Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

De som bestiller MCU2 oppgradering får HW3 gratis (ikke FSD)

Startet av Motorwatt, mandag 14. september 2020, klokken 22:51

« forrige - neste »

Motorwatt

NEWS: if you have an ap2/2.5 model s/x with mcu1 and buy the upgrade to mcu2 you will get hw3 for free. No matter if you have FSD or not.
If you don't have FSD the software will still be disabled of course
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

De med EAP burde jo få. jeg tror de må oppgradere alle til HW3 hvis skiltlesing kun kommer til det
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: emmern på mandag 14. september 2020, klokken 22:53
De med EAP burde jo få. jeg tror de må oppgradere alle til HW3 hvis skiltlesing kun kommer til det
Absolutt ikke umulig.

@emmern: Min bil leste faktisk fartsskilt med gul bakgrunn i dag...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Sitat fra: emmern på mandag 14. september 2020, klokken 22:53
De med EAP burde jo få. jeg tror de må oppgradere alle til HW3 hvis skiltlesing kun kommer til det
Hvorfor det? Lesing av skilt er da ikke noe Tesla har lovet å levere til EAP?
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Sitat fra: HKS på tirsdag 15. september 2020, klokken 00:08
Sitat fra: emmern på mandag 14. september 2020, klokken 22:53
De med EAP burde jo få. jeg tror de må oppgradere alle til HW3 hvis skiltlesing kun kommer til det
Hvorfor det? Lesing av skilt er da ikke noe Tesla har lovet å levere til EAP?

Det står vel noe om at den skal tilpasse seg fartsgrensene i manualen. Riktignok at det er basert på kartdatabase med mulige feil, og at fartsgrensene t.o.m. kan være utdaterte.... Kanskje de mener det er formålstjenlig å ordne opp, og HW3 er antatt å bare koste 190 USD i produksjon. Vet ikke hva oppgraderingen koster, men dekker sikkert også prisen på en HW3-computer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: HKS på tirsdag 15. september 2020, klokken 00:08
Sitat fra: emmern på mandag 14. september 2020, klokken 22:53
De med EAP burde jo få. jeg tror de må oppgradere alle til HW3 hvis skiltlesing kun kommer til det
Hvorfor det? Lesing av skilt er da ikke noe Tesla har lovet å levere til EAP?
Tjah, nå har jeg FSD da, men da jeg kjøpte i 2017 stod det iallfall at den skulle være "bedre på alt" enn AP1, og fartsskiltlesning var en av tingene som var beskrevet i manualen jeg fikk med. Fartsgrenser er en av tingene som definitivt ikke er bedre i AP2/2.5/3, så ser ikke bort fra at man kan kreve oppgradering.

cra

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. september 2020, klokken 00:45Riktignok at det er basert på kartdatabase med mulige feil, og at fartsgrensene t.o.m. kan være utdaterte....

Jeg lurer virkelig på hvor det svikter når veier som har hatt 60-sone i mange tiår fortsatt oppfattes som 50-sone av min TMS. Er nok ikke Tesla sin feil, men noen (TM) har svikta fullstendig ett eller annet sted i kjeden. Synd ikke teknologien klarer å kompensere enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lapskaus

Med tusenvis av HW3 biler på veiene burde det være mulig å bare bruke disse til å lage en bedre fartsgrense database som biler uten HW3 kan benytte seg av. Må jo være billigere for tesla enn å oppgradere hauger av biler.

geear

Det kunne AP1-bilene gjort for AP2/2.5-bilene i flere år allerede, men har ikke blitt utnyttet så langt..

o.b.lix

Sitat fra: geear på tirsdag 15. september 2020, klokken 17:57
Det kunne AP1-bilene gjort for AP2/2.5-bilene i flere år allerede, men har ikke blitt utnyttet så langt..

Det kan hende lisensen fra MobilEye i AP1 ikke gir rom for, all den tid avlesingen var patentert?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjossang

Svarer i en gammel tråd, men tilgi meg ;)

Da denne tråden startet, så la jeg inn en serviceavtale i appen og ba om pris på oppgradering fra MCU1 til MCU2. La inn dato og alt, og ventet på svar. Fikk dette i dag: Pris for oppgradering ca 28.500,-.

Nå skal det også sies at jeg fikk en melding på SMS rett etter at e-posten kom, hvor jeg fikk beskjed om at MCU2 ikke var tilgjengelig og at jeg kunne kansellere avtalen om det ikke var noe annet jeg trengte hjelp med.

Med tanke på hvor mye penger jeg har brukt på oppgraderinger av datamaskiner opp gjennom årene, og hvor mye den trege MCU1 irriterer meg, så synes jeg ikke denne prisen var så ille. Når jeg sitter på med nyere Tesla, så er det alltid MCU2 som frister meg mest - nå slipper jeg å bytte bil!

(S75D fra sept 17 med AP2/MCU1)
Y LR hvit/hvit

M4KZ

Sitat fra: sjossang på torsdag 01. oktober 2020, klokken 11:39

Nå skal det også sies at jeg fikk en melding på SMS rett etter at e-posten kom, hvor jeg fikk beskjed om at MCU2 ikke var tilgjengelig og at jeg kunne kansellere avtalen om det ikke var noe annet jeg trengte hjelp med.


Hei,

Var den ikke tilgjengelige nå? eller aldri?

det står her https://www.tesla.com/no_NO/support/infotainment?redirect=no at det er mulig å oppgradere nå i Norge, å det er bare å bestille service time.

sjossang

Kanskje bare Tesla Bærum som ikke har? Kunne sjekke om et par uker, så da gjør jeg det.

Leste linken, og da leste jeg at man mister FM/DAB. Skal jeg klare meg uten, men det var litt overraskende.
Y LR hvit/hvit

Polestar

Du kan betale ekstra for å beholde FM/DAB.

AM, FM eller DAB + vil være tilgjengelig med en ettermontert retrofit for kr 5.700 senere i år.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

sjossang

Og så ringte Tesla meg tilbake! Første kundebehandler hadde gjort en feil - de har MCU2 på sentrallager. Ny avtale er gjort. MCU2 og HW3 blir oppgradert mot slutten av oktober.

"Ny" bil på gang m.a.o. :D
Y LR hvit/hvit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA