Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kø i GPS

Startet av Sandra87, torsdag 17. september 2020, klokken 23:29

« forrige - neste »

Sandra87

Selger anbefalte meg å sette inn SIM-kort i bilen, for da kan man se om det er kø på vei hjem.
Prøvde i dag, stod i kø. Men GPS viste ikke dette. Noen innstillinger? Så den ihvertfall stod på satellitt.

Hårek

Kanskje ha sa (eller burde sagt) litt mer? Det vises bare på en del hovedveier, veien farges grønn eller rød. Og så kan det vises 'fareskilt' som man kan trykke på for å få opp mer informasjon.
Har ingenting med visningsmodus (satelitt) å gjøre.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Sandra87

Sitat fra: Hårek på fredag 18. september 2020, klokken 07:34
Kanskje ha sa (eller burde sagt) litt mer? Det vises bare på en del hovedveier, veien farges grønn eller rød. Og så kan det vises 'fareskilt' som man kan trykke på for å få opp mer informasjon.
Har ingenting med visningsmodus (satelitt) å gjøre.

Han sa ikke mer. Sa bare at den brukt han hjem. Og er samme «hovedveien» jeg kjører hjem. 🤔 Får prøve igjen i dag

ThomasEL

Min erfaring er at dette fungerer noenlunde greit, i alle fall langs hovedveier.
Men det forutsetter jo selvsagt at vegvesenet eller hvem det er har lagt ut info om kø.
Så sporadiske, kortvarige kødannelser vil ikke nødvendigvis fanges opp...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Typisk vil du se om det er kø på den samme veiene som f.eks. Google maps viser dette.

I nest nederste rute til høyre på navigasjonsskjermen skal det stå "Online" dersom den kan hente trafikkdata over mobilnett (SIM-kort). Står det "TMC" henter den dette over radio (gitt radio er innstilt på en kanal med trafikkinformasjon).

Du kan også sjekke innstillinger for kartvisning ved å trykke tannhjulet oppe til høyre. Der er det en egen innstilling for om trafikkinformasjon skal vises eller ikke. Og så lurer jeg på om du faktisk må ha en destinasjon inne i navigasjonen før den viser trafikkinformasjon..... usikker her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

Uansett så er trafikkinformasjon fra Audi og Volkswagen elendig.  :-1:

Mangler data på mange mindre veier. I Google maps så er det trafikkvisning i de veiene også.

Her har VAG mye å forbedre!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Sitat fra: Amatøren på fredag 18. september 2020, klokken 09:25
Uansett så er trafikkinformasjon fra Audi og Volkswagen elendig.  :-1:

Mangler data på mange mindre veier. I Google maps så er det trafikkvisning i de veiene også.

Her har VAG mye å forbedre!

Tenker du da helt ned på fylkes- og kommunale veier? Eller opplever du også det mangler på riksveier?

Jeg har som sagt stort sett erfart at det vises relativt bra, selvsagt på Europaveiene, men også f eks Rv9 Setesdal og noen småveier i Øvre Sirdal. I den grad jeg har opplevd det som dårlig, så er det heller at det har vist litt for mye/for konservativt. Altså at det har virket som veien er stengt, mens man i virkeligheten kan passere i ett felt med lysregulering eller manuell dirigering.

Mulig den er bedre på "planlagt kø", slik som veiarbeid, enn rushtidstrafikk..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Amatøren

Helt ned på kommunale veier.

Ofte (alltid?) mangler en del småveier i Asker, men som har trafikk anvisning på Google maps.

Dette har jeg sjekket ut mange ganger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektro

Sitat fra: Orbit på fredag 18. september 2020, klokken 08:25
Typisk vil du se om det er kø på den samme veiene som f.eks. Google maps viser dette.

I nest nederste rute til høyre på navigasjonsskjermen skal det stå "Online" dersom den kan hente trafikkdata over mobilnett (SIM-kort). Står det "TMC" henter den dette over radio (gitt radio er innstilt på en kanal med trafikkinformasjon).

Du kan også sjekke innstillinger for kartvisning ved å trykke tannhjulet oppe til høyre. Der er det en egen innstilling for om trafikkinformasjon skal vises eller ikke. Og så lurer jeg på om du faktisk må ha en destinasjon inne i navigasjonen før den viser trafikkinformasjon..... usikker her.

Jeg har mange ganger tatt bilde av skjermen på mobilen og i bilen, for det korresponder ikke alltid. Veldig ofte viser ikke bilen kø på E6 i rushtrafikken rundt Oslo f.eks. Den har også ledet meg rett inn i kø med pussige veivalg i Oslo. Mulig dette har blitt bedre etter at bilen fikk div. oppdateringer ifbm. 30k service, men jeg har kjørt mindre i det siste. At jeg har ekstra SIM i bilen hjelper i alle fall ikke.

De gangene jeg kjører RV4 viser bilens navigasjon aldri kø, det har den aldri gjort. Ikke én gang. Selv om den samtidig viser kø på mange av sideveiene i Groruddalen, og på E6 og Østre Aker. Det er veldig irriterende, for man kjører jo gjerne der det tilsynelatende ikke er kø.. Til de som er ukjent med veien, er det er alltid kø på RV4 ut av byen i rushtiden og ekstra ille på utfartsdager da det i en årrekke har vært en «snarvei» til fjellet.

Er ikke RV4 hovedvei? Hva er kriteriene for dette? Det er jo Riksvei, og i en rapport fra Ny Anslyse står det «Trafikken på Rv4 varierer betydelig. På det høyeste, som ved Gjelleråsen, er årlig døgntrafikk (ÅDT – årlig trafikk dividert på antall dager i året) nesten 26.000.»

Virker nesten som en eller annen tysker har slettet RV4 fra systemet. Er det ingen Audi av noe slag som viser kø der? Er det noen som har samme problem på andre, større veier i Norge? Har meldt dette til Møller, men de forstår ikke problemet og babler om SIM og innstillinger.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA