Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av nybil (Model S, Polestar 2, BYD Tang)

Startet av hansemann90, onsdag 09. september 2020, klokken 18:00

« forrige - neste »

hansemann90

Hei.

Tenker å kjøpe elbil nå til høsten eller neste vår og er litt i tvil om hva jeg skal velge, med mye fristende på markedet.
Alternativer er BYD Tang (ny), Tesla Model S (ca. 3 år gammel) og Polestar 2 (ny)

Tenker å bruke rundt 450 000-550 000,-

Jeg har sett på størrelsen, motor, batteri osv., og alle bilene passer meg til mitt bruk.

Det jeg da tenker er utslagsgivende for meg er verditap. Dette avhenger vel av flere faktorer, men handler ut fra sannsynlighet. Hvordan tror dere verditapet på disse bilene vil bli hvis man skal ha bilen i 4-5 år før man skifter ut?
Og tror dere det er lønnsomt å helst kjøpe ny bil nå som det kan ligge an til at en stor momssum kan komme på elbiler om 1-2 år?

Setter stor pris på svar.

1000kwh

Helt overbevist om at moms ikke blir noe noe "gullgruve" i hvertfall.

Minst verditap får du ved å ikke kjøpe nytt.

batterimannen

BYD Tang koster 600 000 pluss hengerfeste og vinterhjul? Er over budsjettet ditt.

Tror Polestar 2 er en god deal, om du ikke har hast så kan du vente til den får varmepumpe. Da får de fikset litt App-problemer også.

Tror det er vanskelig å vurdere verdifall. Jeg ville kjøpt en bil du tror du blir fornøyd med, og som ikke er dyrere enn du har råd til... 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

OleBrummen


Polestar 2 virker solid. Eneste grunn til at det ikke blir kjøp her er at bagasjerom ble litt lite for familie.

Når du tenker verditap; husk stabdardregel 20-10-10-10-10 % tap første 5 år.

Større totalt tap m bil til 600 enn 500 000. Så kan du være heldig med at verdien holder seg. Model S'en som allerede er brukt kan ha mindre fall i verdi, men etter at garanti er over vil reierasjoner kunne koste og fra opp på samme pris for å eie.

RJK

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 09. september 2020, klokken 18:13
Helt overbevist om at moms ikke blir noe noe "gullgruve" i hvertfall.

Minst verditap får du ved å ikke kjøpe nytt.


Når mva kommer, så vil verdien på brukt bil stige, fordi alternativet er dyrere. Da kan selger naturlig nok forvente å få litt av den økte differansen. Spørsmålet er mest hvor mye mva som kommer i starten, når blir det full mva, og hva er prisen før mva på ny bil når dette skjer.


Verditap for elde, slitasje og høyere km vil man uansett få, men høyere avgifter vil alltid føre til at bruktbiler stiger i pris i etterkant, mens reduserte kostnader og redusert nybilpris vil alltid føre til prisfall på bruktbiler. Dette kommer av tilbud og etterspørsel, og kjøperes prissensitivitet. Går alternativvaren opp i pris, går prisen på varen opp, og tilsvarende  ved pris/avgiftsjusteringer andre veien.


Det eneste som motvirker slike endringer er:


A) når mengden tilgjengelige varer endres samtidig, slik at virkningen ville virket i motsatt retning.
B) En annen hendelse skjer som endrer etterspørselen. F.eks. en lovendring  påvirker, eller endret teknologi, som gjør varen mer eller mindre attraktiv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: OleBrummen på lørdag 12. september 2020, klokken 22:36

Polestar 2 virker solid.
Jeg leser mye om ulyder og løse vinduer samt omfattende 12V feil som i mange tilfeller fører til bilberging.

Jeg trodde P2 kom til å være solid, men det ser ikke slik ut.

Roy Aasen

Solid er den nok😎.
Men ikke feilfri. Kan ikke si at jeg gleder meg til å ta imot bilen om tre uker.  Har jeg flaks er alt bra, uflaks, og jeg har kjøpt ei skranglekasse.
Vi får se hva som skjer de første to ukene, blir det ikke bra så er vel ikke annet å gjøre en å returnere.

hansemann90

Takk for alle svar! Tror valget faller på Polestar 2 neste vår, da jeg ikke har familie og ikke trenger den ekstra plassen (i hvert fall ikke enda). Så får jeg håpe at prisen på Polestar 2 ikke øker før den tid.

Tharayman

I etterpåklokskapens lys så kan det se ut som at verdifallet for Polestar første år har vært tilnærmet 0.

Daniel_0007

Sitat fra: Tharayman på tirsdag 08. mars 2022, klokken 15:02
I etterpåklokskapens lys så kan det se ut som at verdifallet for Polestar første år har vært tilnærmet 0.

Gjelder vel egentlig nesten alle elbiler unntatt tesla som er en av få som ikke operer med ventetid over 6 måneder.
Model 3 2019 LR Rwd

JPM

TM3 SR+

Tipper det er den beste value for money pt

Barfot

Polestar er jo meget trang og liten kontra de 2 andre du nevner.

Valget vårt falt ned på en 1 år gammel I-pace EV400, mens Polestar var veldig liten og ikke minst "trang" inni.
Men jeg skulle gjerne ha prøvd en P2 med Øhlins dempere og semislick på autoslalombanen :-)

HouseGlover

Synes det er uetisk å kjøpe kinesiske biler, spesielt nå som de støtter Russland i krigen mot Ukraina. Så kan man argumentere at det meste er uansett produsert i Kina og det er sant, men overskuddet havner i hvert fall ikke hos kineserne dersom man kjøper andre merker som tilhører Sør Korea, Tyskland, USA e.l.

Ville derfor gått for Tesla av de du listet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA