Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp til valg av EV

Startet av sjant1, onsdag 16. september 2020, klokken 14:15

« forrige - neste »

sjant1

Hei!

Jeg er på utkikk etter ny bil. Er uten bil for øyeblikket, så man kan vel si at det haster litt etterhvert som vinteren kommer. Jeg har sett på alt fra Peugeot partner til 50.000 til brukt tesla, og har nå i det siste har jeg blitt mer og mer intr. i E-2008, Kona og E-Niro.

Litt info om meg:
Tjener omlag 600.000 i året
Har 7km reisevei til jobb
Kjører ca 14.000km i året
Fisker og fridykker en del på fritiden og trenger en bil som får plass til ei balje på 60l i bagasjerommet
Bor på Os utenfor Bergen så bompenger og ferge er kun noe jeg må betale når jeg skal sørover eller nordover, altså ikke i det daglige.
Har 60-70.000 i egenkapital (Kan strekke den til 86000 hvis jeg ikke sparer BSU i år)

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Passat GTE Hybrid da jeg tidligere har hatt passat stv og var fornøyd med det. Da kunne jeg kjørt EL til og fra jobb og på Os samtidig som man ikke trenger tenke på rekkevidde på langturer. Vurderte her biler som hadde gått mellom 50-100.000 og 2016/2017 modeller, altså med begrenset garanti igjen. Dette blir litt utrygt og på langturer osv vil forbruket kunne bli høyt. Også har man jo også veiavgift osv. Har derfor beveget meg litt vekk fra denne.

Nå ser jeg somsagt mer på Kona og E-Niro. Det som jeg synes er kjipt her er at jeg må kjøpe relativt nye biler og at man kanskje ender opp med et stort verditap de siste årene, samt at Kona og E-Niro 2019 modeller ikke har app (eller mulighet for tilhenger som E-Niro 2020 har) og kjøper jeg en bil til mer enn 250.000 så blir det mer enn 5 års nedbetaling. En E-Niro 2020 vil da bli kjøpt med 8-10 års nedbetaling.

Alternativet blir jo en rimeligere Elbil. Har da sett på leaf 30kwh og 40kwh, evt en soul. Mtp. 40kwh leaf så får man jo nå en ok tekna til omlag 240.000.

Jeg har aller mest lyst på E-niro pga plass og at jeg liker utseende på eksteriør og interiør, men fornuften per nu sier leaf 40kwh også spare videre til e-niro 2020 mod blir blilligere også kjøpe en slik. Det jeg frykter er at verditapet på leaf 40kwh kan bli stort fremover, men det er bare magefølelsen min.

Dette ble et litt rotete første innlegg her i forumet, og nå må jeg skynte meg til jobb. Men ja, jeg trenger hjelp. Så alle svar mottas med stor takk :)
Svarer i kveld eller i morgen da jeg jobber turnus.

cra

https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Dette er nok til at jeg har strøket Hyundai som potensiell kandidat for neste bil pr nå, men det er nå meg. Synd, for bilen er bra; en kompis av meg har den og er veldig fornøyd.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

amps

Ville heller sett på en MG ZV istedenfor eldre Leaf. Ville ikke gått for 8-10 år nedbetaling, det er utrolig lenge. Da ville jeg kjøpt litt billigere bil slik som E-2008 eller MG ZV som nevnt.

Daniel_0007

Sitat fra: cra på onsdag 16. september 2020, klokken 14:51
https://www.tu.no/artikler/stian-ble-truet-med-soksmal-etter-at-han-laget-egen-app-til-hyundais-elbil/499207

Dette er nok til at jeg har strøket Hyundai som potensiell kandidat for neste bil pr nå, men det er nå meg. Synd, for bilen er bra; en kompis av meg har den og er veldig fornøyd.


Tviler på det fins et bil selskap som ville latt folk gå inn bakdøra med alternative apper, til og med tesla har begynt å sperre ut teslafi med mindre det var en feil.
Model 3 2019 LR Rwd

Pauli

Jeg er litt i samme båten som deg, men ett år fram i tid. Tipper det blir en ioniq eller en mg zs ev her. Har en Leaf 24 kwh som funker til alt under 8 mils turer året rundt. Men skal bytte ut qashqaien neste år. 
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

batterimannen

Etter det du skriver så virker det som eNiro og Kona egentlig blir for dyre. Siden du er interessert i plass og ikke virker like kresen på rekkevidde ville jeg vurdert MG ZS EV (ser at andre også nevner den). Den har også grei hastighet på hurtigladning som er greit de gangene du drar på lengre turer.

Hvis du leser deg opp på MG ZS EV så bør du være klar over at de fikser ting med programvare fortløpende, så eldre artikler kan klage på en del plong-plong alarmer osv, men mye har blitt forbedret underveis.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: sjant1 på onsdag 16. september 2020, klokken 14:15
Hei!

Jeg er på utkikk etter ny bil. Er uten bil for øyeblikket, så man kan vel si at det haster litt etterhvert som vinteren kommer. Jeg har sett på alt fra Peugeot partner til 50.000 til brukt tesla, og har nå i det siste har jeg blitt mer og mer intr. i E-2008, Kona og E-Niro.

Litt info om meg:
Tjener omlag 600.000 i året
Har 7km reisevei til jobb
Kjører ca 14.000km i året
Fisker og fridykker en del på fritiden og trenger en bil som får plass til ei balje på 60l i bagasjerommet
Bor på Os utenfor Bergen så bompenger og ferge er kun noe jeg må betale når jeg skal sørover eller nordover, altså ikke i det daglige.
Har 60-70.000 i egenkapital (Kan strekke den til 86000 hvis jeg ikke sparer BSU i år)

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Passat GTE Hybrid da jeg tidligere har hatt passat stv og var fornøyd med det. Da kunne jeg kjørt EL til og fra jobb og på Os samtidig som man ikke trenger tenke på rekkevidde på langturer. Vurderte her biler som hadde gått mellom 50-100.000 og 2016/2017 modeller, altså med begrenset garanti igjen. Dette blir litt utrygt og på langturer osv vil forbruket kunne bli høyt. Også har man jo også veiavgift osv. Har derfor beveget meg litt vekk fra denne.

Nå ser jeg somsagt mer på Kona og E-Niro. Det som jeg synes er kjipt her er at jeg må kjøpe relativt nye biler og at man kanskje ender opp med et stort verditap de siste årene, samt at Kona og E-Niro 2019 modeller ikke har app (eller mulighet for tilhenger som E-Niro 2020 har) og kjøper jeg en bil til mer enn 250.000 så blir det mer enn 5 års nedbetaling. En E-Niro 2020 vil da bli kjøpt med 8-10 års nedbetaling.

Alternativet blir jo en rimeligere Elbil. Har da sett på leaf 30kwh og 40kwh, evt en soul. Mtp. 40kwh leaf så får man jo nå en ok tekna til omlag 240.000.

Jeg har aller mest lyst på E-niro pga plass og at jeg liker utseende på eksteriør og interiør, men fornuften per nu sier leaf 40kwh også spare videre til e-niro 2020 mod blir blilligere også kjøpe en slik. Det jeg frykter er at verditapet på leaf 40kwh kan bli stort fremover, men det er bare magefølelsen min.

Dette ble et litt rotete første innlegg her i forumet, og nå må jeg skynte meg til jobb. Men ja, jeg trenger hjelp. Så alle svar mottas med stor takk :)
Svarer i kveld eller i morgen da jeg jobber turnus.


Ville vurdert E-Niro eller Kona som nye biler, da bruktpris ikke gir deg gode nok avslag. Dessuten får du app-mulighet, og du kan skaffe deg tilhengerkrok til pris eks mva, der du enten kan sette på en easybase til kassen med det våte fridykkerustyret og fiskeutstyret ditt, eller endog til en liten henger når du skal ha med deg enda mere stasj. Da slipper du og havlukta inni bilen.


Finansieringen gjør at du med din inntekt burde klare deg greit. Og kims ikke av appmulighet og mulighet til å forvarme bil når du kommer opp av vannet, og helst ikke vil sette deg i kald bil, ihvertfall om du dykker tidlig vår og sein høst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjant1

Takk for alle svar og innspill så langt.

Jeg skal definitivt sjekke ut MG ZS. Jeg hadde avskrevet den som et reelt alternativ uten å vite noe særlig om bilen.

Vedr. at jeg ikke er opptatt av rekkevidde så stemmer ikke det, men plass og komfort er minst like viktig. Og sist men ikke minst pris. Økonomi har jo naturligvis også mye å si, kjøper jeg en bil med 64kwh så kommer jeg til å tape mye egenkapital de første årene fordi det blir lang nedbetalingstid på lånet.

Frykten er å kjøpe noe ala MG ZS nytt også får den et stort verdifall, men her vil jeg fint kunne klare 5års nedbetaling uten at det svir for mye hver mnd. Verdifallet vil forhåpentligvis bli lavere i kroner (ikke nødvendigvis i %) enn hva en e-Niro vil ha, og at en da om et år eller to vil kunne kjøpe en E-niro til en mer overkommelig pris og med mer egenkapital.

Mtp. å kjøpe en ny E-Niro og Kona så er jeg helt enig i at rabatten man får på 2019 modellene er for liten ifht ny, men hvis man snur på det så føles det også litt surt å betale 30k ekstra kun for app og mulighet for hengerfeste, selv om begge delene har mye å si. Den nye MCU'en i 2020 modellen til E-niro er jo også veldig mye penere enn den i 2019 mod, det har jo også litt å si.

Og ja, med 600k i inntekt så vil jeg kunne klare å betjene et lån til en ny e-niro, men når man i dårlige måneder har 27000,- ut etter skatt så har en forskjell på et par tusenlapper ekstra i lånekostnader mye å si for muligheten til sparing osv. Men en e-Niro er helt klart det hjertet ønsker seg akkurat nå, og det er en omstilling å vurdere en MG ZS, for å si det mildt.

batterimannen

Husk at en del av de annonsene for brukt Kona og eNiro er inkludert vinterhjul. Må ta det inn i betraktning når man ser på prisdifferansen.

Tror noen av de 2019 modellene av Kona kan få montert hengerfeste, men kun for sykler og ikke 300 kg henger. Men jeg er ikke helt sikker, så det er det nok noen andre som kan svare bedre på. Vet ikke hvordan det er med eNiro.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

1000kwh

Sitat fra: sjant1 på torsdag 17. september 2020, klokken 00:00
Takk for alle svar og innspill så langt.

Jeg skal definitivt sjekke ut MG ZS. Jeg hadde avskrevet den som et reelt alternativ uten å vite noe særlig om bilen.

Vedr. at jeg ikke er opptatt av rekkevidde så stemmer ikke det, men plass og komfort er minst like viktig. Og sist men ikke minst pris. Økonomi har jo naturligvis også mye å si, kjøper jeg en bil med 64kwh så kommer jeg til å tape mye egenkapital de første årene fordi det blir lang nedbetalingstid på lånet.

Frykten er å kjøpe noe ala MG ZS nytt også får den et stort verdifall, men her vil jeg fint kunne klare 5års nedbetaling uten at det svir for mye hver mnd. Verdifallet vil forhåpentligvis bli lavere i kroner (ikke nødvendigvis i %) enn hva en e-Niro vil ha, og at en da om et år eller to vil kunne kjøpe en E-niro til en mer overkommelig pris og med mer egenkapital.

Mtp. å kjøpe en ny E-Niro og Kona så er jeg helt enig i at rabatten man får på 2019 modellene er for liten ifht ny, men hvis man snur på det så føles det også litt surt å betale 30k ekstra kun for app og mulighet for hengerfeste, selv om begge delene har mye å si. Den nye MCU'en i 2020 modellen til E-niro er jo også veldig mye penere enn den i 2019 mod, det har jo også litt å si.

Og ja, med 600k i inntekt så vil jeg kunne klare å betjene et lån til en ny e-niro, men når man i dårlige måneder har 27000,- ut etter skatt så har en forskjell på et par tusenlapper ekstra i lånekostnader mye å si for muligheten til sparing osv. Men en e-Niro er helt klart det hjertet ønsker seg akkurat nå, og det er en omstilling å vurdere en MG ZS, for å si det mildt.
Eniro og MG er i samme sjanger kvalitetsmessig, så det er ikke såå mye flottere for de 150000,- ekstra .. veldig bra plassutnyttelse i MGen. Bra cruisecontroll og flott glasstak.

Personlig synes jeg Kia og Hyundai har overpriset sine elbiler.

vinterdekk

Vanskelig å komme unna å ta med Peugeot e-2008 i vurderingen når man står mellom to så vidt forskjellige prisklasse og rekkevidde biler som eNiro og MG ZS. E-2008 ligger mellom disse to på begge feltene, og selv om jeg kjører Niro og er fornøyd med det så synes jeg e-2008 har ett mer spennende design.

Økonomisk så ser jeg fordelen med MG ZS, man kan spare opp 35% egenkapital og få bedre rente og så betale den fortere ev. aggressivt ned etterpå. Det skjer så mye i elbilmarkedet at før man har nedbetalt bilen kommer det kanskje noe nytt man vil ha istedet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Asbjornel

Foreslår prøvekjøring eller i det minste en butikksjekk på alle aktuelle (og nesten aktuelle). Da finner du den som passer deg best med tanke på bruk og plass.
Eller kommer jo den ukjente Maximus (?) nå straks. Id4/enyak kommer straks osv. Så det kan være greit å se det litt an. Mye som er på tur nå.

RJK

Sitat fra: batterimannen på torsdag 17. september 2020, klokken 07:01
Husk at en del av de annonsene for brukt Kona og eNiro er inkludert vinterhjul. Må ta det inn i betraktning når man ser på prisdifferansen.

Tror noen av de 2019 modellene av Kona kan få montert hengerfeste, men kun for sykler og ikke 300 kg henger. Men jeg er ikke helt sikker, så det er det nok noen andre som kan svare bedre på. Vet ikke hvordan det er med eNiro.


Det stemmer godt at jeg kan få montert krok for sykkelstativ og/eller en easybase ti Kona mi, men at jeg ikke kan dra henger med den. Kan ha inntil 100 kg vekt på kula med original krok fra Hyundai.


Da må man riktignok betale mva på denne, og man får som du sier, ikke mulighet for å dra tilhenger. Men en slik ekstern boks kan absolutt dekke opp for mye av dette, og man slipper betale for henger på båt/ferge etc samt dobbel parkeringsplass.


Bilen får dessuten plass på standard parkeringsplass selv med en slik bakpå. Og man kan kanskje få med en sykkel eller to i tillegg, uten å laste noe på taket, der man forøvrig kan laste inntil 80 kilo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjant1

Takk for svar! Prøvekjører en MG i neste uke. Skulle egentlig prøve en på Voss i dag, men så ble den solgt. Hvis MG ikke står til forventningene blir det å prøvekjøre E-2008, E-Niro og Kona. Samt evt vente på Maxiumus eller Aryia, men jeg trenger egentlig bil omgående.

Det er et stort irritasjonsmoment at ingen kan si noe ifht app til MG ZS, når de har det i India og Thailand. Ikke har jeg klart å finne ut om de nordiske bilene har hardware nødvendig for dette heller, sånn at man kanskje kan vente seg en app 

Radial

#14
Prøvde mange EV'er fra 250-700k tidligere i år, ZS imponerte mest. E-tron imponerte minst. Kona er KNØTT liten, e-niro hadde håpløs leveringstid.
e2008 var fin, men for trang med barneseter og svært begrenset bagasjeplass for småbarnsforeldre.

Står derfor en ZS i garasjen nå, meget fornøyd egentlig.. den har rariteter, men helt greit etter SW oppdatering. Blir Defa løsning til vinteren om det ikke kommer app/timer til forvarmings-mulighet
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA