Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endring av ladenivå opp/ned

Startet av tgmachine, mandag 21. september 2020, klokken 10:57

« forrige - neste »

tgmachine

Hei,

I går ladet jeg min Model 3 LR til 79/80%. Bilen står i en garasje. Stoppet ladingen, hadde ikke på noe "scheduled charging" og lot kabel være plugget i. I dag morges var ladenivået på 84%. Det falt fort til 82% i løpet av 1-2km, og jeg hadde nesten full regenerativ bremsing.

Hvorfor kan ladenivået gå opp såpass mye? 1% pluss/minus skjønner jeg jo. Men dette er vel litt mye? Klager jo egentlig ikke, går jo opp. Men er dette normalt?

-tgmachine


sjokomelk

Bilen kalibrerer BMS (Battery Management System) når den står parkert. Så det kan ha vært litt ubalanse mellom cellene, eller så har den ikke klart å måle nøyaktig tidligere. Typisk blir den litt på bærtur hvis bilen har vært våken i lengre tid og du har hurtigladet en del. Da hender det at batteriprosenten spretter opp 2-3-4% mens den står parkert. Dette er helt normalt og ikke farlig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tgmachine

Sitat fra: sjokomelk på mandag 21. september 2020, klokken 11:44
Bilen kalibrerer BMS (Battery Management System) når den står parkert. Så det kan ha vært litt ubalanse mellom cellene, eller så har den ikke klart å måle nøyaktig tidligere. Typisk blir den litt på bærtur hvis bilen har vært våken i lengre tid og du har hurtigladet en del. Da hender det at batteriprosenten spretter opp 2-3-4% mens den står parkert. Dette er helt normalt og ikke farlig.

Jeg hurtiglader "aldri". Lader hjemme på en 16A sikring. Men da slipper jeg nok kanskje å rapportere dette som en feil?

-tgmachine

Lapskaus

Har skjedd med meg flere ganger også. BMS kalibrering som det blir sagt her, plus at 80% på et kaldt batteri som lades på natta sikkert kan være et par prosent mer når det blir litt varmt. Merka det spesielt i sommer når lading ble ferdig i fire tida på natta og bilen stod til midt på dagen med 35 grader i garasjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA