Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:43
Hvis en skal bruke telefoni som eksempel, så er det egentlig et eksempel på det motsatte...hvis alle mobilselskapene fritt kunne knytte seg til Telenor sine mobilmaster til samme pris som Telenor sin kost så ville neppe Telia (og ICE) satt opp sine egne master. Telia har satt opp 6000 mobilmaster, mens Telenor har 8000. ICE har mellom 2-4000... Tesla har på lik linje med Telenor tilbudt tilgang, men ingen har gått med på vilkårene så langt. Om de må gjøre som Ionity med å ha egne non-Audi/Tesla-priser så gjør de sikkert og det.

Så du sier altså at ingen andre aktører i telebransjen får benytte Telenor sitt nett?
Det er uansett feil. En oversikt over de ulike operatører og dets bruk av ulike nettverk kan sees av følgende :

https://www.fornye.no/best-mobildekning-2020/

Det er heller ingen her som har påstått eller ment at en skal ha samme pris for tilgang til å benytte seg av Tesla sitt ladenettverk - poenget har vært å diskutere

a) Må Tesla åpne opp ladnettverket sitt over tid? Jmf. EU reguleringer ute på høring om temaet
b) Gitt ja på a) til hvilken pris og hvilke praktiske gjennomføringsmodeller finnes det?

EU har som mål å gjøre lading av elbiler tilgjengelig for alle.
Ett av hovedmålene er jo nettopp at alle elbiler skal kunne lade på alle ladenettverk - Nå er det ute en høring der alle aktørene har gitt sin tilbakemelding - også Tesla. Nå venter vi på direktiver som medlemslandene så må implementere gjennom lovendringer. 

Jeg husker svært godt diskusjonen som var når Tesla model 3 kom - da var det ganske mange Model S eiere som steilet og mente disse bilene måtte finne seg å lade på andre dedikerte stolper.

Jeg mener det beste for miljøet og konkurransen i markedet er å åpne opp for alle.
Videre mener jeg helt klart at frykten for å bli stående i kø er sterkt overdrevet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. oktober 2020, klokken 13:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:43
Hvis en skal bruke telefoni som eksempel, så er det egentlig et eksempel på det motsatte...hvis alle mobilselskapene fritt kunne knytte seg til Telenor sine mobilmaster til samme pris som Telenor sin kost så ville neppe Telia (og ICE) satt opp sine egne master. Telia har satt opp 6000 mobilmaster, mens Telenor har 8000. ICE har mellom 2-4000... Tesla har på lik linje med Telenor tilbudt tilgang, men ingen har gått med på vilkårene så langt. Om de må gjøre som Ionity med å ha egne non-Audi/Tesla-priser så gjør de sikkert og det.

Så du sier altså at ingen andre aktører i telebransjen får benytte Telenor sitt nett?
Det er uansett feil. En oversikt over de ulike operatører og dets bruk av ulike nettverk kan sees av følgende :

https://www.fornye.no/best-mobildekning-2020/

Det er heller ingen her som har påstått eller ment at en skal ha samme pris for tilgang til å benytte seg av Tesla sitt ladenettverk - poenget har vært å diskutere

a) Må Tesla åpne opp ladnettverket sitt over tid? Jmf. EU reguleringer ute på høring om temaet
b) Gitt ja på a) til hvilken pris og hvilke praktiske gjennomføringsmodeller finnes det?

EU har som mål å gjøre lading av elbiler tilgjengelig for alle.
Ett av hovedmålene er jo nettopp at alle elbiler skal kunne lade på alle ladenettverk - Nå er det ute en høring der alle aktørene har gitt sin tilbakemelding - også Tesla. Nå venter vi på direktiver som medlemslandene så må implementere gjennom lovendringer. 

Jeg husker svært godt diskusjonen som var når Tesla model 3 kom - da var det ganske mange Model S eiere som steilet og mente disse bilene måtte finne seg å lade på andre dedikerte stolper.

Jeg mener det beste for miljøet og konkurransen i markedet er å åpne opp for alle.
Videre mener jeg helt klart at frykten for å bli stående i kø er sterkt overdrevet.

Tror du må lese en gang til når du skriver dette
"Så du sier altså at ingen andre aktører i telebransjen får benytte Telenor sitt nett?" 
Forresten, jeg tror jeg skal skrive en gang til hva jeg skrev:
"Tesla har på lik linje med Telenor tilbudt tilgang, men ingen har gått med på vilkårene så langt. Om de må gjøre som Ionity med å ha egne non-Audi/Tesla-priser så gjør de sikkert og det."

Gjerne ikke vits å svare på de andre spørsmålene hvis du ikke leser hva jeg skriver. Siden jeg allerede har svart på a....
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Vil minne hELgenen om at eu direktivet han har så mye tiltro til faktisk er fra 2014 uten at det har ført til åpning av Teslas nettverk. Grunnen er selvfølgelig at laderne ikke er definert som «offentlig tilgjengelig» som er forutsetningen for at reglene i direktivet er gyldige. Det skal sies at Tyskland tolket dette strengt som førte til at tesla måtte sette opp skilt og bommer for at de laderne fremdeles skulle anses som private. Nå kan det ble forandringer på reglene, men det kommer selvfølgelig ikke til å føre til at Tesla må åpne eksisterende nettverk. Det vil være å anse som en lov med tilbakevirkende kraft som er i strid med allmenne rettsprinsipper.

hELgenen

Grunnloven §97 er ikke til hinder i dette tilfelle.  Grunnloven sier at forbudet mot tilbakevirkende lover bare gjelder i de tilfeller der det er til ugunst for den enkelte. Så hvis det er til gunst for den enkelte, så åpner Grunnloven for tilbakevirkende kraft. Videre har vi saker der EU lov står over norsk lov - jmf. f.eks NAV skandalen.

Hva som kommer i fremtiden vet jeg ikke - men lover endres fortløpende så hvem vet. Men jeg har aldri hatt noen tiltro til at lovendring på området kommer raskt eller at Tesla selv vil åpne opp en kjede av SuC for alle.

Men ettersom behov for ladenettverk langs veiene blir større - og at det vil være et økende behov tror jeg alle kan være enige i - så vil fokuset på dette bli større. Og dersom en aktør f.eks har monopol innen et geografisk område på f.eks hurtigladere over 100 KW så vil det bli ennå mer fokus på dette og konkurransetilsynet kan begynne å grave i dette.  Og dersom konklusjonen er at en aktør, f.eks Tesla, har gjort det uforholdsmessig dyrt for andre aktører å etablere seg - fordi Tesla allerede har utnyttet kapasiteten som er i regionalnett og følgelig vil gjøre at nye aktører må betale store anleggsbidrag for nye anlegg - så kan det ende med lovendringer som pålegger Tesla å åpne for andre aktører til enten å bruke samme anlegg, eller få utnytte deler av den nettkapasiteten som finnes der laderen står.  Som sagt - dette er prosesser og reguleringer som lovgivere i flere EU land nå ser på.



Magnus Hansen

I dette tilfelle vil en lov med tilbakevirkende kraft være til ugunst ovenfor tesla og andre operatører som må investere for å bygge om eksisterende anlegg for å møte kravet. Det kan også argumenters med at det er til ugunst for teslaeiere da disse har vært med å finansiere utbyggingen ved høyere bilpriser mot at de fikk eksklusiv tilgang til ladenettverket.

Når det gjelder eu, så fikk ingen lover etter direktivet av 2014 tilbakevirkende kraft. Det førte derimot til full stopp i superladerutbygging i Tyskland før det ble funnet en løsning som gjorde at det fremdeles kunne bli gitt eksklusiv tilgang til teslaeiere. Ellers er det sånn at det ikke er eu som lager lovene i dette tilfellet. De har lagd et direktiv som de enkelte landene skal lage lover som oppfyller direktivet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA