Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC + 230V IT nett + Model S 2014 med dobbellader

Startet av nlig, fredag 18. september 2020, klokken 13:49

« forrige - neste »

nlig

Hei,

Har satt opp en Tesla Wall Connector for lading av en 2014 Model S med dobbellader. Har 230V IT nett med 3x50A hovedsikring.

Elektriker anbefalte å sette opp en 4mm2 PFXP kabel med 3x20A sikring + jordfeilbryter B. Alt er installert og er litt usikker på hvilken innstillinger skal brukes til lading. Elektriker hadde ikke installert TWC før.

Hvis jeg setter TWC på 16A, blir ladeeffekten i bilen 4 kW. Stemmer det at strømmen over L1 er da 16/sqrt(3) = 9A, samme på L2 og 16A på L3 (N i TWC)? Da er ladeeffekten 2 * 9A * 230V = 4.2 kW med lading over 2 faser.

Har prøvd for noen minuter med 32A i TWC, da viser bilen ladeeffekt på 8 kW. Men da blir det 18A på L1 og L2, og 32A på L3? Skulle ikke automatsikring slå av med 32A på L3, med 20A sikring?

Ser ut som elektriker har kanskje anbefalt feil og skulle ha installert 6 mm2 kabel med 40A sikring?

Muffinman

Med dobbeltlader og "riktig" koblet kan du oppnå 8,5kW. Da vil en faseleder se 32A og de to andre rundt 18A.
På 20A kan du oppnå ca 5,3kW.

Tipper elektrikeren har satt opp avtalt sikring, men viktig å ta med seg at karakteristikken som er valgt avgjør hvor lenge overbelastningen kan vare før den løser ut. En 20A vil dermed kunne belastes med 32A en tidsperiode. Hvor lang denne er avhenger av hvilken karakteristikk som er valgt.

Et tips er å sjekke kabeltversnittet; ingen elektriker med vettet i behold setter 40A sikring på 4kv kabel :)

Orbit

32A på 20A sikring er 1.6x overlast. En B-sikring (som er det mest vanlige) vil ikke løse ut umiddelbart før et sted mellom 3x - 5x overlast. Med "bare" 1.6x, skal sikringen garantert ikke løse ut før det har gått et par minutter (for å kunne tåle kortvarig høy last fra vaskemaskinmotor eller lignende som starter), og men samtidig garantert løse ut før det har gått ca 15 minutter (på øyemål i databladet).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Ja karakteristikk utgjør langt mer for kortvarig mangedobbel belastning enn utløserkarakteristikk over lengre tid.
Flere som har forsøkt å forklare det litt enkelt og ryddig her:
https://byggebolig.no/elektro-belysning/automatsikring-a-type-b-type

Elbiler pleier starte ganske skånsomt med jevn opptrapping. Da er ikke karakteristikk så nøye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nlig

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. september 2020, klokken 14:03
Med dobbeltlader og "riktig" koblet kan du oppnå 8,5kW. Da vil en faseleder se 32A og de to andre rundt 18A.
På 20A kan du oppnå ca 5,3kW.

Tipper elektrikeren har satt opp avtalt sikring, men viktig å ta med seg at karakteristikken som er valgt avgjør hvor lenge overbelastningen kan vare før den løser ut. En 20A vil dermed kunne belastes med 32A en tidsperiode. Hvor lang denne er avhenger av hvilken karakteristikk som er valgt.

Et tips er å sjekke kabeltversnittet; ingen elektriker med vettet i behold setter 40A sikring på 4kv kabel :)

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 14:11
32A på 20A sikring er 1.6x overlast. En B-sikring (som er det mest vanlige) vil ikke løse ut umiddelbart før et sted mellom 3x - 5x overlast. Med "bare" 1.6x, skal sikringen garantert ikke løse ut før det har gått et par minutter (for å kunne tåle kortvarig høy last fra vaskemaskinmotor eller lignende som starter), og men samtidig garantert løse ut før det har gått ca 15 minutter (på øyemål i databladet).

Ok så :

- Anlegget som den er nå kan ikke brukes til 8.4 kW lading (med 18A/18A/32A på L1/L2/L3) siden sikringen vil løse ut etter 10 -20 min. Også er kabel underdimensionert.

- Anlegget kan evt brukes med 11.5A / 11.5A / 20A (5.3 kW) med 4mm2 kabel. Evt bytte til 25A sikring? En 4mm2 PFXP taler 20A over 12-15 timer? Kabelen ligger opp på loftet og på utsiden av fasade.

- Helst må kabel byttes til 6,8 eller 10 mm2 for å få max effekt ut av "3 fase" IT.

- Kanskje litt dårlig råd fra elektriker ...

jkirkebo

Sitat fra: nlig på fredag 18. september 2020, klokken 14:44
- Anlegget som den er nå kan ikke brukes til 8.4 kW lading (med 18A/18A/32A på L1/L2/L3) siden sikringen vil løse ut etter 10 -20 min. Også er kabel underdimensionert.

- Anlegget kan evt brukes med 11.5A / 11.5A / 20A (5.3 kW) med 4mm2 kabel. Evt bytte til 25A sikring? En 4mm2 PFXP taler 20A over 12-15 timer? Kabelen ligger opp på loftet og på utsiden av fasade.

- Helst må kabel byttes til 6,8 eller 10 mm2 for å få max effekt ut av "3 fase" IT.

- Kanskje litt dårlig råd fra elektriker ...

Ja, du burde nok lagt ut en større kurs siden pristillegget hadde vært minimalt. 6mm2 sikret med 32A og ladestasjon innstilt på 25A tenker jeg hadde passet bra. Lading på 32A gjør at man bør ha 3x63A hovedsikring for ikke å risikere trøbbel, med din 3x50A ville jeg sagt maks 25A.

Med den kabelen og sikringen du har kan du stille TWC på 20A. Det tåler kabelen fint, og høyst sannsynlig vil sikringen heller ikke løse ut. Ladeeffekt blir da ca. 5,3kW.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

Bare for å oppklare, Karakteristikk på en sikring har ingenting med Hvortid sikringen skal løse ut ved overlast. Karakteristikk er kun hvor mye strøm sikringen tåler under veldig korte perioder (typ normalt noen sekunder). Det som har noe å si ved overlast er vernet sitt i2 verdi (garantert utkobling innen en time). For å tilfredsstille nye normer ligger denne på 1.2-1,3. på eldre vern ligger den på 1,45. Hvis du har 20A vil sikringen garantert koble ut innen en time ved 24A.

Prisforskjellen på en 20A va 32A sikring er minimalt (typ 50kr). Største kosten er kabelen.
Du kan fint bruke 3x32A hvis du får elektrikeren din til å legge fasene fordelt. Feks at L1 og L2 som trekker minst ligger på samme som koketoppen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA