Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp elbil for 500 000? Det koster deg mellom 84k til 141k kr i året

Startet av Moas, torsdag 24. februar 2022, klokken 08:33

« forrige - neste »

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Har ikke abonnement på Aftenposten, men hvor kommer disse tallene fra?

Ingen av våre elbiler, som vi har hatt over tid og også har solgt og dermed har det fulle regnestykket på, har kostet så mye som 84k per år.

Bruktkjøpt e-Golf kostet ca. 30k i verditap over to år, 3500,- eller noe i service, kjøpte ikke dekk til den, betalte vel 4-5k i forsikring per år. Tror jeg regna meg frem til totalkostnad ALT inkludert, også strøm, på 140 øre per kilometer, så ca. 21 000,- per år de to årene vi hadde den.

NY Model X tapte seg 201 000,- i forhold til nypris over nesten fire år, men la til FSD etter kjøp (16,4k), pluss at den hadde fått CCS retrofit (5,1k på det tidspunktet), totalt 222 500,-. Med forsikring, service, strøm, bompenger, nye sommerdekk osv. kommer jeg frem til en årskostnad på 70 552,- kroner. Og dette er altså en betydelig dyrere bil enn 500k.

Det skal sies at inni her var det også et gratis vinterhjulsett fra Tesla, så jeg betalte aldri de 32k ekstra for det settet. Skulle dette vært regnet inn så hadde det økt årskostnaden med 8 400,-. Samtidig så fikk jeg 2 stk TWC og et 22" hjulsett som referralpremier, tror salgssummen for alt det ble ca. 35 000,-, så kan en velge om en regner det med eller ikke.

Kia e-Niro first edition har vi ikke solgt enda, så der har vi ikke endelig regnestykke, men den ble kjøpt for 386k, betalte så 11k for nye piggfrie dekk + 3k for ubrukte originale 17" fra Finn, og endte da på 401 500,- for komplett bil med vinterhjul. Den koster i snitt ca. 3k i service per år, så med forsikring og strømforbruk har den kostet oss ca. 431 500,- over tre år. Den billigste Niroen på Finn nå, koster 318k, nest billigste koster 329k. Skal vi være litt på den konservative siden her, så si den er salgbar for 300k. Da har bilen kostet oss 43 833,- kroner per år, ALT inkludert.

Sammenlignet med fossilbiler nesten uansett prisklasse, så er dette billig bilhold.

turfsurf

Tja, årskostnader kommer jo mye an på kjørelengde og startpris. Vår TMX100 kostet oss 190k i året, men den var kjørt langt og kostet godt over det dobbelte. I3en kostet oss 33k i året, selv om den også var kjørt 25k i året.

Ved å gange opp/ned kostadene på disse to ifht pris får jeg 50-90k. 141k i året for en bil til 500k må være ett særdeles uheldig kjøp.

Edit: sjekket nå, 141k er med fleks abonnement. 84k er med 15k km i året, eie og uten kostnader for strøm og bom. For 30k km kom de til 112k for å eie. Kostnadene ble regnet ut slik for å eie:

Sitat
Avskrivningene er teoretisk beregnet som en jevn årlig kostnad.
Først når bilen selges eller byttes inn, vil man vite eksakt hvor stor verdiforringelsen har vært i perioden.
Rentekostnader på bundet kapital er beregnet ut fra formelen: (Nypris+Restverdi)/2 x P (rentefot). Som rentefot er brukt 5,0 prosent p.a.
Forsikringskostnader er tall referert fra Oslo-området og er et beregnet gjennomsnitt fra flere forsikringsselskaper. Tallene er basert på ny bil, minste egenandel, forsikringstager 40 år og minst 75 prosent bonus på både ansvar og kasko.
Dekkostnadene er beregnet med 40.000 km som anslått gjennomsnittlig levetid for dekkene. Inkludert i kostnadene er også to hjulskift (vår/høst).
Service- og reparasjonskostnadene omfatter vanlig kilometerservice og mindre reparasjoner som oppstår i løpet av avskrivningsperioden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Våre biler går ca. 15k per år, og jeg har også tatt med strøm og bom i tallene over.

Hvordan klarte du få til 190k per år for Model X med 25kkm per år? 100D har hatt ganske begrenset verdifall?

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:58

Hvordan klarte du få til 190k per år for Model X med 25kkm per år? 100D har hatt ganske begrenset verdifall?
Gått 96k på 3 år. 500k i verditap ink bremsebytte. 3 sett med dekk, forsikring og strøm / hurtiglading / service i tillegg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Jeg har også tvilt på om det "lønner" seg med vår tesla 3 lr. Men med nesten gratis bompasseringer, nesten gratis drivstoff og 2% rente er det ganske billig.

Før betalte vi ca 40.000,- i diesel + 20.000 i bompenger pr. år.

Med restverdi på ca. 200.000,- etter 6 år blir det ca 50.000,- i avskriving pr. år. Dyrt er det, men slipper også oljeskift, servicer etc.

Bil er dyrt i Norge uansett....

hav4rd

Artikkelen er nødt til å legge et sett med forutsetninger til grunn. Spørsmålet er om forutsetningene er relevante for din situasjon.

Eksempelvis er det lagt til grunn en lånerente på 5 %. Hvis du har pengene tilgjengelig, eller kan finansiere gjennom boliglån, vil regnestykket se helt annerledes ut i favør av å eie bil.

Etter mitt skjønn er ulike abonnementsordninger greie alternativer i en situasjon der du har et midlertidig behov for bil. Men for et permanent bilhold, med behov for daglig bruk over en lengre periode, er du nødt til å være kreativ for å argumentere for bilabonnement.
ID.4 GTX (2022)

filtvet

Enig at leasing og bilabb. er å brenne penger på sikt.

Har sett tesla 3 til over 12.000,- pr mnd og da eier du ikke engang bilen om x antall år. "Innskudd" er også penger du aldri får igjen.

turfsurf

Verditap er og penger du aldri får igjen.

For oss er denne typen tjenester interessante fordi at i sommerhalvåret er to biler stort sett unødvendig. Da er det greit å kunne abonnere på bil halve året. Man kan selvfølgelig kjøpe og selge lett brukte biler også, men da er risikoen litt større.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Sitat fra: Moas på torsdag 24. februar 2022, klokken 08:33
Merkostnaden for eie fossilbil er dermed ikke så stor som man skulle tro?
Jeg er enig i at elbiler egner seg dårlig for leasing og abonnement.

Hvis ikke bilisten har eierskap til kjøretøyet, så er risikoen at batteriet ikke varer så lenge.
I USA går 80% av Leafene på leasing en periode før Nissan dumper bilene på auksjon. Da er batteriene av og til så dårlige at man får nytt batteri på kapasitetsgarantien,og man kan få en billig brutkbil med nytt og moderne batteri.

Det har vært et par ganger jeg har lånt bort biler på Nabobil eller til nabo, og da har jeg fått tilbake en herpa bil hvor batterikarakteristikken har tapt seg. Da tenker jeg at det kunne vært mye mer rasjonelt om vedkommende hadde kjørt en dieselbil i stedet. Mens den som leverer tilbake en bil man har herpa, er så stolt, fordi man trur man har vaska bilen. Mens bilen lukter hundehus til evig tid etterpå.
Mens innen nære familierelasjoner har jeg lånt bort bil i flere år, uten at batteriet har tapt seg nevneverdig.

En av de spennende sidene ved å kjøre elbil, er sporten i å finne utveier for ressursutnyttelse, og man kan komme svæt billig unna. Men det kan også bli ressurskrevende å ha elbil.
Elbiler er desverre ikke for de store massene enda.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tharayman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA