Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem - er det Tesla eller Google som navigerer?

Startet av power59, torsdag 17. september 2020, klokken 09:46

« forrige - neste »

power59

Har akkurat kjørt nye riksvei 3/25 Elverum-Løten og la merke til at det ikke var samsvar mellom rutevalget i Teslaen og Google app'n på telefonen. Har alltid trodd at Tesla benyttet Google for navigasjon.

Teslaen var åpenbart ikke klar over nye riksvei 3/25 og ville ha oss over på den gamle veistrekningen.

Google app'n på telefonen ga korrekt veivalg med nye riksvei 3/25. 

Så - hvor foregår kalkulering av rute?  Er det i bilens computer basert på nedlastede kartdata, i Tesla's sky/servere basert på Googles ikke oppdaterte kartdata, eller (åpenbart ikke) i Googles sky/servere?   

Forøvrig så er det overraskende stor feilmargin og sen oppdatering av fartsgrenser i Teslaen på "gamle" etablerte veier. Langt dårligere faktisk enn i vår Kia Soul. Korrekte fartsgrenser må vel være pri 1 for det som skal bli en selvkjørende bil. 

sjokomelk

Det er 3 forskjellige kart i en Tesla:
- Google Maps som leverer bakgrunnsbildet på den store skjermen. Både flyfoto og "gammeldags kart". Google Map leverer også POI (point of interest) som du ser i kartet. (Dette kartet er bare hos de med Premium Connectivity.)
- Tesla Navigation brukes for å beregne kjørerute og forventet forbruk. Dette tegnes oppå Google sitt kart som et eget lag når du navigerer. Denne infoen vises også i instrumentpanelet på Model S og X. Det er dette kartet som ikke inneholder ny Rv3/25, og derfor bilen din ikke forstår at den skal kjøre der.
- "ADAS tiles" brukes av Autopilot for å vite hva slags type vei du er på og info om fartsgrenser (i tillegg til skiltlesing som kom nå i 2020.36.x på HW3).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Tesla Navigasjon er for så vidt grei, men den mangler muligheten for å lege inn Waypoints, noe som EM har sagt flere ganger at aldri kommer. Mangler også rutevalg. Værforhold hadde også vært greit..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. september 2020, klokken 10:26
Tesla Navigasjon er for så vidt grei, men den mangler muligheten for å lege inn Waypoints, noe som EM har sagt flere ganger at aldri kommer. Mangler også rutevalg. Værforhold hadde også vært greit..

Ja, det er litt kjipt. Får bruke nettsiden og andre tjenester for planlegging, og kun navigere til nærmeste waypoint i bilen inntil videre....
Tesla Model Y                         2021-

power59

Takk for info! Interessant dette med ADAS tiles.

Etter litt frem og tilbake på nettet (ikke minst i dette forumet https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-autopilot-maps.101822/) så har jeg lest meg opp litt på hvorfor Tesla (på godt og vondt) ligger foran de fleste av sine konkurrenter.

En ADAS-tile fra Tesla inneholder veispesifikk informasjon på detaljnivå om posisjon, kurvatur, fartsgrenser, passelig fart osv. for et begrenset geografisk område. ADAS-tilene lastes ned til bilen etterhvert bilen kjører og autopiloten benytter informasjonen til å følge fartsgrenser, tilpasse farten i kurver, posisjonere bilen i veibanen osv.

Informasjonen går også andre veien - fra bilen og til Tesla for oppdatering og korrigering av ADAS systemet. Det vil i prinsippet si at ADAS-tiles generert etter at du har kjørt vil pga. din kjøring, i større eller mindre grad, være annerledes enn de som ble generert for deg.

Mon tro om dette kan forklare de inkonsistente fartsgrensene som blir angitt i bilen? Hvis et tilstrekkelig antall Tesla fører holder 80 km godt inn i en 60 km sone så vil skiltoppdateringen i bilen etterhvert komme på etterskudd.

Og hva med "phantom braking" som innimellom skjer når du minst venter det? Kan hendelser for Tesla førere som har kjørt på veien tidligere gjøre systemet mere nervøst. 

Koskesk

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 17. september 2020, klokken 10:26
Tesla Navigasjon er for så vidt grei, men den mangler muligheten for å lege inn Waypoints, noe som EM har sagt flere ganger at aldri kommer. Mangler også rutevalg. Værforhold hadde også vært greit..
Enig! Men hvorfor? Skulle tro det fremmet kjøreopplevelsen å brukervennligheten at man kan velge waypoints eller hoppe over en superlader å heller lade på neste. Når jeg kjørte med henger så brukte jeg riktignok ABRP. Men for meg var det jo mere naturlig å stoppe «halvveis» om det gikk istede for første og nermeste superlader med tanke på en matbut å strekke litt på bena. Så ville hatt en mulighet til å velge en annen superlader å se hvor mye strøm og ladetid som trengtes der istede for første og beste hadde jo vert supert


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rævedilter

Sitat fra: Koskesk på torsdag 17. september 2020, klokken 15:30Så ville hatt en mulighet til å velge en annen superlader å se hvor mye strøm og ladetid som trengtes der istede for første og beste hadde jo vert supert
Det er vel berre å velge neste superlader det?? Aldri hatt problem med det, så får ein hoppe tilbake opprinnleg destinasjon seinere. Den husker jo forrige destinasjon.

Koskesk

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 17. september 2020, klokken 16:12
Sitat fra: Koskesk på torsdag 17. september 2020, klokken 15:30Så ville hatt en mulighet til å velge en annen superlader å se hvor mye strøm og ladetid som trengtes der istede for første og beste hadde jo vert supert
Det er vel berre å velge neste superlader det?? Aldri hatt problem med det, så får ein hoppe tilbake opprinnleg destinasjon seinere. Den husker jo forrige destinasjon.
Nei, var ikke sånn jeg mente. Om jeg setter en destinasjon, så velger den automatisk superlader stopp. Men jeg kunne tenkt med å beholde destinasjonen, men heller stoppet på en superlader før eller etter forslaget han kommer med på ture for det er mere naturlig praktisk for meg. Men den lar meg ikke velge superlader, da må jeg dele opp turen istede. Det er ikke noe stort problem, men jeg skulle for eks møte noen halvveis fra Østlandet til nord Norge. Og da kunne jeg tenkt meg å satt den spesifikke destinasjonen på kartet da den regner ut ca når jeg var fremme. Så ville jeg ha valgt en annen superlader, og da ville den kalkulert ut at om jeg helle ville lade på superlader B istede for A, så måtte jeg ladet for så mange minutter og batteri igjen var så mye osv.

Egentlig som trådstarter sier, en waypoint :)

Er jo kanskje en bagatell, men man kan jo velge waypoints eller forandre ladestasjoner i appen ABRP hvor den da re-kalkulerer ladetid og batteri prosent, så hvorfor ikke velge mellom superladere i bilen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Thomas Parsli

Sitat fra: Koskesk på torsdag 17. september 2020, klokken 16:19
Det er ikke noe stort problem, men jeg skulle for eks møte noen halvveis fra Østlandet til nord Norge. Og da kunne jeg tenkt meg å satt den spesifikke destinasjonen på kartet da den regner ut ca når jeg var fremme. Så ville jeg ha valgt en annen superlader, og da ville den kalkulert ut at om jeg helle ville lade på superlader B istede for A, så måtte jeg ladet for så mange minutter og batteri igjen var så mye osv.

Du har to alternativer (etter hukommelsen, jeg har ikke tenkt så mye over hvordan jeg gjør det):

1)
Under veis velger du den superladeren du ønsker å lade på, velger "naviger til" og starter lading.
Når ladingen starter velger du den opprinnelige destinasjon -og bilen forteller deg hvor lenge du må lade.

2)
Kjør innom superladeren uten å velge "naviger til" (du går glipp av batteroppvarming), start lading og se bilen fortelle hvor lenge du må lade.


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA