Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til 240km motorvei-pendling

Startet av Barid Bel, torsdag 17. september 2020, klokken 09:12

« forrige - neste »

Barid Bel

Hei, husstanden har startet prosesen med å velge elbil, og synes det er forvirrende. Forskjellige tester gir svar, men gjerne med lavere snittfart og kjørt til 0% (motor). Har noen spørsmål som jeg håpet å få bedre svar på her.

Vi bor i Sandefjord og fruen pendler til oslo. 120 km, i praksis alt på motorvei. Når vi nå kjøper ønsker vi å velge en bil som kan holde normal motorveihastighet (dvs. 110-120) hele året, og kjøre begge veier uten å lade. Hun har ikke garantert lademulighet på jobb, og det virker unødvendig å kjøpe en helt ny bil til pendervei som ikke dekker behovet.

Hun forelsket seg i e-208, men denne forkastet vi pga. rekkevidde. Nå har vi sett på og skal teste Kona og e-Niro, som virker lovende begge to. Liker 7 års garanti. Hadde håpet å finne en bil rundt de 400-430 disse koster.

Så spørsmålene:

Vil koreanerne dekke vårt behov? I tilfelle, er det noe ved de vi bør være obs på? Og jeg vet at Soul er et godt alternativ til de, men den er IKKE et alternativ, fikk jeg klar beskjed om.. :)

Er model 3 sr+ et alternativ, eller må vi eventuelt grave litt i sparegrisen og kjøpe en LR i tilfelle? Vi er begge litt forelsket i Tesla, så det er fristende. For prisen av en LR kan vi også kjøpe en brukt model S 90D, er dette et alternativ?

Hva slags oppsett trenger jeg hjemme? Utifra slapp hoderegning tenker jeg at 3fas 32a må installeres for å lade over natten - nå har jeg vanlig 220v 16a kurs i garasjen.

Hvordan er det med lading, bør man holde seg under 80-90% oppladet, eller er dette bare ved hurtiglading?

Jeg ser at raskere ladere er ekstrautstyr, er dette noe man bør kjøpe?

Takk for tiden!
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Rosstopher

Både SR+ og S90D skal klare den strekningen fint uansett vær. De fleste(?) lader til 80 prosent i hverdagen fordi det sliter mindre på batteriet. 230V 16A enfas bør holde hvis bilen står parkert i 12 timer, men mulig det blir knapt hvis hun kommer hjem sent og det er kaldt og mye snø. Da blir spørsmålet hvor mye det er verdt å slippe å stoppe i Lier i 5 minutter på de aller verste dagene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Barid Bel

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 17. september 2020, klokken 09:36
Både SR+ og S90D skal klare den strekningen fint uansett vær. De fleste(?) lader til 80 prosent i hverdagen fordi det sliter mindre på batteriet. 230V 16A enfas bør holde hvis bilen står parkert i 12 timer, men mulig det blir knapt hvis hun kommer hjem sent og det er kaldt og mye snø. Da blir spørsmålet hvor mye det er verdt å slippe å stoppe i Lier i 5 minutter på de aller verste dagene.

Takk, og det er klart at det er greit med ladestopp på de uvanlige dagene, det viktige for oss er at det holder i hverdagen.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Vollis47

Skal hun klare denne pendlingen må bilen stå og lade i 12-13 timer for å være oppladet til neste dag. Har du TN-anlegg vil 16A trefase være godt nok for en Tesla. Mange andre biler med en-fase lader vil kreve 32A om den har en 7,6 kW lader ( ekstrautstyr på mange biler ).
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Bidda

#4
Du har vel ikke noe valg enn å ta en TM3/S: I følge Tesla Bjørn sin Kona test: 120km/t vinter vil du ikke ha noe sikkerhet:

Hyundai Kona 64 kWh
Winter   
Wet   
−13grader
forbruk 2,56kwt/mil
rekkevidde 100% ladet: 250km.

Verdier hentet fra her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678   

Vi har X og Kona :-), elsker begge til sitt bruk.....anbefaler at dere kjøper en TM3, finnes også brukte :-)

NB: E-Niro vil komme dårligere ut enn Kona, pga større forbruk pr mil.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Barid Bel

Sitat fra: Bidda på torsdag 17. september 2020, klokken 10:18
Du har vel ikke noe valg enn å ta en TM3/S: I følge Tesla Bjørn sin Kona test: 120km/t vinter vil du ikke ha noe sikkerhet:

Hyundai Kona 64 kWh
Winter   
Wet   
−13grader
forbruk 2,56kwt/mil
rekkevidde 100% ladet: 250km.

Verdier hentet fra her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678   

Vi har X og Kona :-), elsker begge til sitt bruk.....anbefaler at dere kjøper en TM3, finnes også brukte :-)

NB: E-Niro vil komme dårligere ut enn Kona, pga større forbruk pr mil.

Takk for infoen, det er det jeg har fryktet jo mer jeg har lest og lært:) Vil gjerne ha både S og X i garasjen, men jeg er student i to år til og norsk tipping har ikke godkjent finansieringsplanen vår ennå. Så en skikkelig bil og en gammel diesel intil jeg er tilbake i jobb.

Hva er tanker rundt brukt m3? Jeg synes ikke de har falt nok i pris til at det er verdt prisforskjellen i forhold til en ny, for å være ærlig, spesielt siden jeg vil ha hengerfeste hvis vi går for model 3.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Tjafsaren

Problemet med M3 per nå er vel indikasjoner på en del endringer, og at prisen i Norge er latterlig i forhold til USA. Bruktprisen er også hinsides, noe som ikke hjelper noe særlig det heller.

For all del ligg unna den M3en til 400' som selges fra Kristiansand. Det er en US versjon.

Moas

#7
Sitat fra: Bidda på torsdag 17. september 2020, klokken 10:18
Du har vel ikke noe valg enn å ta en TM3/S: I følge Tesla Bjørn sin Kona test: 120km/t vinter vil du ikke ha noe sikkerhet:

Hyundai Kona 64 kWh
Winter   
Wet   
−13grader
forbruk 2,56kwt/mil
rekkevidde 100% ladet: 250km.

Verdier hentet fra her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678   

Vi har X og Kona :-), elsker begge til sitt bruk.....anbefaler at dere kjøper en TM3, finnes også brukte :-)

NB: E-Niro vil komme dårligere ut enn Kona, pga større forbruk pr mil.

Må du kjøre i 120 km/t på de kaldeste/glatteste dagene med f.eks. en Kona?
Reduserer man hastigheten til f.eks. 100 så vil forbruket reduseres dramatisk og rekkevidden vil fly i taket.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Barid Bel

Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 17. september 2020, klokken 11:49
Problemet med M3 per nå er vel indikasjoner på en del endringer, og at prisen i Norge er latterlig i forhold til USA. Bruktprisen er også hinsides, noe som ikke hjelper noe særlig det heller.

For all del ligg unna den M3en til 400' som selges fra Kristiansand. Det er en US versjon.

Den så jeg, og la merke til at det var import. Hva slags endringer er det snakk om på m3?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Barid Bel

Sitat fra: Moas på torsdag 17. september 2020, klokken 11:56
Sitat fra: Bidda på torsdag 17. september 2020, klokken 10:18
Du har vel ikke noe valg enn å ta en TM3/S: I følge Tesla Bjørn sin Kona test: 120km/t vinter vil du ikke ha noe sikkerhet:

Hyundai Kona 64 kWh
Winter   
Wet   
−13grader
forbruk 2,56kwt/mil
rekkevidde 100% ladet: 250km.

Verdier hentet fra her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678   

Vi har X og Kona :-), elsker begge til sitt bruk.....anbefaler at dere kjøper en TM3, finnes også brukte :-)

NB: E-Niro vil komme dårligere ut enn Kona, pga større forbruk pr mil.

Må du kjøre i 120 km/t på de kaldeste/glatteste dagene med f.eks. en Kona?
Reduserer man hastigheten til f.eks. 100 så vil forbruket reduseres dramatisk og rekkevidden vil fly i taket.

Jeg tipper det blir konklusjonen vår også, utifra regnearket lenket oppi her har vi plenty å gå på hvis vi er litt fleksible på de kaldeste/mest energikrevende dagene. Enn så lenge har vi jo også en dieselsluker så hun kan ta den på jobben om det er -20c.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Bidda

Ikke uenig i at en kan redusere hastighet (må antakelig gjøre det uansett på dårligføre-dager) og få mer rekkevidde. Antakelig gjelder dette med mangelfull rekkevidde noen dager i vinterhalvåret og en kan da også ta en ladestopp sammen med å handle inn mat til middagen.....men læll da, TS ønsket en Tesla og en har da et argument til på lista, ved at en kan kjøre tur/retur Oslo flere dager enn med en Kona. Vi har Kona og den er ypperlig å bruke til pendlerbil og med 2020 modell kan en også starte forvarming via app. Kunne nok også dekket et større behov hos mange hvis den hadde litt mer hengervekt enn 300kg. Jeg gir foreløpig ikke slipp på X'n pga. dette (2250kg), må ha minst 1600kg som begrensning, er ikke tema her i huset med egen bil til å kjøre hengeren med.....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Moas

Siden du planlegger å kjøre ekstremt mye i året så kan det være lurt å tenke på slitasje og pålitelighet. Det er forskjeller på biler.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Counterpointer

Sitat fra: Moas på torsdag 17. september 2020, klokken 13:46
Siden du planlegger å kjøre ekstremt mye i året så kan det være lurt å tenke på slitasje og pålitelighet. Det er forskjeller på biler.
Hva tenker du på da?

Koreanerne har pålagt mye hyppigere service enn amerikanerne f.eks, men har en følelse at det ikke var det du tenkte på.

amps

Hvis det er snakk om å kjøre 40.000km+ i året så ryker jo garantien på 2.5 år, og verditapet på en ny tesla vil jo bli ganske stort.

Et alternativ som vil funke de fleste dagene er jo å kjøpe en Chevrolet Bolt, har sett de til 180k på finn, men de snappes fort opp.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182793583

Uten at jeg er ekspert på verdifall og slikt, så vil jeg tro dette blir endel billigere enn en ny Tesla når du skal kjøre så mye.

arthur

Sitat fra: amps på torsdag 17. september 2020, klokken 14:08
Hvis det er snakk om å kjøre 40.000km+ i året så ryker jo garantien på 2.5 år, og verditapet på en ny tesla vil jo bli ganske stort.

Man har vel fortsatt rettighetene etter Forbrukerkjøpsloven i behold og hva konkret mister man da om garantien har utløpt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA