Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS oppgtadering. Hvorfor betale?

Startet av Yme, torsdag 17. september 2020, klokken 10:41

« forrige - neste »

Asbjornel

#15
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.

El-boy

Sitat fra: Asbjornel på søndag 21. mars 2021, klokken 13:35
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.
Chademo på 100kW får du ikke utnyttet med Tesla chademo adapter. Det er begrenset til 125A og du får vel i beste fall 44kW igjennom dette ...

o.b.lix

Var i Førde og Florø, der er det ikke Tesla-ladere, men kunne lade på begge steder på 150kw-ladere fra BKK fordi jeg hadde CCS-adapter. Veldig godt kjøp, dette adapteret!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SilverArrow

Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

Eg ladet på Aksdal 18.mars med CCS adapter på den nye ladeplassen og me var kun 2 biler som stod langt fra kvarandre og 20.mars på den gamle ladestasjonen der me var 4 biler.
Kan bekrefte at da gjekk mykje seinere med CCS adapter på Aksdal.
Lada til 90% begge plasser og på slutten lada CCS med ca 22kw og den gamle stasjonen med ca 43kW.
Begge plasser med varmt batteri.
CCS starta på ca 53kW. Den gamle stasjonen på ca 130kW.
Rekne med at begge skulle hatt tilsvarende fart mellom 80% og 90%.
2015 P85DL+ - Utlevert 03.03.15

Muffinman

Sitat fra: El-boy på søndag 21. mars 2021, klokken 19:07
Sitat fra: Asbjornel på søndag 21. mars 2021, klokken 13:35
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.
Chademo på 100kW får du ikke utnyttet med Tesla chademo adapter. Det er begrenset til 125A og du får vel i beste fall 44kW igjennom dette ...
Makset 48kW @ 67% soc før cappingen av ladehastigheten på 85-pakkene. Nå slutter det å stige 10% tidligere på en god del lavere effekt før det går ned igjen.

Olee

Sitat fra: SilverArrow på torsdag 01. april 2021, klokken 10:51
Sitat fra: Yme på torsdag 17. september 2020, klokken 10:41
Har akkurat hatt min gamle Model S inne for å få CCS lading montert. Prøvde lading på ny lader i Aksdal og fikk kun 50kw...forventet mer.
Tenkte og på at jeg kjøpte bilen med lovnad om gratis lading så lenge bilen virker på Tesla ladestasjoner. Hvorfor skal da jeg betale for denne endringen? Da blir det jo ikke helt gratis likevel??!

Eg ladet på Aksdal 18.mars med CCS adapter på den nye ladeplassen og me var kun 2 biler som stod langt fra kvarandre og 20.mars på den gamle ladestasjonen der me var 4 biler.
Kan bekrefte at da gjekk mykje seinere med CCS adapter på Aksdal.
Lada til 90% begge plasser og på slutten lada CCS med ca 22kw og den gamle stasjonen med ca 43kW.
Begge plasser med varmt batteri.
CCS starta på ca 53kW. Den gamle stasjonen på ca 130kW.
Rekne med at begge skulle hatt tilsvarende fart mellom 80% og 90%.
Ladet på Aksdal for en uke siden. Og jeg kan bekrefte at med CCS adapter på min veteran startet ladingen på 130kW. 42 grader på batteriet og 10% ved start. Så at du kun fikk 53kW skyldes nok en feil. Ikke det at jeg forsvarer Tesla og ladehastigheten, for fort gikk det ikke etter 5 minutter...

Athina

Har en TMX produsert oktober 2017 og vurderer å oppgradere til CCS.

Lader bilen hjemme med en type 2 kabel, nok for hverdagsbruk.

Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

Thomas Parsli

Sitat fra: Athina på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:09
Har en TMX produsert oktober 2017 og vurderer å oppgradere til CCS.

Lader bilen hjemme med en type 2 kabel, nok for hverdagsbruk.

Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

Du beholder kontakten i bilen, men får med et adapter (https://www.tesla.com/sites/default/files/CCS/CCS_Combo_2_Adapter_no-NO.pdf).
Med adapteret (etter at bilen er modifisert) kan du lade på CSS, uten adapteret er alt som før.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

o.b.lix

Sitat fra: Athina på tirsdag 27. april 2021, klokken 10:09
Hvis jeg oppgraderer til CCS:
1. Kan jeg fortsatt lade bilen hjemme med en type 2 kabel?
2. Kan jeg fortsatt lade bilen i Teslas V2 ladere?

1. Ja
2. Ja

Fordel er at du kan bruke alle ladere med CCS ved hjelp av adapter, både BKK, Ionity, Fortum og Mer, i tillegg til alle Tesla V3. Fordel med V3 er at den deler ikke effekt med en annen ladestolpe og du får full effekt.

CCS-oppgradering er et adapter som settes mellom ladekabel og bil, selve ladeporten på bil er ikke berørt. En omkobling av lader inni bilen er nødvendig så den kommuniserer med adapteret.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA