Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blå plugg - ladekladd

Startet av tromsø, fredag 18. september 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

tromsø

Er ute på langtur fra Tromsø til Stockholm med en 50. Der vi skal overnatte ikveld finnes en blå plugg på 3.7kW. Får jeg 3.7kW hvis jeg skifter ut schuko til blå på ladekladden?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Ja!

Men husk:
- Den blå pluggen som følger med ladekladden er for enfase 32A CCE-stikk. Sjekk at den passer!

- På 100% innstillingen på kladden vil den forsøke å trekke 32A, altså over 7kW. Hvis det er en 16A kurs, vil sikringen gå. Du må i så fall stille den på 50%, da får du ca 3,4-3,7kW
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#2
Stikket der du skal stoppe er mest sannsynlig 16A. Du trenger da en overgang, men det er ikke hyllevare så mange steder. Eksempel: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/

Reserveløsning: Kjøp overgang fra 16A blåstikk til Schuko, og bruk denne sammen med schuko på ladekladden. Du blir da begrenset til 10A (2,4 kW) 8A (1.8 kW). Dette er ikke forskriftsmessig løsning, da adaptere som ikke er levert med ladekabelen ikke skal benyttes. Men i nødsfall......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Reserveløsning: Kjøp overgang fra 16A blåstikk til Schuko, og bruk denne sammen med schuko på ladekladden. Du blir da begrenset til 10A (2,4 kW).
Hvordan skulle det gå til? Ladekladden vil fremdeles gi 8A, den er på Schuko.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Stikket der du skal stoppe er mest sannsynlig 16A. Du trenger da en overgang, men det er ikke hyllevare så mange steder. Eksempel: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/

Den der må da være både ulovlig og farlig å bruke da den ikke har sikring. Dvs. at man kan prøve å trekke 32A gjennom en 16A kontakt uten at en sikring går. Tror eltilsynet bør varsles om den der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Sitat fra: Hårek på fredag 18. september 2020, klokken 15:44
Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Reserveløsning: Kjøp overgang fra 16A blåstikk til Schuko, og bruk denne sammen med schuko på ladekladden. Du blir da begrenset til 10A (2,4 kW).
Hvordan skulle det gå til? Ladekladden vil fremdeles gi 8A, den er på Schuko.

My bad, tenkte på gamle kladden til i3 som dra 10A, jeg har ikke brukt Schuko-pluggen til e-tron. Retter nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

#6
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2020, klokken 15:46
Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Stikket der du skal stoppe er mest sannsynlig 16A. Du trenger da en overgang, men det er ikke hyllevare så mange steder. Eksempel: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/

Den der må da være både ulovlig og farlig å bruke da den ikke har sikring. Dvs. at man kan prøve å trekke 32A gjennom en 16A kontakt uten at en sikring går. Tror eltilsynet bør varsles om den der...

Er det ikke motsatt som er utenfor da? Her vil sikringen som sitter på 16A-kursen gå. Det er vel heller der en går fra 32A på vegg til 16A at det må sikres ned. Eller? Denne er i så fall ikke lovlig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Virker som du har den rette adapteren, som og er beskrevet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2020, klokken 15:46
Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Stikket der du skal stoppe er mest sannsynlig 16A. Du trenger da en overgang, men det er ikke hyllevare så mange steder. Eksempel: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/

Den der må da være både ulovlig og farlig å bruke da den ikke har sikring. Dvs. at man kan prøve å trekke 32A gjennom en 16A kontakt uten at en sikring går. Tror eltilsynet bør varsles om den der...

Er det ikke motsatt som er utenfor da? Her vil sikringen som sitter på 16A-kursen gå. Det er vel heller der en går fra 32A på vegg til 16A at det må sikres ned. Eller? Denne er i så fall ikke lovlig.

Jeg er også enig med Orbit her:
Det er vel for å gå fra et 32A uttak og til et 16A støpsel (og kabel) det kreves ekstra sikring...

Her er det jo vegguttaket som er 16A typen og sikret med 16A sikring i sinringsskapet. Og så skal det overgang til bilens medfølgende 32A støpsel.

Ingen mulighet for å dra 32A da uten at sikring ryker.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Takk alle for tips og forslag. Kommer frem 21 ikveld og ja, da får vi helt enkelt se hvis min blå plugg passer eller ikke of hva det blir for ladefart :)

Kommer tilbake med rapport
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 18. september 2020, klokken 15:46
Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 15:15
Stikket der du skal stoppe er mest sannsynlig 16A. Du trenger da en overgang, men det er ikke hyllevare så mange steder. Eksempel: https://www.besen.no/product/overgang-cee-bla-32a-232-6-til-cee-bla-16a-216-6/

Den der må da være både ulovlig og farlig å bruke da den ikke har sikring. Dvs. at man kan prøve å trekke 32A gjennom en 16A kontakt uten at en sikring går. Tror eltilsynet bør varsles om den der...

Er det ikke motsatt som er utenfor da? Her vil sikringen som sitter på 16A-kursen gå. Det er vel heller der en går fra 32A på vegg til 16A at det må sikres ned. Eller? Denne er i så fall ikke lovlig.

Ja, det var den jeg tenkte på. Har sett den før, trodde det var den som ble linket til nå også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tromsø

Kom frem til Hemavan kl 22 ikveld.

Den blå adapteren fungerte desverre ikke. Fant en annen type blå 3 pin og en rød 5 pin plugg her ved hotellet, se bilder. Hvilke adaptere må jeg ha for å kunne bruke slike?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Fra den blå trenger du en overgang CEE 16A 1 fase han til CEE 32A 1 fase hun
(Se link i annet tips lenger opp i tråden)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. september 2020, klokken 23:06
Fra den blå trenger du en overgang CEE 16A 1 fase han til CEE 32A 1 fase hun
(Se link i annet tips lenger opp i tråden)

Takk. Er det mulig å kjøpe en slik overgang i en butikk i Sverige? Kanskje i Stockholm?

Og den røde typen 5 pin 3 fase pluggen, hvordan kan jeg få brukt den?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Hårek

Det er mulig å bruke en overgang fra den røde, men vet ikke om en slik finnes å få kjøpt. Ville gi samme effekt som den blå, ca 3,6 kW.
En 400V ladekladd har en slik rød plugg, den gir 11 kW.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA