Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ute og Kruser

Startet av elbil.no, tirsdag 15. september 2020, klokken 14:30

« forrige - neste »

elbil.no

Ute og Kruser

I komplett stillhet tøffer vi ut fra Aker Brygge. Kruser har tatt oss med på båttur i sin helelektriske båt, både for at vi skal få gleden av å prøve båtdelingstjenesten de tilbyr og for å signere avtale på en helt ny medlemsfordel til Elbilforeningens medlemmer.

Source: Ute og Kruser
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Amatøren

Det som trengs er at elbåter får batterier som kan hurtiglades, CCS2 kontakt og at det kommer hurtigladere på gjestebrygger.

Da kommer man lenger enn rekkevidden som man har på batteriet ved kun lading i egen båthavn.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

#2
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 15. september 2020, klokken 16:47
Det som trengs er at elbåter får batterier som kan hurtiglades, CCS2 kontakt og at det kommer hurtigladere på gjestebrygger.

Da kommer man lenger enn rekkevidden som man har på batteriet ved kun lading i egen båthavn.


For privateid båt, så holder det nok å få litt kraftigere AC-lading til sin egen båtplass, siden man sjeldent er ute hver dag. Da lader den fort nok til å være klar til neste tur. Kanskje vil det være en idé å bygge solskjerming med solcelle-anlegg for å bidra med selvprodusert strøm. Selv ettpar vindmøller plassert strategisk kan hjelpe til når vinden står på.


Men for båter som skal inngå i "båtdelingstjeneste" eller ved gjestekai, så kan det hende at bruken i perioder krever langt raskere lading. Og da er det kanskje greit å samtidig kunne bruke hurtiglading også for gjestende biler, men der strømmen prioriteres til hurtigladende båter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amatøren

Flere som drar på lengre båtferier så det er marked for båter med hurtiglading og tilgang til hurtigladere ved gjestebrygger. Dermed holder det ikke kun å si at det holder å lade hjemme i hjemmehavnen for daglige turer.

Det er ikke alle som leier plass på gjestebrygger over natten, men ankrer/fortøyer på gratissteder. Er man da på langtur så kan man trenge rask lading.

Det trengs hurtigladere for å vri båter fra fossil drift til elektrisk drift.

Tror at det innen maritimt miljø må bli litt omvendt i forhold til bil miljøet. Nå er folk vant til å hurtiglade biler og jeg tror de forventer tilsvarende for båter. Ikke kjøpe elbåter med hurtiglademulighet som kanskje kan tas i bruk i fremtiden en gang.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Hurtiglading vil nok bli viktig for noen, som ønsker å dra fra havn til havn og ikke bare ut for noen timer, og så hjem igjen.


Da er det greit å å ha mulighet til hurtiglading fra gjestebrygge. Er klart at de fleste nok ikke ønsker å fylle bare ved overnatting i havn, men og for kortere besøk. Er absolutt ikke uenig i at det bør planlegges for at en slik situasjon,


Men vi er ikke riktig der ennå. Enda er vekten og størrelsen på dagens batterier for stor for mange båter, slik at langtur uansett ikke er aktuelt med elbåter ennå. Men teknologien går fremover, så dette tror jeg kommer etterhvert.


Jeg ser det litt som at vi er i ferd med å utvikle oss fra båtenes svar på Kewet, til "Nissan Leaf". "Tesla" på havet er i støpeformene, men ikke klar for markedet riktig ennå.


PS! Ikke se på båtprisene, men på rekkevidde på det man kan få kjøpt nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hansi

Jeg tenker at det burde bli krav om V2X/V2G på båter, de fleste båter blir vel bare brukt en liten brøkdel av året?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

turfsurf

Fritidsbåter - snakk om lav koste/nytte verdi. Om noe skulle vært avgiftsbelagt så er det noe som er høyt på lista.

V2X virker jo logisk i.f.h.t. bruk, men er jo lite med strøm hvor mange av disse ligger...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hansi

Jeg er også usikker på kost/nytte verdi i miljøsammenheng for fritidsbåter med relativt store batteripakker og relativt lite bruk. Større båter som brukes en del og har installert en del solcellepaneler kan antageligvis være positivt i miljøsammenheng, men mindre båter? Usikker. Båtdeling er i hvert fall positivt, så de blir brukt mest mulig. Hydrofoil ala Candela er også positivt for å redusere energibruken, om det er via batteripakke eller annet.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA