Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skilpadde ved halvt batteri

Startet av Loff, fredag 18. september 2020, klokken 11:29

« forrige - neste »

Loff

Min nyinnkjøpte i-Miev med 165000 km på nakken viser skilpadde om eg gir på litt, allerede frå ca. 65% batteri og nedover. Oppgitt rekkevidde er i området 60 til 80 km uten bruk av varme og med 70-80 km/t normal kjøring. Tyder dette på dårlig celle(r) i batteriet, eller er det jevn slitasje etter såpass mange km? Ser at eg kan få kjøpt ei batteripakke med ca 70000 km for 10000 kroner, er det stor jobb å bytte batteripakke kontra bytting av eventuelle svake celler? Har løftebukk og kjenner elektriker.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

engolf

165k mil är ganska mycket, så man får förvänta att batteriet har tappat en del kapacitet, och mest i øvre/nedre "register".
Att byta celler är nog inget stort jobb om man kan detta och har tid/kunskaper, men med så pass många km hade jag kanske bytt hela batteripaketet.
Innan du gör nånting kan jag rekommendera felsöka och ta reda på om det är batteriet som inte längre tål belastningen, eller kanske andra elektriska komponenter som ställer till det. Men som du skriver tror jag också det är en/några celler som inte längre klarar hålla på spänningen.

Loff

 :+1:
Har tenkt meg på "langtur" i dag, (ca 100 km med 600 m stigning) så da får vi testa hurtigladinga :)
Må ein inn med diagnoseutstyr ved batteribytte, eller vil bilen greie å kjøre uten?
Er det eventuelt nokon som kan hjelpe i såfall?
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Ladesesjon 1: 28 til 55 %, 23 minutt, 2,69 kWh med gjennomsnitt 7,02 kW. Kobla frå og starta igjen, med 2,76 kW i fart. Tenkte det var like greit med sakte og stilte meg på flexi, men det fungerte ikkje (kanskje kabel? Aldri prøvd den før). Tilbake på "hurtig"
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ACCEPTUS

Kjøp en obd2 blåtann dongle og last ned canion appen, den er perfekt til å overvåke cellene under kjøring.

Loff

Har appen, kva dongle er best?
Ser ut som det hjalp litt med djuputlading, skilpadde kom mykje seinare på heimturen 8)
Om nokon i Møre og Romsdal kan bistå med batteribytte, spesielt omprogrammering er det kjekt. Har BE og tilgang på biltralle, eventuelt løftebukk og tilgang til kaffe og servering..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Type 2 til type 1-kabelen fungerte fint etterpå, så enten var bilen sur etter hurtigladinga, eller så var noko feil med flexi-stolpen på Gjøra.. Var spennende opp Gråura, men gjekk over all forventning
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ACCEPTUS

Jeg er strålende fornøyd med denne:
https://a.aliexpress.com/_mMtGzJd

Kom med bilen til stavanger, så bytter jeg batteri gratis om du kjøper fra meg og jeg får beholde det gamle. 10.000kr.

Loff

Stavanger er litt lenger enn eg såg for meg, men kan bli aktuelt om ingen i Møre og Romsdal eller Trøndelag kan bistå. Batteripakke har eg kjøpt på Sjøholt.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

TB

#9
Det første du må gjøre er å finne ut om hele batteriet er slitt, eller om det er enkelt celler som er slitt.

Det kan du finne ut med en eksempelvis OBDLink LX blåtann dongel og  caniOn app

Kan lese om OBDLink LX blåtann dongel her https://elbilforum.no/index.php?topic=53064.0

Her er en tråd der det med helt enkle midler ble byttet en enkelt celle i en trilling: https://elbilforum.no/index.php?topic=38538.0
Det var ikke nødvendig med noe diagnoseutstyr ved bytte av en enkelt celle.

Men, det er viktig å vite hvilke celler en skal bytte. Om en bytter hele batteripakken er jeg usikker om bilen vil kreve noe diagnoseutstyr - om det da må programmeres om.

Sjekk hvilken årsmodell pakken kommer fra, det er to ulike batterityper - LEV50 frem til ca 2012 og LEV50N etter 2012. i-Miev fortsatte med 88 celler, de franske reduserte til 80 celler på LEV50N celletypen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Loff

Har 2011-bil og nypakka er frå 2012, så det skal vel passe? Tenkte å ta vare på dei gode cellene frå det gamle batteriet.
Skal bestille meg dongle.
Nokså sikkert at det er svake celler. Dersom eg mellomlader litt kan eg kjøre batteriet ned mykje lenger før eg får skilpadde.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Er bilen kjørbar etter bytte av pakke, eller må den omprogrammeres først? Forhandler kan sikkert ta det, men hadde mest lyst til å ta den fysiske jobben sjølv (med litt hjelp av youtube)
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ACCEPTUS

Antar med stor sansynlighet at det er bare å bytte batteri, ingen koding som trengs. Jeg har sågens kun byttet enkeltceller i batteri, og derav ingen koding. Men har byttet batteri i en leaf, og den måtte til koding hos nissan, da den kun kunne kjøres i nødmodus etter batteribytte.
Mjauen er såpass simpel bil at den har vel knapt noe nødmofus og derav neppe noe koding av batteri. Jeg hadde tatt sjangsen å byttet.
Det er ikke store jobben om du har bukk, og tralle til å ha batteriet på, 4 timer fra du starter til du plugger lader i 👍🏻

Loff

Supert! Ting å passe på så eg ikkje ødelegg noko?

Skulle gjerne dratt til Stavanger og fiksa det der, men det er nokså langt å kjøre med redusert fart på hurtiglading. Alternativet er så klart å ta hurtigruta til Bergen, da er eg jo nesten framme..

Om nødmodus er likt som ved treg girvelgermekanisme er det null stress å kjøre bilen til nærmaste forhandlar.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ACCEPTUS

Kommer du deg til bergen kan du ta "danskebåten" fjordline inneriks til stavanger 😀 ved batteribytte starter du med å fjerne førerstolen for å komme til bryteren til batteriet. Denne halverer spenningen på batteriet, ellers er det bare å skru av alle plast deksel under bilen og deretter alle hv-koblingene og andre ledninger, husk jordingspunktene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA