Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?

Startet av daktari, lørdag 12. september 2020, klokken 16:36

« forrige - neste »

Contango

Der var det igjen, gitt. Fæle egoister som skiter i miljøet. Jeg skjønner ikke dere andre som verdiger ham saklige svar.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Magnus Hansen

Selvfølgelig bare misunnelse forsøkt skjult bak et syltynt miljøargument

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 15:21
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 14:43
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 28. september 2020, klokken 14:24
Du argumenter altså for at Teslas nettverk har for bra dekning i forhold til antall biler og at elbilister ikke kan forvente så god dekning i fremtiden. Det er jeg helt uenig i. Alle elbilister bør kunne forvente like god kapasitet som Teslaeiere. Og da må infrastruktur bygges ut for p møte det behovet. Hvis fremtiden er ladekøer for å spare utbygging av elnettet, så velger folk diesel isteden

Jeg tror ikke samfunnet vil bygge overkapasitet på elbil lading. Samfunnet vil lage regler for å utnytte det som er bedre, og definere regler til hvordan ny kapasitet skal bygges ut. Mao. det kommer reguleringer på dette.
Jeg tror heller ikke man kan regne med at situasjonen vil bli like bra som for dagens Tesla eiere mhp. dekning opp mot bilparken. Jeg tror heller ikke det er nødvendig da stadig flere elbiler får lengre rekkevidde - slik at antall nødvendige ladinger pr. bil blir færre.  Argumentet med at folk velger fossil brensel isteden vil ikke skje - det blir snart forbud mot å selge nye biler med fossilt drivstoff. Produsent etter produsent vil gå vekk fra å levere biler som går på diesel eller bensin. Vi er snart langt forbi det stadiet der kunder kan velge fossilt drivstoff på nybilkjøp. Litt snodig å argumentere for dette i et Tesla del av forumet - trodde Tesla eiere var fremtidsrettet og innså at veien tilbake til diesel og andre fossile drivstoffkilder var passert for lenge siden.

Jeg sier at hvis hurtiglading blir for tungvint, så velger flere folk fossilt. Enten ved å kjøpe ny eller ved å beholde fossilbil lenger eller kjøpe brukt fossilbil. Så din løsning er altså å forby fossilbiler fremfor å gjøre elbiler attraktive også på langkjøring. Min løsning er å bygge ut nok hurtigladerkapasitet. Og dette er ikke noe stort problem. Blir hele bilparken blir elektrisk øker Norges strømforbruk med 11TWh.  Samtidig ligger vi an til å produsere 15-20TWh mer elektrisitet i 2030 enn i dag. Da må selvfølgelig nettet utbedres og flaskehalser utbedres. Men det er fullt løsbart.

Jeg synes det er skuffende at folk selv på Elbilforum gjentar den store myten om at strømnettet ikke tåler elektrifisering av bilparken.


Kilde: https://www.nettavisen.no/okonomi/elbilsalget-eksploderer-statkraft-har-gode-nyheter-om-stromprisen/3423826071.html

Huff - det er trist å se folk ikke klarer å holde orden på energi og effekt. Det er effekten som er problemet. Mye effekt på samme sted krever installasjon av nytt nett - det er her man ikke vil overinvestere. Bare se på alle miljøkampene om monstermaster osv. Hele bakgrunnen for smart målere var å redusere investeringer i nett. Det begynte å bli så dyrt og var så ødeleggende for natur at man måtte ta grep. Vær så snill og ikke bland energi og effekt.


Problemet er jo at du selv bommer fullstendig på ditt eget argument. Skal Tesla åpne for andre elbiler enn Tesla sine egne, så må de bygge ut mere, og effekten som da tas ut, vil være større. Altså det helt motsatte av det du ønsker, håper og tror at vil skje.


Dessuten, den effekten som må til for å fore ladende biler på langtur blir ikke mindre av at Tesla må åpne opp, når problemet er at det er for liten kapasitet tilgjengelig, så både effekten og strømmengden må tilsvarende gå opp.


Dette vil likevel være positivt fordi det erstatter fossilt drivstoff, som er et større problem. Ta med olje og drivstoffsøl på stasjonene og langs veiene ved eventuelle ulykker. Og når fossilt drivstoff faller i handel, vil og stasjonene måtte legges ned eller ny/endret bruk vil komme i stedet. Ladestasjoner vil komme til erstatning for drivstoffpumper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 28. september 2020, klokken 19:38

Problemet er jo at du selv bommer fullstendig på ditt eget argument. Skal Tesla åpne for andre elbiler enn Tesla sine egne, så må de bygge ut mere, og effekten som da tas ut, vil være større. Altså det helt motsatte av det du ønsker, håper og tror at vil skje.


Nei - du har ensidig fokus på Tesla sine ladere og ser bare økt bruk der.
Jeg ser på helheten - altså ALLE ladere som både er - og skal bygges, både av Tesla og andre.
Om laderene er Tesla sine eller andre betyr altså ingenting så lenge alle ladere blir tilgjengelig for alle.

Det vil selvfølgelig bygges ut flere ladere i takt med at antall elbiler blir flere.
Tesla mener jeg har ledig kapasitet i dag - mange mener ikke det fordi de mener Tesla MÅ bygge ut slik at Tesla eiere ikke skal stå i kø slik andre må. Jeg mener det er fornuftig å utnytte all kapasitet som er der, og det KAN
bety at en må innfinne seg å stå i kø iblant. Å bygge slik at en aldri vil få kø - vel det er pr. def. å bygge ut for mye mener jeg.

Sitat

Dessuten, den effekten som må til for å fore ladende biler på langtur blir ikke mindre av at Tesla må åpne opp, når problemet er at det er for liten kapasitet tilgjengelig, så både effekten og strømmengden må tilsvarende gå opp.


Tesla og flere arbeider med å øke hastigheten på laderene - da kommer man til et punkt til slutt hvor effektinstallasjonen blir så stor at det blir for dyrt å installere dem opp mot energien som forbrukes der.
Jeg tror vi kan komme til et punkt der netteier sier nei. En kan ikke installere 100 ladere a 350 KW overalt. Det blir utfordringer med spenningsstabilitet for sentralnettet til slutt om en skal bygge ut slike enorme ladestasjoner.
Så om Tesla først får lov til f.eks sette opp 100 slike, så kommer Ionity og vil ha 50, så vil netteier til slutt si nei eller kreve så enorme anleggsbidrag at det blir nei i praksis. Da vil Ionity gå til politikere og hevde de blir forskjellsbehandlet - og før du vet ordet av det får Tesla beskjed om at dette går ikke - dere kan ikke ha monopol på lading langs veien. Dette blir på samme måte som at Telenor måtte åpne opp for andre tilbydere i sitt nettverk.

Sitat
Ladestasjoner vil komme til erstatning for drivstoffpumper.

Ja - det tror jeg du har rett i, men for hvert enkelt sted vil det være en maksimal økonomisk forsvarlig effekt installasjon , og dersom det blir flere som skal konkurrere om denne kapasiteten så vil det komme reguleringer som sier at den som bygger ut, må også stille ladingen til disposisjon for andre.

Det er ikke bare bra for miljøet - det er bra for konkurransen og det er bra for elbiler generelt.

RJK

Du har sitert meg på 3 deler, der du etter første del sier jeg bare ser på Tesla-siden, men det andre utdraget ditt adresserer jo akkurat det du sier jeg ikke gjør, nemlig ser på de andre ladestasjonene.


Effekten og kapasiteten må opp begge steder. Spørsmålet er jo bare om Tesla skal måtte tvinges til å åpne opp fordi de andre er for passive og sløve med å bygge ut, slik at ikke-Tesla-eiere får like mange lademuligheter som Tesla-eierne har, ihvertfall de med CCS-kontoakt og/eller CCS-adapter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Roy Aasen

Tesla's ladere er jo ett privat nettverk. Kan i min villeste fantasi ikke forestille meg at de kan "tvinges" til noe som helst.
Nettverket deres er jo enestående og en meget vektig grunn for å kjøre Tesla. Jeg kan ikke annet enn å klappe for hvordan Tesla har løst dette.

At vi andre må slite med det som er, er jo vårt problem.
Tesla kan jo ikke noe for at resten av ladeverdenen er rimelig kaotisk.

(Eller de kunne selge lading til "oss andre" for f.eks. 12kr/kWh😎)

Handyman

#201
Etter å ha lest en masse innlegg fra hELgenen med det som for meg fremstår som til dels usammenhengende argumentasjon, har jeg endelig konkludert. Han ikke vil at andre eilbileiere skal få det bedre og slippe ladekø, men han vil at Teslaeiere skal stå mer i kø når det er høy belasting. Det begrunnes med at man skal slippe å bygge ut strømnettet. Løsningen hans er altså at man skal stå i ladekø for å spare miljøet.
Jeg tror miljøet (og klima) tjener mye mer på at mange flere velger elbil, noe som helt klar betinger at man slipper å stå i kø når man må lade. Ingen vil stå i kø, og slik regulering kjenner man fra kommunismen.
I fremtiden vil strømnettet bli en mye viktigere energibærer, og transport av fossilt drivstoff vil således reduseres.
Det betinger at nettet har kapasitet til å håndtere effektene som kreves.
Miljøgevinsten med å utvide kapasiteten og bruke strømnettet som energibærer til erstatning for fossilt drivstoff er er formidabel, det er ikke et miljøproblem!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Tror du må lese litt til. Jeg påpeker bare at alle ladenettverk må utnyttes. En kan ikke som i kommunisstater ha egne filer for partiledelsen. På samme måte så må alle ladenettverk i landet kunne brukes av alle elbiler. Hvor mye som skal bygges ut totalt sett avhenger av bilparkens størrelse. Og jeg tror at å bygge ut slik at man aldri står i kø er galskap både mhp miljø og ut fra rene økonomiske vurderinger.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 22:10En kan ikke som i kommunisstater ha egne filer for partiledelsen.

Den uttalelsen (blant flere fra deg) gjør at jeg lurer på om du skjønner hva Teslas ladenettverk er. Det er ikke en egen fil på veien betalt av det offentlige og som gir mindre fremkommelighet for andre, det er et privat nettverk som ett firma har investert stort i. Skal du sammenligne det med en vei kan du heller sammenligne det men en miljøfiendtlig egoist som bygger sin egne private vei for sine egne penger der andre ikke er interessert i å bygge. Så kommer det noen som er misunnelige og som mener at denne private veien som den miljøfiendtlige egoisten har investert stort i bør åpnes for alle bare fordi denne egoisten var den eneste som gadd å investere i vei...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 22:10
Tror du må lese litt til. Jeg påpeker bare at alle ladenettverk må utnyttes.
Ja, og Tesla tilpasser nettverket sitt så det blir utnyttet.

Hele premisset ditt er at Tesla sitt ladenettverk er underutnyttet, og at ved å åpne for andre bilmerker vil det bli bedre utnyttet.

Dette er ett premiss som er ren spekulasjon, og som kun stemmer hvis andre bilmerker lader på andre tider enn Tesla. Med 120000km i ikke-Tesla og 160000km i Tesla så stemmer ikke det med mine observasjoner.

Og uansett mål for utnyttelsesgrad så må enten Tesla eller andre bygge ut ladere for å nå dette målet. Eneste forskjellen på om Tesla bygger kun for Tesla eller for Tesla og andre er hvor stort ladenettverketet til Tesla skal være.

Det du ser nå er bare  at kommersielle ladetilbydere og andre fabrikanter er trege med å få ut fingeren, og ikke klarer å finne en fornuftig business modell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Og jeg tror du tar grundig feil. Du sier jo selv at du ikke mener at det skal bygges ut slik at man ikke må stå i kø. Det tolker jeg til at du mener at man må finne seg i å stå i kø. Jeg unner ingen å stå i ladekø. Det er ødeleggende for elbilismen.
..og pst... Teslaiere er ikke statsansatte (partiledelsen).
Tar man fiberutbygging som eksempel er det bare Telenor som er pålagt å åpne opp nettet sitt, siden grunnlaget i virksomheten er arv fra staten, og i stor grad bygget opp og betalt av folket.
De andre operatørene (som ikke mottar subsidiert/statstøtte) får ha sine nett i fred.
En eventuell regulering vil neppe ha tilbakevirkende kraft, og resultatet kan fort bli at Tesla pålegges å bygge noen plasskrevende åpne stolper på nye lokasjoner som i verste fall blir stående ubrukt fordi kostnaden er for høye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

automat

Tesla har selvsagt bygd ut masse ekstra superladere, kun for morro skyld. De har jo ikke hatt andre ting å bruke penger på de siste årene.

Det er forresten masse ledig kapasitet hos de andre hurtigladeroperatørene også. Klokken 4 på natten. Så for miljøets skyld burde man vente med å bygge flere hurtigladere, til all ledig kapasitet er brukt opp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

THE

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. september 2020, klokken 22:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 28. september 2020, klokken 22:10
Tror du må lese litt til. Jeg påpeker bare at alle ladenettverk må utnyttes.
Ja, og Tesla tilpasser nettverket sitt så det blir utnyttet.

Hele premisset ditt er at Tesla sitt ladenettverk er underutnyttet, og at ved å åpne for andre bilmerker vil det bli bedre utnyttet.

Dette er ett premiss som er ren spekulasjon, og som kun stemmer hvis andre bilmerker lader på andre tider enn Tesla. Med 120000km i ikke-Tesla og 160000km i Tesla så stemmer ikke det med mine observasjoner.

Her har du jo hele løsningen på problemet. hELgenen mener det er uproblematisk å stå i kø, og det er jo mye ledig kapasitet på natt på Tesla superchargere. Tesla åpner ladenettverket sitt for alle bilmerker mellom kl 23 og 06 og Tesla-biler har tilgang hele døgnet. De som ønsker å lade på Tesla og kjører andre bilmerker kan jo bare stå i kø til ladestasjonen åpner for dem. Evt. kan de jo kjøpe Tesla, og samtidig være med å finansiere vider utbygging av Tesla superladere slik som vi som allerede kjører Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 28. september 2020, klokken 21:47
Han ikke vil at andre eilbileiere skal få det bedre og slippe ladekø, men han vil at Teslaeiere skal stå mer i kø når det er høy belasting.

Tror du er inne på noe der ja...  ::)  Masse merkelige argumenter, men det man sitter igjen mer er "jeg vil også ha".

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: THE på tirsdag 29. september 2020, klokken 08:11
Tesla åpner ladenettverket sitt for alle bilmerker mellom kl 23 og 06 og Tesla-biler har tilgang hele døgnet.
Nei, det går ikke, hva med de som nyter en stille stund på SuC kl 3 om natten?

:D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA