variant, noko som eTron ikkje kan ta.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 19. september 2020, klokken 09:24
En felles versjon ville jo i praksis bli en 22kW variant, noko som eTron ikkje kan ta.
.... før dette kommer som en opsjon senere i år. Så spørs det om de da også leverer med en ladekabel som støtter 22 kW fra rødstikk....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Litt på siden, men en juice-booster med rett adapter håndterer både 1-fas og 3-fas på samme kladder. Bildet av alle adapterne gir en oversikt.  https://www.juice-world.com/juice-booster

Audi sin er enten 1-fas eller 3-fas, man er således forpliktet til enten blå eller rød pille....
så da må du ha 2 kladder for full fleks. Vet ikke om det finnes egen 16A adapter 1-fas til Audi en gang?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Sitat fra: daktari på lørdag 19. september 2020, klokken 10:21
Audi sin er enten 1-fas eller 3-fas, man er således forpliktet til enten blå eller rød pille....
så da må du ha 2 kladder for full fleks. Vet ikke om det finnes egen 16A adapter 1-fas til Audi en gang?
Audi sin er enten 230V eller 400V (i følge merkingen på baksiden). Det er en veldig merkelig løsning. Det logiske hadde vært å ha en ladekladd som kan leveres med både rød og blå kabel (usikker på om 400V kladden kan fungere med blå plugg). Veggmonterte ladestasjoner finnes jo bare i en utgave ...
Men Audi er nok aldri i føringen for å velge en bra løsning for oss kunder, det må vel være noe i det valget som er bra for dem.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

De fleste AC ladeledninger som følger med som standard til elbiler støtter bare Schuko kontakt inntil 8A. Så løsningen til Audi er da mye bedre, selv om du må velge mellom 230 og 400V.

Hårek

Da tenker du på biler som koster ned mot 1/3? Jeg syns man skal forvente at e-tron er mye bedre.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

#26
OK, hvilke er det som leveres med støtte for både blå og rød industrikontakt ?
Hva leveres med EQC og i-pace ?

Nå er det ikke slik at jeg forsvarer Audi i tykt og tynt. Synes for eksempel det er skuffende at drivverket støyer overraskende mye i 50-55 km/t. Men det hører hjemme i en annen tråd. Ladeløsningen for AC har jeg ingenting å utsette, på selv om jeg gjerne skulle sett at den støttet 22 kW.

Hårek

Irrelevant. Jeg påpeker bare at det ikke ser ut til å være noen teknisk grunn til å ha to forskjellige ladekladder. Du har ikke noe å bidra med til den diskusjonen?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Internt i 11 kW ladekladden trengs det "bare" litt større dimensjoner på ledninger og kontaktor for å tilby 22 kW. Det kan og godt være at det allerede er på plass. Men kabelen som går ut på bilsiden er 5G2,5. For 22 kW på denne være 5G6, dvs dobbelt så stort tverrsnitt og tyngde.

Det hadde selvfølgelig vært ønskelig om Audi sin kladd hadde modularitet på linje med Juicebooster eller lignende, men samtidig er det vel heller ingen bilmerker som i dag leverer en kladd som takler og utnytter masimalt alt av kontaktvarianter opp til 22 kW. (Unntaket er vel Jaguar, som en kort periode leverte med nettopp Juicebooster til de første kundene da de hadde lovet litt mer enn de selv kunne levere).

Og tilbake til tromsø sitt opprinnelige problem med "hvordan får jeg ladet her": Løsningen er type-2 ladestasjoner som destinasjonsladning. Det å ha med seg en koffert med adaptere for kunne koble på det som finnes av kontakter på tur, vil forhåpentligvis migrere over til type-2 som standard. Og da trenger ikke brukerne vite noe om strømstyrke, antall faser, overganger, nedsikring av maksimalstrøm etc.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Orbit, jeg håper virkelig du har rett og at vi kun vil trenge type 2 etter hvert. Men frykter at vi som kjører i nord Norge og nord Sverige vil trenge en god del adaptere flere år fremover
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA