Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skilpadde ved halvt batteri

Startet av Loff, fredag 18. september 2020, klokken 11:29

« forrige - neste »

TB

#15
Denne video har du sikkert sett?
https://www.youtube.com/watch?v=YcL4UvGvWkA


  • Om du har tid kan du først måle pakka du har idag (med eksempelvis caniOn app)
  • Dermed har du oversikt over hvilke celler som stopper deg (grensen er på 2,75 V, da vil bilen stoppe.)
  • Så bytter du til "ny" batteripakke. Det vil trolig ikke kreve noe omprogrammering...
  • Måler denne pakka på samme måten med caniOn app.
  • Så tar du ut pakka fra bilen, og bygger om den beste av de.
  • Bytter ut de svake cellene med de beste fra den andre.
  • Setter så inn den ombygde pakka.

Dermed har du fått et "superbatteri".
Den svake pakka kan fungere som et "hyttebatteri" eller lignende stasjonært energilager. Om kapasiteten er redusert vil ikke gjøre noe for stasjonær bruk.

Det er en del arbeid.. Men, løftebukk har du - som gjør det hele mye enklere.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Sitat fra: ACCEPTUS på tirsdag 22. september 2020, klokken 14:16
Kommer du deg til bergen kan du ta "danskebåten" fjordline inneriks til stavanger 😀 ved batteribytte starter du med å fjerne førerstolen for å komme til bryteren til batteriet. Denne halverer spenningen på batteriet, ellers er det bare å skru av alle plast deksel under bilen og deretter alle hv-koblingene og andre ledninger, husk jordingspunktene.

Jag kom på att tänka på servicepluggen under förarstolen som du nämner, gör den inte høgspänningskablarna under bilen strömlösa när den är borttagen? Jag menar jag läste nånstand att den måste tas ut innan plastkåporna under bilen demonteras.

Loff

Har også forstått det slik, men på ein YouTube-video eg såg vart det ikkje gjort. Både bil og mekaniker var fortsatt i live etterpå.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ACCEPTUS

Engolf, nei du bare halverer spenningen fra 360vdc til 180vdc. Dette er likespenning, ikke like farlig som ac vekselspenning som du har hjemme i huset.

engolf

Nu måste du vara försiktig med att skriva "inte lika farlig", för i ett bilbatteri är det mer än nog ström till att döda en. :angel:

bcx238h

#20
Sitat fra: ACCEPTUS på torsdag 24. september 2020, klokken 19:53
... Dette er likespenning, ikke like farlig som ac vekselspenning som du har hjemme i huset ...

!!! Feil utsagn !!!
Likespenning ER farligere enn vekselspenning.

Hvorfor?

Når du kommer i kontakt med en skadet strømledende kabel med vekselspenning, så overlagrer 50Hz strømmen nervesignaler i kroppen din og det kan føre til at du ikke får slippet kabelen. MEN siden strømmen 50 ganger i sekundet gjennomgår nullpunktet, er sjansen stor å få revet seg løs.

Likespenning derimot gir deg ikke denne sjansen. Likespenning er alltid på samme nivå.
(Jeg snakker ikke om pulserende likespenning slik ladere har til fly o.l.)

Derfor er maks grensen for berøringsspenning for en vekselspenning 50V (barn, dyr 25V).
Og maks grensen for berøringsspenning for en likespenning er 120V (barn, dyr 60V).

Hvorfor høyere verdi for likespenning?
Spenningen er ikke hovedproblemet, men strømmen.
En 50Hz strøm i kroppen utløser hjerteflimmer OG kjemiske reaksjoner - proteiner, eggehviter klumper og kan utløse tromboser.
En likestrøm utløser ikke hjerteflimmer, MEN kjemiske reaksjoner.

Derfor burde alle som har hatt strømgjennomgang med små brannmerker overvåkes på sykehus i minst 24 timer og deretter de neste 48 timer.

Så kjære elbil venner, vær forsiktig når dere skrur på deres biler og utstyr!
Alltid mål alle ledninger som henger løse eller som skal kobles fra!
Heller en gang for mye enn ...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA