Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!

Startet av geirci2, onsdag 16. september 2020, klokken 22:26

« forrige - neste »

geirci2

#60
Info vedr. retrofit av HW3 (FSD computer) i Tesla Model 3.
Lang artikkel, men mye viktig/nyttig info vedr. retrofit'n - gjennomlesing anbefales:

https://tinkertry.com/model-3-lost-profiles-after-hw3-fixed-by-tesla
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

olavxxx

Sitat fra: geirci2 på onsdag 30. september 2020, klokken 16:27
Info vedr. retrofit av HW3 (FSD computer) i Tesla Model 3.
Lang artikkel, men mye viktig/nyttig info vedr. retrofit'n - gjennomlesing anbefales:

https://tinkertry.com/model-3-lost-profiles-after-hw3-fixed-by-tesla
Jeg fikk HW3 på lørdag den 26e.

Min erfaring:
Var forespeilet 1.5 time, men på grunn av problemer med SOS-computeren etter oppdatering - tok det 5 timer!
Så, ikke gjør dette med dårlig tid. I så fall ha en backupplan :P

I det de ville gi meg leiebil, fikk de det til... Men ja, det var ganske bra da.
De hadde klart å restore profilene og alt, så sa de at jeg måtte koble telefonen på nytt - men den var på plass fra før. Homelink lå inne, men jeg måtte kjøre ny "learn" (men den husket homelinkprofilen/addresser osv).

Så for min del var det lite oppsett egentlig, jeg måtte som den artikkelen der sier - få ned kart for stans på røde lys.

Erfaringene mine hittil med HW3+FSD vs HW2.5+FSD i 3P fra mars 2019:
- Jeg har ikke klart å gjenskape fantombrems nå, det ene av de to stedene jeg har opplevd det før
- Noen ganger kan den tolke skilt fra avkjørsel som "ditt skilt", hvis skilt er veldig nær hovedvei
- I noen lyskryss så har den ikke helt skjønt lysene, særlig hvis det er grønn pil
- Den skjønner nå sykkelfelt
- Den skjønner nå avkjørsler i din og motsatt kjøreretning
- Boss-spann
- Kjegler er mer nøyaktig plassert nå enn før
- Bilen virker å kjøre mye mer stabilt og virker å plassere seg bedre, særlig der en vei blir om til Y.
- Bilen overrasket med ved å kjøre av en vei (den tok på blinklys også), der det var 60-sone.  Jeg hadde på NOA og MAD-MAX som vanlig. Men jeg har aldri opplevd at den kjørte av der med HW2.5 på det stedet.
- Synes det er litt mindre rykk&napp
- De få gangene jeg har brukt summon virker det som at den nå fungerer oftere, før var slik at jeg noen ganger måtte prøve mange ganger før summon ville kjøre. Men jeg vet ikke om dette var pga HW3 eller at jeg fikk .36.11 et par dager før HW3.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med HW3, strengt tatt er det ikke veldig mange nye funksjoner den har vs det jeg hadde på 2.5, men mye gjør den nå bedre og det er morsomt å se at den nå skjønner hva som er avkjørsler osv. Dette gjør jo at jeg følr meg litt tryggere på AP. Men den har nok et stykke å gå enda :)

olavxxx

Sitat fra: GOS på tirsdag 29. september 2020, klokken 22:56
Sitat fra: GL1 på tirsdag 29. september 2020, klokken 19:12
Da mange fortalte om oppgradering, bestilte jeg via appen. Men fikk kansellering fordi HW3 ikke har kommet til Europa ennå... ::) ::)

Jeg fikk uoppfordret innkallelse via både SMS og E-mail idag om at de hadde satt opp time til meg den 22.10 kl 07:15 for å skifte til HW 3.0. Det sto "Hei G..... Vi har mottatt Full Selv Drive computer til bilen din og satte opp en avtale 22 oktober...."

Problemet er bare at det var fra Stavanger, men jeg har flyttet til Oslo (og har oppdatert adressen inne på Tesla), så jeg har ikke tenkt å kjøre til Stavanger for å få det gjort.

Har nå bestilt en 40.000 km service i Oslo via appen til den 02.011 og bedt om at de tar HW 3.0 i samme slengen, så får vi se hva de svarer / hva som skjer.
De kan sende computrn din.
Jeg tok jo kontakt med Tesla om HW3 når det begynte, så fikk jeg først beskjed om at det kom i puljer.
Så skulle de sjekke opp for meg, så det som skjer er at jeg leser på nett at de har begynt en training day i Åsane og at de leter etter flere som kan "delta". Så ringer jeg Åsane da og han sier: joda, jeg ser jo at din computer er kommet frem.

Så skriver han meg på liste da, jeg booker 0900 timen. Så etter et par dager ringer Kokstad meg og sier at de ringer angående HW3. Så tenker jeg: å nei, noe har skjedd med computrn min.. Men så fortsetter samtalen da og viser seg at de hadde mg på en list over biler de ville oppgradere. Men jeg sa jo at jeg allerede hadde time ved Åsane :P

Så ja, da sa Kokstad til meg at hvis jeg ville kunne de sende computeren. Men jeg tok jo den timen jeg da allerede hadde ordnet i Åsane.

GOS

@Olavxxx

De ordnet det i løpet av noen timer og overførte byttet av HW3.0 til Oslo. Men ønsker ikke å kjøre innom 2 ganger, så blir om en måned når jeg skal ha bilen inn på 40.000 km service.

Det hadde vært fint å få slippe en del av fantombremsingene og slutt på feilaktige fartskilt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

bjodnes

Min ble oppgradert i dag. Leste skilt og la seg på rett fartsgrense... helt til et stykke etter at skiltet var passert... da var det tilbake til feilaktig GPS-fart. Nytt skilt, ny fartsendring... et stykke, før vi skulle tilbake til 40 og 50 😜
iOn 2012 modell
2013 model S 85

geirci2

Skulle vært et valg i innstillinger for å "skru av" fartsgrenselesing ifra kartdatabasen/GPS - og kun benytte kamera for lesing av faktisk fartsgrense på stedet en befinner seg.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

geirci2

Så var det min tur til å få installert HW3/FSD computer-oppgraderingen på min Tesla.

Status HW2.5 (før HW3.0 retrofit):
Autopilot: 2.5 Datamaskin
Programvare: 2020.36.11
Navigasjonsdata: EU-2019.20-10482

Status HW3.0 (etter HW3.0 retrofit):
Autopilot: Kapasitet for Fullstendig selvkjøring
Programvare: 2020.36.11
Navigasjonsdata: EU-2018.42-1729
Servicetid retrofit: 6,0 timer!

Grunnen til at det tok 6 timer var at servicefolket hadde problemer med å få lastet inn siste programvare - men det løste seg tilslutt.

Etter at jeg satte meg inn i Telsa'n så startet den opp med nedlasting av "spilloppdateringer" - 2 ganger :-)

Hadde tatt skjermbilde av samtlige menyer før retrofit'n, og kun én innstilling var endret: Energidisplay var endret ifra Energi til Avstand. Alle øvrige innstillinger, som Førerprofiler, Telefoner, WiFi, Bluetooth, HomeLink (garasje), Radiofavoritter, Triptellere etc. var som før oppdateringen til HW3. Å, hadde mistet Favoritter under Web-browser - men hadde som sagt et skjermbilde så det var fort å rette opp.

Kamerakalibrering var selvfølgelig påkrevd, men dette tok bare 10 minutters kjøring på motorvei.

Samtidig startet nedlasting av Navigasjonsdata - og etter ca. 1 time var denne endret til EU-2019.21-12489.

Nesten som å få en ny bil - nøyaktig 18 måneder etter at jeg først hentet den, 4.4.2019 :-)

Senere nå i kveld foretok jeg en testkjøring rundt omkring i Trondheim - alt fungerte slik det skulle iflg. programvare 2020.36.11.

Autopilot var nesten perfekt. Mindre rykk og napp i forhold til HW2.5. Perfekt plassering av Tesla'n i kjørefeltet. Ørsmå hentydninger til å dra litt til høyre ved på- og avkjøringer - der det manglet veimerking. Filskifte fungerte utmerket, og ikke minst: ikke én eneste gang maste Autopilot om å holde hendene på rattet. Jeg kjørte med en finger lett hvilende på rattet. Med HW2.5 fikk jeg stadig advarsel om å dreie litt på rattet - selv med begge hendene på rattet.

Men.....

E6 Heimdalsmyra; mellom Tonstad-krysset til Klett, tur/retur
Mareritt-distanse! Her oppførte Tesla'n seg slik den gjorde med HW2.5.
Til ukjente opplyses det at dette er en "ny" 4-felts motorvei (åpnet 19.12.2018). Ved Tonstad-krysset er det skiltet 80 km/t, og det finnes ikke ét eneste fartsskilt før en kommer til bakken opp ifra Klett (der det er skiltet 100). Selv ikke ved påkjøringsrampene er det skiltet på denne strekningen - uten at det hadde betydning i denne softwareversjonen (2020.36.11), da versjonen ikke leser fartsskilt på motorvei.
Ved kjøring sørover med 80km/t går det bra en stund. Plutselig forsvinner fartsgrensevisningen ifra skjermen - før den etter flere hundre meter senere dukker opp med 70 km/t (som fartsgrensen var før ombygging). Selvfølgelig bremset Tesla'n ned til 70 - måtte justere opp til 80 selv.
Snudde ved rundkjøringen ved Klett og kjørte deretter nordover mot Tonstad-krysset. Samme marerittet, endog verre. Fartsgrensevisningen forsvant fort ifra skjermen og da jeg nærmet meg/passerte brua over E6 (veien til Klæbu/Vassfjellet) dukket det opp 40 km/t på fartsgrensevisningen på skjermen og Tesla'n foretok en brå/dramatisk/ubehagelig nedbremsing ifra 80 og ned til 40. Glad Tesla'n var "alene" på veien :-)

PS
Selv om navigasjonsdata som ble lastet ned og skjermen viste EU-2019.21-12489, så var det ikke mulig å aktivere "Trafikklys- og stoppskiltassistent (Beta)". Her sto det "Kartene må oppdateres for å kunne bruke Trafikklys- og stoppskiltassistent. Koble til WiFi for å laste ned de nyeste kartene."

Ser i andre innlegg at en må gi Tesla'n litt tid på seg for å kunne aktivere denne funksjonen - får se i morgen.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

olavxxx

Sitat fra: geirci2 på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:28

Ser i andre innlegg at en må gi Tesla'n litt tid på seg for å kunne aktivere denne funksjonen - får se i morgen.
Jeg fikk ned nye kartdata på magisk vis ila et par dager.
Det krevde ikke en "vanlig installasjon", virket som den ordnet det selv i garasjen ila ene natten, plutselig var den bare der. Men jeg har bilen på Wi-Fi hele tiden hjemme.

Jonoh

Jeg fikk ettermontert HW3 på torsdag på Grorud. Bytte og en service tok en hel dag. 
Alle profiler var på plass når jeg fikk den tilbake. Unntatt wifi og bluetooth.
Skiltlesing virker, men leser feil noen ganger, 80 blir 30. Eller er det meste uendret.

Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?

geirci2

Sitat fra: geirci2 på fredag 02. oktober 2020, klokken 23:28

Ser i andre innlegg at en må gi Tesla'n litt tid på seg for å kunne aktivere denne funksjonen - får se i morgen.

Det stemte, i dag fikk også min Tesla muligheten til å aktivere "Trafikklys- og stoppskiltassistent (Beta)" - og det fungerte som annonsert.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

erikf

Sitat fra: Jonoh på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:58Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?
JEPP samme her!
Fikk hw3 på Kokstad på fredag, og fredag kveld og i hele dag så er det bare nett 20 sekunder om gangen, så faller det ut, og kommer tilbake etter noen minuter, for å falle bort igjen.
Koblet opp på delt wifi fra telefonens 4g og det fungerte stabilt, men så sluttet faktisk den også å fungere etter en stund!
Får kontakte dem om dette på mandag.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

olavxxx

Sitat fra: erikf på lørdag 03. oktober 2020, klokken 20:17
Sitat fra: Jonoh på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:58Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?
JEPP samme her!
Fikk hw3 på Kokstad på fredag, og fredag kveld og i hele dag så er det bare nett 20 sekunder om gangen, så faller det ut, og kommer tilbake etter noen minuter, for å falle bort igjen.
Koblet opp på delt wifi fra telefonens 4g og det fungerte stabilt, men så sluttet faktisk den også å fungere etter en stund!
Får kontakte dem om dette på mandag.
Prøv å slå av sentry mode, koble ut alle usb-dingser, ta car shutdown i menyen og gå vekk fra bilen i 5 minutter. Gå så tilbake og slå den på.

erikf

Sitat fra: olavxxx på lørdag 03. oktober 2020, klokken 21:41Prøv å slå av sentry mode, koble ut alle usb-dingser, ta car shutdown i menyen og gå vekk fra bilen i 5 minutter. Gå så tilbake og slå den på.
Takk for tips men hjalp ikke. LTE slår seg av i et par minutter og fungerer så i 10 sekunder.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Jonoh

Sitat fra: erikf på lørdag 03. oktober 2020, klokken 22:16
Sitat fra: olavxxx på lørdag 03. oktober 2020, klokken 21:41Prøv å slå av sentry mode, koble ut alle usb-dingser, ta car shutdown i menyen og gå vekk fra bilen i 5 minutter. Gå så tilbake og slå den på.
Takk for tips men hjalp ikke. LTE slår seg av i et par minutter og fungerer så i 10 sekunder.

Deep sleep og reset virket ikke.

Denne Feilen er omtalt på amerikanske  forum, der det har vært feil på LTE modemet, feil config, eller firmware.

My2cents

#74
Fikk min HW3 forrige uke. Kan ikke se at bilen har forbedret seg;

- Bilen senker farten til 40 på en 80 strekning, så da bruker den vel kartdata og ikke skiltlesning
- Plutselig senker den farten på 70-80-90 strekninger til 40-50
- ACC følger ikke fartsgrensene når de økes fra f.eks. 40-60 eller 60-80
- Ryggekamera er vesentlig dårligere, virker som om det er mer widescreen enn før

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA