Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!

Startet av geirci2, onsdag 16. september 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: My2cents på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:58
- Ryggekamera er vesentlig dårligere, virker som om det er mer widescreen enn før

Det har jeg også.
Tenkte ikke over at det var mere vidvinkel i farten. Bare observerte at det liksom hadde dugg i kantene
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

trikola

Sitat fra: Jonoh på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:58
Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?
Samme her - godt å lese at det ikke bare er meg. Har bedt om time i appen igår før jeg leste om det (her).

Hadde selv mistanke om at de under monteringen har kommet bort i en allerede dårlig antennekontakt som nå er mer av enn på. Littigrand hadde jeg denne effekten også før men såpass lite at jeg mistenkte dekningshull.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

helge89

#77
Etter oppgradering:

- Mangler 4G/LTE. Selv med ingen internett på browser etc. så oppdaterer kart og kø-oversikten seg selv likevel. Får også kontakt med bilen fra mobilen, så det er noe internettilgang igjen.

- Kamera har fått noe tilsvarende et sephia-ish instagram-filter.

- Vinduene går ikke helt ned og opp automatisk lengre, og man må holde knappen inne hele veien. Usikker på om dette var relatert til HW3 og skal prøve å rekalibrere de. - [Løst med rekalibrering]



Noen som har fått fikset disse feilene allerede? Må man tilbake inn på servicesenter?


Ellers virker alle de nye funksjonene sånn som beskrevet og er fornøyd med de.

erikf

Sitat fra: helge89 på mandag 05. oktober 2020, klokken 14:20Noen som har fått fikset disse feilene allerede? Må man tilbake inn på servicesenter?
Antar vi må inn på sc for å få fikset. Servicetelefonen til Tesla lagde sak på det, mente jeg måtte inn med bilen (ikke mulig å fikse remote selvsagt LOL) og Kostad sc skal ta kontakt med meg.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

geirci2

#79
Jeg har stabilt, fungerende 4G/LTE - ingen problemer med dette. Retrofit ble utført hos Servicecenter Trondheim.

Vet ikke om det har noe å si, men rett etter at jeg hentet Tesla'n så gjorde jeg følgende:

1: "soft" reset ved å holde inn begge ratthjulene i ca. 1 minutt, dvs. slippe ratthjulene først når den store Tesla-T'n dukker opp på skjermen.

2: "hard" reset; samme som ovenfor, men i tillegg presse ned bremsepedalen inntil den store Tesla-T'n dukker opp på skjermen (dvs. slippe ratthjulene og bremsepedalen).

Nr. 1 og 2 gjorde jeg mens jeg satt i førersetet.

3- gå ut av bilen; åpne vinduet på førersiden helt ned og lukk førerdøren (sjekk at alle øvrige dører/vinduer/trunk/frunk er lukket); bøye meg inn gjennom det åpne vinduet på førerdøren og trykke meny Sikkerhet -> Skru av; "åle" overkroppen ut av Tesla'n uten å berøre ratt eller sete; vente 12 minutter uten å røre bilen; åpne førerdøren/lukke vinduet.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

RuneW

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 01:15
Jeg har stabilt, fungerende 4G/LTE - ingen problemer med dette. Retrofit ble utført hos Servicecenter Trondheim.

Vet ikke om det har noe å si, men rett etter at jeg hentet Tesla'n så gjorde jeg følgende:

1: "soft" reset ved å holde inn begge ratthjulene i ca. 1 minutt, dvs. slippe ratthjulene først når den store Tesla-T'n dukker opp på skjermen.

2: "hard" reset; samme som ovenfor, men i tillegg presse ned bremsepedalen inntil den store Tesla-T'n dukker opp på skjermen (dvs. slippe ratthjulene og bremsepedalen).

Nr. 1 og 2 gjorde jeg mens jeg satt i førersetet.

3- gå ut av bilen; åpne vinduet på førersiden helt ned og lukk førerdøren (sjekk at alle øvrige dører/vinduer/trunk/frunk er lukket); bøye meg inn gjennom det åpne vinduet på førerdøren og trykke meny Sikkerhet -> Skru av; "åle" overkroppen ut av Tesla'n uten å berøre ratt eller sete; vente 12 minutter uten å røre bilen; åpne førerdøren/lukke vinduet.

Hva er greia med punkt 3?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geirci2

Punkt 3 er for å "slå av" Tesla'n. Grunnen til at en bør gjøre det slik jeg beskriver er at hvis du sitter inne i et sete, så kan Tesla'n registrere bevegelseer i setet og derved "slå på" Tesla'n igjen før den er fullstendig "slått av". Fant tipset i en YouTube-video, men om det har noen effekt har jeg ingen vitenskapelige beviser på - men verdt et forsøk :-)

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

GOS

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:03
Punkt 3 er for å "slå av" Tesla'n. Grunnen til at en bør gjøre det slik jeg beskriver er at hvis du sitter inne i et sete, så kan Tesla'n registrere bevegelseer i setet og derved "slå på" Tesla'n igjen før den er fullstendig "slått av". Fant tipset i en YouTube-video, men om det har noen effekt har jeg ingen vitenskapelige beviser på - men verdt et forsøk :-)

Du hører ett 'klakk' etter en stund når du gjør dette. Tror da det er kontaktorene til hovedbatteriet som kobles fra.
Da er den så nær helt 'off' som mulig, men den våkner og kobler opp igjen om en setter seg i setet og trykker på bremsen.

Samme metodikk brukes når en kobler til/fra CanBus måler for å sikre at det ikke oppstår 'krøll' etter at CanBus måler er koblet til.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: geirci2 på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 13:03
Punkt 3 er for å "slå av" Tesla'n.

Takk! Var neste litt usikker på om du tullet  eller ikke... :laugh:

Er dette noe som kan/bør brukes om bilen skal langtidslagres om man er plaget med vampire drain?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

erikf

Sitat fra: erikf på mandag 05. oktober 2020, klokken 23:33
Sitat fra: helge89 på mandag 05. oktober 2020, klokken 14:20Noen som har fått fikset disse feilene allerede? Må man tilbake inn på servicesenter?
Antar vi må inn på sc for å få fikset. Servicetelefonen til Tesla lagde sak på det, mente jeg måtte inn med bilen (ikke mulig å remote selvsagt LOL) og Kostad sc skal ta kontakt med meg.
eh... kom inn en oppdatering "2020.36.11" som er den jeg hadde fra før. Antar de klarte å deploye den til meg selv om bilen knapt var online, at den kan ha inneholdt ny Config eller noe, for nå ser det faktisk ut til at de fikset det remote likevel! Må sjekke utover kvelden om det virkelig kan stemme.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Elmo

Sitat fra: erikf på onsdag 07. oktober 2020, klokken 16:54
eh... kom inn en oppdatering "2020.36.11" som er den jeg hadde fra før. Antar de klarte å deploye den til meg selv om bilen knapt var online, at den kan ha inneholdt ny Config eller noe, for nå ser det faktisk ut til at de fikset det remote likevel! Må sjekke utover kvelden om det virkelig kan stemme.
Jeg fikk også 2020.36.11 pushet på nytt rett etter at jeg hentet bilen fra HW3 upgrade.
Såvidt jeg kunne se ble den ikke installert - men den var jo der fra før.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

erikf

#86
Sitat fra: Elmo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 17:39
Jeg fikk også 2020.36.11 pushet på nytt rett etter at jeg hentet bilen fra HW3 upgrade.
Såvidt jeg kunne se ble den ikke installert - men den var jo der fra før.
Ja så jeg lurte på om det bare  le pushet ny config til meg, kamuflert som en ny fw.

Etter jeg installerte den ble WiFi [rettelse MER] stabilt men LTE faller dessverre ut som før.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

bakskj

Sitat fra: My2cents på mandag 05. oktober 2020, klokken 08:58
Fikk min HW3 forrige uke. Kan ikke se at bilen har forbedret seg;

- Bilen senker farten til 40 på en 80 strekning, så da bruker den vel kartdata og ikke skiltlesning
- Plutselig senker den farten på 70-80-90 strekninger til 40-50
- ACC følger ikke fartsgrensene når de økes fra f.eks. 40-60 eller 60-80
- Ryggekamera er vesentlig dårligere, virker som om det er mer widescreen enn før

Min oppdatering tok 2 dager, de tilbød heller ikke leiebil.

Erfaring så langt er at kombo av kartinfo og lesing av skilt er dårlige greier, spesielt ut av nordbytunnellen på E6 Vinterbro skjer det mye rart. Antar det er noen noen veier over tunnellen som tuller det til. Hopper ned til 50 og 30KM/t blant annet. Det er kjedelig på en motorvei med høy fart i utgangspunktet.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

erikf

Sitat fra: erikf på onsdag 07. oktober 2020, klokken 19:56
Sitat fra: Elmo på onsdag 07. oktober 2020, klokken 17:39
Jeg fikk også 2020.36.11 pushet på nytt rett etter at jeg hentet bilen fra HW3 upgrade.
Såvidt jeg kunne se ble den ikke installert - men den var jo der fra før.
Ja så jeg lurte på om det bare  le pushet ny config til meg, kamuflert som en ny fw.

Etter jeg installerte den ble WiFi [rettelse MER] stabilt men LTE faller dessverre ut som før.
Nei jeg må visst innom verkstedet. Time etter helgen.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

tetollef

Hei,

Spørsmål fra en noob. Jeg vurderer å kjøpe en TM3 fra jan/feb 2019 med HW25 og FSD. Vil alle 2019 modeller med FSD få gratis oppgradert til HW3?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA