Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybakt elbil eier med et spørsmål: Mekanisk nødhåndtak for løse ladekabel ?

Startet av peranders25, onsdag 16. september 2020, klokken 00:09

« forrige - neste »

peranders25

Sitter å leser litt brukermanual for å bli kjent med min første elbil.

Og kommet til "Avslutte lading av høyspenningsbatteri" : Avbryte lading med mekanisk nødhåndtak
Og ser da i manualen:

Avbryte lading med mekanisk nødhåndtak når det ikke er mulig å løsne ladekabelen fra ladeinntaket:

Fell ned seteryggen på den venstre delen av baksetet.
> Det mekaniske nødhåndtaket er plassert bak passasjersetet på venstre side.
Hold i nødhåndtaket, og dra til det stopper.
Legg tilbake nødhåndtaket på det opprinnelige stedet.
> Nødhåndtaket går automatisk tilbake ved neste påbegynte lading.
Løsne ladekabelen fra bilens ladeinntak.
Fell opp seteryggen til oppreist stilling.

Jeg ville hvite hvor dette er før jeg får bruk for det.
Da er jeg sikkert stresset nok allerede når jeg eventuellt skulle få bruk for det?

Mitt problem Jeg kan ikke for mitt bare liv finne dette nødhåntaket.
Slo ned kort delen delen av baksetet bak fører.
Men kan ikke se noe håndtak som kunne minne om dette.
Heller ikke noe panel som ser ut til å kunne åpnes.

Noen her som kan gi meg et hint, før jeg kontakter polestar support ?
(Var ikke i mine tanker om noe sånnt nå jeg hentet bilen.)


hELgenen

Mener å ha lest noe om det der. Er det ett deksel ifb venstre bakre hodestøtte? Mener å huske at noen hadde funnet noe der. Men om det er rett aner jeg ikke,men ville kanskje kikket der. Snodig de ikke har en skisse av denne i manualen

Roy Aasen

Det er ingen hverken her eller i europeiske forum som funnet den...vi venter i spenning på svaret😙

peranders25

Hehe.
Ringte Polestar support i dag og fikk en "opplesing" av siden av håndboka.
Vi ble enige om at den måtte være noe feil i manualen.
Og de skulle sjekke hva som faktisk er riktig.

De/han skulle sjekke og kontakte meg på telefon igjen.

Noe som sannsynligvis betyr at jeg sender mail for oppfølging i morgen,
og ringer de igjen på fredag for å purre (dette er ikke Polestar spesifikt, men så og si all support, når du graver litt under panseret)   :police:

For meg er det helt ok at de ikke kan svare med en gang, bare jeg får et godt svar i fornuftig tid.
Frem til nå har Polestar Support vært svært behjelpelige for meg, både før, under og etter levering.

 

hELgenen

Ja, blir spennende å høre hvor det faktisk er - jeg ville jo tro det måtte være i nærheten av selve tilkoblingen til laderen - da fortrinnsvis på innsiden av bilen - men gjerne bak et eller annet panel som må vippes ut.
Når en leser manualen ser det ut som det skulle kommet noe tilsyne når det venstre basketet ble lagt ned - men forstår jeg deg rett så er det absolutt ingenting å finne - mulig dette er en OTA oppdatering  :laugh: :laugh: :laugh:


peranders25

Jeg er relativt nærsynt.
Men vanligvis ikke blind. Men er muligens problem med brukeren.
Men da kan de legge inn et blide/tegning.
Så slipper de mas fra sånne som meg :angel:

Vanligvis er/bør "Nød" ting være godt merket (etter min mening). 

mephisto32

Dette håndtaket ligger visstnok under høyre baksete.
Dette ifølge Polestar representanten som leverte ut bilen min.

Dog har jeg ikke sjekket selv.


mroek

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mephisto32

Nei... Første langtur idag. Over Hardangervidda fra vest og videre til sør Trøndelag mandag. Lading fungerer utmerket. Men å få løsnet ladestasjon kabelen på første ladestopp viste seg å by på problemer. Bilen ville ikke slippe... Mye prøv og feil, bla at den ikke slapp ved trykk av knapp i lade luken på bil. Ned med baksete, fant en hendel (fra sidedøren og inn bak nedfelt baksete. Vanskelig å se med fullpakket bil. Null motstand i den, så det var antagelig ikke nødhåndtak. Etter mye trykk og prøv (koble fra i app, dra lade brikke på nytt, låse/låse opp bil, koble fra via display, og trykk på knapp i lade luke) slapp den.
På meg virker det som om bilens elektronikk ikke alltid oppnår kontakt med ladestasjon, ved start, eller avslutning av lading. Mekanisk sett virker alt å være i orden, SW, messing ikke.
Jeg er totalt noob på ladestasjoner, har kun kjørt hybrid før. Kanskje dro jeg ikke hardt nok ved første lading? Hvem vet, and Who cares. Jeg fikk det til, kom meg videre, og ga totalt... f i håndtaket. Lager meg helleren liste med spørsmål til polestar når bilen leveres inn for ekstra lakkbeskyttelse.
Denne listen blir besvart....Prøvd samme øvelse ifm kjøp av annet kjøretøy.

Er selv veldig spent på hvem som først finner omtalte hendel/håndtak. Når det skjer:

Do post a picture...

I mellomtiden: Nyt bilen :)

gekko300

Dette håndtaket er der bare "på enkelte markeder". Ikke hos oss tydeligvis.

mroek

Sitat fra: gekko300 på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 07:15
Dette håndtaket er der bare "på enkelte markeder". Ikke hos oss tydeligvis.

Det er jo litt merkelig. Hvorfor mener de at sjansen for å oppleve problem med å få løst ut ladekabelen i vårt marked er mindre enn i enkelte andre markeder? Høres helt snodig ut.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Sirka

Hvis det stemmer at det ikke er nødutløser på norske biler, gir det absolutt _ingen_ mening.  :-X
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

peranders25

Etter mye frem og tilbake og snakk endel folk.
Fikk jeg et svar som jeg allerede hadde gjettet meg til og som var forventet.

Sitattakk for at du kontakter oss!

Mekanisk nødhåndtak er for tilfellet ikke tilgjengelig, men det vil komme
fremover.
Vi forstår at dette ikke er tydelig på vår nettside og har rapportert dette for
endring.

Når det gjelder å avslutte ladning er det følgende som gjelder:
AC: Man låser opp bilen og kobler fra kabelen.
DC: Avslutt ladningen på stasjonen og koble fra kabelen.

Ønsker deg en fin kveld.

Med vennlig hilsen
-Polestar

SitatMekanisk nødhåndtak er for tilfellet ikke tilgjengelig, men det vil komme
fremover.
Mener de sikker fremtidige modeller/varianter. for jeg vill se den SW patchen som fixer dette.


Det jeg finner litt artig er at lå med bare ett lite papirark oversatt til norsk fra manualen i hanskerommet,
som faktisk beskriver noe som ikke finnes   :laugh:

Case closed (for meg)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA